Guide / AffärerVill du själv haka på den nya nätverkstrenden? Då gäller det att sätta mål, bestämma samverkansform – och köra i gång med dessa steg.

Fördelarna med att starta eget tillsammans är flera, men det finns några viktiga punkter att tänka på, menar Ingrid Bexell Hultén. Hon är informatör på Coompanion, en kooperativ rikstäckande organisation som ger rådgivning inom företagssamverkan. Här är hennes råd:

1. Red ut varför du vill samarbeta

Börja med att fundera på vad du vill få ut av att gå ihop med andra. Är det ökade intäkter genom delade marknadsförings­insatser som lockar eller fler kunder genom ett större nätverk? Sedan kan du hitta andra som delar samma mål.

– Om du bara allmänt vill samverka för att det är kul är det svårt att säga om det var värt jobbet. Har du konkreta mål kan du också lättare avsluta samarbeten som tar mer än vad de ger, säger Ingrid Bexell Hultén.

2. Räkna på alternativkostnaden

Fundera på vad ditt företag tjänar i intäkter av samarbetet. Säg att du slipper köpa en maskin för 150 000 kronor. Har du en självkostnad på 500 kronor i timmen på ditt eget arbete motsvarar det 300 arbetstimmar. Behöver du lägga 100 timmar för att få i gång ert samarbete så har du 200 timmar kvar där du kan utveckla ditt företag, ringa kunder eller gå på säljmöten till exempel.

3. Hitta rätt personer

Leta i ditt nätverk efter andra duktiga företagare. De finns ofta närmare än du tror, kanske bland dem som i dag är dina kunder eller underleverantörer. Eller så kanske du hittar rätt person i en Facebookgrupp eller exempelvis på sidan kompanjoner.se.

– Att hitta samarbetspartner på nätet blir allt vanligare. Jag tror att man då kan ha lättare att hitta precis den som kompletterar en själv. Det är bra om man är lite olika. Ta en fika först och lita på magkänslan, tipsar Ingrid Bexell Hultén.

4. Formulera mål och behov

Sätt er ner tillsammans och fundera över om och hur ni kan hjälpa varandra. Alla som är med ska tjäna på samarbetet. Se till så att era behov och mål går att förena. Kom ihåg att utgå från kunderna och marknadens behov. Fundera också över era styrkor, svagheter, hot och möjligheter.

– Det är stor risk att man tror att folk har samma mål fast man inte har det. Vet du vad din samarbetspartner vill är det lättare att lyckas, säger Ingrid Bexell Hultén.