Guide / AffärerVill du också sitta i tv-soffan och berätta om ditt företag – utan att betala en krona för det? Lär dig hur du gör av pr-experten och Driva Egets bloggare Anna Fagerström.

Ett dyrt reklaminslag mellan TV-programmen i all ära. Men visst är det mycket bättre att dyka upp på TV-skärmen under bästa sändningstid – utan att betala.

Foto: Anneli Nygårds

Foto: Anneli Nygårds

Men hur lyckas man med det? Enligt Driva Egets bloggare Anna Fagerström (bilden till höger), som driver företaget PR-kiosken där hon lär småföretagare att synas i medierna, handlar det bara om en sak – kunskap.
– Alla har chansen att vara med i TV. Det gäller bara att veta hur man gör, säger hon.

Hon jobbade själv i sju år som redaktör på Nyhetsmorgon i TV4 innan hon startade eget som PR-konsult.

Hennes första råd för att komma med i en morgonsoffa är därför att fundera på vad du har att tillföra. Fråga dig själv – vad kan du bidra med till tittarna?
– Vad går folk som du pratar med igång på när du berättar om ditt företag? Vad vill de höra mer av? Är det intressant för dem är det antagligen intressant för många fler.

Säg att du är trädgårdsmästare, fotterapeut eller uppfinnare – då har du massor av kunskap kring just det. Det kan du lära ut i TV-rutan. Men ring inte bara upp och säg att du vill vara med.
– Det är viktigt att du har en krok, säger Anna Fagerström. Varför ska de ta in dig och ditt företag just nu?

Sommaren kan vara en sådan krok. Då är det till exempel aktuellt med grillning och odling, så en kock kan erbjuda sig att komma till morgonsoffan och ge matlagningstips. Trädgårdsmästaren kan ge tips för att lyckas med rabatten. Och coachen kan komma dit och ge råd för hur man ser över sin karriär – eller varvar ner – under semestern.
– Tänk att din idé ska vara bildmässig. Det ska se bra ut på tv!

Eftersom det kan vara olika personer som är ansvariga för gästerna på olika dagar, ring växeln och be om mejladressen till rätt person den dagen.

Presentera dig och din idé i ett mejl – och ring efter någon dag och följ upp.
– Om de inte är intresserade så fråga varför så att du kan lära dig till nästa gång.

Finns det något man absolut inte ska göra? Ja, Anna Fagerström berättar om en företagare som ringde henne på Nyhetsmorgon och sa: ”Jag ska lansera en ny produkt och undrar om du kan ta med den i TV?”.
– Kom ihåg att du inte är där för att visa upp ditt företag i första hand – det är för att du har något som tittarna vill se.

Samtidigt ska du inte vara rädd för att berätta vad du gör i ditt företag.*– Att bara vara entusiastisk och visa att du brinner för din idé kommer du långt med, tillägger hon.

När du väl sitter i soffan så gör ingen kupp och börja rabbla reklam för ditt företag. Men var heller inte för blyg, utan kör på.
– Tänk att ”fasen, nu är jag här”. Klä dig i lite färg, utstråla energi och passa på att ha kul!

Tre råd från Anna Fagerström:

  • Bli inte deppig om det tar tid att få respons. TV-redaktioner har mycket att göra. Ge inte upp om du får nej. Försök igen.
  • Var beredd på snabba puckar. Ibland kan de ringa kvällen före sändning. Ställ upp, även om tiden inte är den bästa för dig.
  • Var ute i lagom god tid. Två–tre veckor innan du vill vara med är lagom.

Gå vår PR-skola i bloggformat
Vinn kunder och öka omsättningen med hjälp av PR – det mest kostnadseffektiva och verkningsfulla sättet att marknadsföra småföretag. I vår nya PR-skola med experten Anna Fagerström lär vi dig lyckas.
Du hittar PR-skolan med Anna Fagerström här och på driva-eget.se/prskolan

Artikel uppdaterad 2015-06-02

Missa inte vår webbkurs med Anna Fagerström:

PR för småföretagare – grundkurs
webbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109

Anna Fagerström lär dig allt du behöver veta för att komma med i medierna.
– Hela idén är att skapa en win-win-situation, så att företagare får PR, samtidigt som journalisten får värdefullt innehåll, säger hon.

beställ_knapp