Guide / AffärerDet började med att Emy Blixt köpte upp ett lager av gamla 70-talsträskor. Idag bärs skorna över hela världen och företaget Swedish Hasbeens har blivit en av svensk nutids främsta modeexporter.

På bara några år har företaget gått från ett skolager på vinden till ett internationellt företag som säljer till hela världen.
– Vi tänkte inte på möjliga problem, gröna som vi var, så det var bara att köra, säger Emy.

Det började med att hon besökte en skoaffär i närheten av sin hembygd och fick upp ögonen för ett par färgglada gamla träskor:
– Det var skor som coolaste mamman i byn gick runt i på 70-talet. Jag åkte hem men kunde inte släppa dem.

Det slutade med att Emy köpte 300 skor för 10 000 kronor. Då jobbade hon som lärare och hade skorna på vinden, men sålde till kompisar på fritiden. Snabbt började beställningar trilla in.

Den största lärdomen av att driva företag säger Emy att hon hittat inom sig själv:
– Förut begränsade jag mig själv hela tiden och tänkte smått. Så fort jag började tänka stort så gick det så mycket bättre!

Så lyckas du etablera dig utomlands – Emys råd:

  1. Satsa på rätt produkt. Ju mer speciell och nischad produkt desto lättare att lyckas.
  2. Hitta rätt människor. Det underlättar mycket om agenter och butiker utomlands förstår din produkt och gillar den på riktigt.
  3. Hitta din kundgrupp. Om din produkt fungerar på ett ställe, till exempel på Södermalm i Stockholm, kan du utgå från att det finns liknande ställen runtom i världen där din produkt efterfrågas.
  4. Satsa på internationell hemsida och webbshop. Lägg upp bra bilder på dina produkter som sedan kan spridas via sociala medier.
  5. Ta förskottsbetalt. Detta gäller i alla fall med mindre butiker. Stora kedjor är ofta tryggare att handla med.
  6. Åk på mässor. Men de är väldigt olika, så välj med omsorg rätt mässa och hör dig för med andra.
  7. Tänk stort. Ofta är det du själv som begränsar dig. Det är troligare att du kommer längre om du satsar stort.

Artikel uppdaterad 2015-02-13.