Guide / AffärerSemestern är en perfekt tid att odla sin kreativitet. Här får du fem råd om hur du då blir en mer kreativ företagare – från Fredrik Härén, som har kreativitet som affärsidé.

Kreativitet är en viktig del av företagandet. Det gäller att skapa nya produkter och hitta alternativa lösningar på gamla problem. Men hur utvecklar man egentligen sin kreativa sida?

Föreläsaren och författaren Fredrik Härén har bra metoder för det:

– En småföretagare måste börja med att skapa förutsättningar för att kunna vara kreativ. Om man sitter uppe på nätterna och gör sin egen bokföring, då har man fel affärsidé.

– Då tjänar man inte tillräckligt med pengar för att kunna outsourca de tråkiga bitarna, säger han.

Här ger han fem råd till småföretagare som vill öka sin kreativitet:

  1. Byt kompetens. Använd din kompetens som bytesvara. Byt den mot andra kompetenser genom luncher, workshops och kreativa möten.
  2. Hitta ny miljö. Jobba utanför kontoret – hitta en miljö som gör dig kreativ.
  3. Ta idéer utifrån. Skapa ett system för att plocka upp idéer utanför företagets väggar (de flesta företag är fruktansvärt dåliga på det).
  4. Förstör strukturer. Om du har anställda så se till att de inte är så rädda. Lägg tid på att förstöra de strukturer som förstör folks kreativitet. Undersök vad som hämmar folk på företaget att vara kreativa och lägg ned resurser på att ta bort dessa.
  5. Ge dig ut i det okända. Studera saker som du inte är intresserad av. För genom att ge sig ut på vägar man inte tidigare varit inne på så får man inspiration som man sedan kan kombinera med saker man redan visste.

Uppdaterad: 140721

Kommentera! Vad blir du kreativ av i sommar?