Guide / AffärerDra nytta av att du är liten – och slå de stora bolagen. Så gjorde John Mellkvist med sitt designföretag JohnLook.com. Här delar han med sig av sina bästa råd.

När man för några år sedan ville beställa visitkort fanns främst två typer av företag att vända sig till: de större tryckeriföretagen, som är billiga men ganska opersonliga, eller designbyråerna som kostade skjortan.

– Det var tydligt att det fanns en lucka mellan tryckeribranschen och designbranschen, säger grundaren John Mellkvist.

Därför startade han företaget JohnLook.com, som designar trycksaker på nätet, och på kort tid hade företaget en stor och regelbunden ström av kunder.

Som expert på hur man skapar ett starkt varumärke tipsar han om sätt att använda din historia att marknadsföra dig med, till exempel om, hur och varför du startade ditt företag. För JohnLook.com var det en av orsakerna till att de kunde bli så framgångsrika trots konkurrensen. Folk gillade konceptet och spred det vidare till andra.

- Vi fick en massa draghjälp. Folk förstod att de stora bolagen kunde ha ett större urval, men att vi i stället erbjöd en personlig stil och ett personligt tilltal, säger John.

JOHNS BÄSTA RÅD:

  • Gör en grej av att du är liten. Tryck på saker som att du är personlig och serviceinriktad – och visa sedan att du lever upp till dina ord.
  • Om du inte har en intressant företagshistoria – skriv en. Den kan ta avstamp i att du ville förändra något och att du därför startade ditt företag. Då får du med dig människor som tänker ”det här ställer jag upp på”. Därtill en av få saker som inte kan plagieras.
  • Använd ditt sortiment som ett sätt att bygga ditt varumärke. Till exempel finns det massor av inredningsbutiker, men genom att aktivt välja ett sortiment som skapar en egen stil har vissa ett starkare varumärke än andra.
  • Med en bra och genomtänkt idé kan du söka samarbeten med specialister som är mer etablerade än vad du är. På så sätt både bygger och särskiljer du ditt företags varumärke.
  • Se över hela paketet. Företagsnamnet är antagligen den största tillgången du har, men se även över hur du förpackar allt från logotypen till hemsidan och tonläget i din kommunikation så att allt hänger ihop och blir tydligt för kunderna.

NOMINERA! Är ditt företag också bra på att klå de stora? Nominera det till Driva Egets David-mot-Goliat-pris här.