Guide / AffärerFinskägda företaget Venuus bokningstjänst gjorde sådan succé i hemlandet att de bestämde sig för att satsa på den svenska marknaden. Helt rätt beslut visade det sig. Här ger de bästa tipsen till dig som funderar på att expandera över landsgränsen.

Venuus affärskoncept kan beskrivas som ett Airbnb för festlokaler och konferensanläggningar. Idén föddes när grundarna Jasu Koponen och Jerome Saarinen studerade på universitetet. De organiserade evenemang men saknade en användarvänlig tjänst som samlade alla alternativ på ett och samma ställe. Lösningen blev att helt enkelt kavla upp armarna och skapa den plattform som i dag är Venuu.

– Vi jobbar inte med några abonnemang eller löpande fasta kostnader, utan i princip helt resultatbaserat. Levererar vi affärer så tjänar vi också pengar, förklarar Carl Johan Lie Karlberg som driver den svenska versionen av bokningssajten Venuu.

Den första tiden i Finland var väldigt intensiv. Många trodde på idén och konceptet fick en rejäl skjuts när bolaget blev vinnare i en av USA:s främsta startup-tävlingar “Summer of startups”.

– Vi fick in kapital och tjänsten fick en ärlig chans att visa vad den går för. Ett och ett halvt år senare är vi marknadsledande i Finland och förmedlar evenemang för 180 miljoner kronor om året.

I oktober 2015 lanserades Venuu i Sverige och det visade sig att tjänsten var efterlängtad även här.
– Det var ett naturligt steg att välja Stockholm och Sverige som nästa expansionsmarknad. Svenskarna är i världsklass när det kommer till att använda internet för att hitta vad de behöver och många inom event- och mötesbranschen har saknat ett smidigt verktyg att använda sig av när de ska organisera tillställningar.

Läs mer: De hyr ut möteslokal – i en lastbil!

Under våren har företagets tillväxt ökat med cirka 20 procent varje månad och arbetet med att förbättra tjänsten fortsätter.
– Det fina med startups är att man aldrig slutar gå i utvecklingstankar. Vi har kontinuerligt diskussioner med lokalägare och andra uppdragsgivare för att samla på oss så mycket feedback vi bara kan.

Lanseringen i Sverige har gett mersmak.
– Framtidsvisionen och den stora drömmen är givetvis att varenda människa på denna planet som söker lokal ska använda sig av Venuu, men tittar vi lite mer i närtid så öppnar vi upp en ny marknad i ett nytt skandinaviskt land redan i sommar.

Venuus tips för lansering i andra länder:

1. Hitta rätt person

Låt det ta tid att hitta rätt folk. Ni jobbar i en verksamhet som präglas av entreprenörsanda. Personen ni sätter som ansvarig måste ha god kunskap om försäljningskulturen i landet och hur landets invånare tänker. Personen bör heller inte dra sig för att jobba några extra kvällar för att få det att flyga. Hittar ni rätt person med rätt driv så kommer det gå bra.

Läs mer: Hitta den perfekta medarbetaren

2.  Väg in målgrupp och geografiskt område

En primär målgrupp har ni förmodligen redan satt när ni gjorde er affärsplan, men det är också viktigt att väga in de geografiska områdena. Är vår tjänst en storstadstjänst eller fungerar den i hela landet? En viktig aspekt när man ska räkna ut hur man snabbast får det att rulla.

3. Gör din research

Det är mycket att tänka på inför en lansering utomlands. Se till att ni är solklara över vilka lagar och regler som gäller i det land ni planerar att lansera er tjänst i.

4. Sälj, sälj, sälj

Investerare nöjer sig inte längre med tillväxt, de vill se lönsamhet också. Sätt höga mål och hitta en duktig försäljningschef som driver på teamet och arbetet. Vi hade exempelvis ett mål på 1000 lokaler till juni 2016, och vi nådde det redan i mars. Ni ska ta över landet, så är det bara!