Guide / AffärerWebbsidan är det viktigaste skyltfönstret för många småföretagare. Förre webbchefen på Aftonbladet och Svenska Dagbladet, Bo Hedin, ger dig här fem bra råd om hur du skriver på nätet på ett bra och säljande sätt.

Hur formulerar du dig för att din webbplats ska fungera som du önskar? Hur ska texterna se ut för att locka till läsning, fler klick och bättre affärer?

Det viktigaste tipset: Gör det inte märkvärdigare än det är!

Gammaldags grundläggande skrivregler gäller också på webben – sätt dig in i läsarens behov, ha ett tydligt budskap, bestäm dig för vad som är viktigt, skriv rakt och tydligt, tala sanning, krångla inte till det.

Men på minst två sätt fungerar en webbplats annorlunda än en tryckt broschyr, katalog eller tidskrift:

  • Läsaren är mycket mer otålig, ögonen skannar snabbt över sidor, texter och bilder. Din chans att fånga läsaren kan röra sig om delar av sekunder.
  • Webben är också interaktiv, den har fantastiska möjligheter till dialog med kunden och att skapa köp, avslut eller annan aktiv handling.

Så en hemsida som möter läsaren med stora textblock, svårtydda rubriker och otydligt innehåll kommer inte att fungera. Att slarva med text och utformning på webben straffar sig mer direkt än i en pappersprodukt.

Här är fem viktiga råd för hur du skriver smart på din sajt:

  1. Bestäm dig för vad du vill. Varför finns du och ditt företag på webben? För att bara erbjuda kontaktuppgifter? Skapa dialog med kunderna? Bygga varumärke och kännedom? Inspirera och bygga kunskap hos kunderna? Sälja varor eller tjänster? Eller kanske lite av varje?
    Bestäm dig för vad som är allra viktigast och skriv mest om det. Vet du inte vad du vill riskerar din webbplats att bli otydlig och att fungera dåligt.
  2. Utgå från läsaren perspektiv. Vad söker läsaren på din webbplats? Hur hittar hon snabbt det hon söker? Förstår läsaren ditt språk och ditt sätt att uttrycka sig? Glöm allt fint skryt utifrån ditt företags perspektiv, glöm hur ditt företag är organiserat.Ta på dig din läsares glasögon och försök förstå hans eller hennes behov och önskemål. Se upp för svåra fackuttryck.
  3. Skriv rakt och tydligt. Använd ett rakt och tydligt språk, börja med det viktigaste du vill säga. Ta sedan det näst viktigaste och fortsätt så. Strunta i krångliga uttryck, använd korta meningar, stryk onödiga ord.Var hård mot dig själv när du redigerar din text. Måste allt det här vara med? Kan jag förenkla? Är detta lätt och snabbt att förstå? Låt gärna någon bekant eller kund läsa kritiskt innan du publicerar.
  4. Vårda detaljerna i typografin. Läsaren skannar snabbt över sidan och texten, stora grå textblock stöter bort. Se till att det ligger en tom rad mellan varje stycke i texten. Börja gärna vissa nya stycken med några feta ord, det hjälper läsaren att komma rätt.Använd även feta ord där du vill markera vikt, tex i produktnamn. Undvik kursiv text, den blir svårläst. Tänk på att understruken text signalerar länk, använd aldrig understrykning om det inte handlar om en klickbar länk.

    Använd gärna punktlistor, de fungerar bra på webben. Lista t ex argumenten för dina produkter, varianter på produkter eller uppräkningar av referenser. Tänk på att VERSALER betyder att man skriker. Så skriv med små bokstäver.

    Och skriv korrekt svenska, se särskilt upp med den allt vanligare särskrivningen av ord. Använder du sär skrivning klassar du ner din webbplats och ditt varumärke flera steg.

  5.  Var tillgänglig, generös och snabb. Se till att dina kontaktuppgifter är tydliga och lätta att hitta. Erbjud kontakt via vanlig post, fax, mail, telefon och mobil. Att på webbplatsen också erbjuda uppgifter om företaget som ägarbild, historia, årsredovisningar etc skapar förtroende och kan vara avgörande för att inleda en affärsrelation.Var inte heller rädd för att länka till andra webbplatser med relevant information. I längden lönar det sig att vara generös mot andra sajter. Läsaren uppskattar att du hjälper.