<![CDATA[]]>

5 tips: Gör som Gunnar – delegera rätt

Camilla Björkman

Publicerades: 13 juni, 2013

Han började med att hyra ut sig själv. I dag sysselsätter Gunnar Frykfors en armé av kockar i företaget Rent a chef. Nyckeln till framgång? Delegering.

Företaget Rent a chef i Stockholm, Malmö och Göteborg är i dag Sveriges största leverantör av professionella kockar till privatpersoner och företag. Från att bara ha varit Gunnar Frykfors själv sysselsätter han nu ett stort antal kockar, de flesta egna företagare som jobbar som underkonsulter.

– Jag tror att man ska göra det som man är bäst på. Jag är bra på att laga mat men är nog ännu bättre på att driva företag och jobba med marknadsföring, säger Gunnar.

Idén till Rent a chef föddes när Gunnar hade utbildat sig till civilingenjör i Holland och klev ut på arbetsmarknaden ungefär samtidigt som it-bubblan sprack.

Han knäckte då extra som servitör på ett företag, där han fick chansen att utbilda sig till kock.

– Det fanns inga jobb – så jag fick ordna ett på egen hand, säger han.

I dag är Gunnars största utmaning inte att hitta jobb åt sig själv – utan att hitta rätt folk till sitt företag.

– Det gäller att ha tydliga ramar och berätta vad jag förväntar mig av en kock jag hyr in. Man får inte vara för luddig, tydlig kommunikation är jätteviktigt, säger han.

Ekonomiskt lönar det sig att ha underkonsulter, tycker Gunnar. På kort sikt kan det verka som att det går åt mer tid än vad det ger i intäkter, men på lång sikt blir det lönsamt.

– Vi har en tydlig prisbild både mot kunderna och mot våra kockar, så att alla vet vad som gäller, säger Gunnar.

Gunnars tips – så jobbar du med underkonsulter

  1. Lyssna på din magkänsla när du rekryterar. Stämmer inte personkemin kommer det aldrig att fungera, hur bra CV:t än är.
  2. Var tydlig och rak. Allt från bemötande gentemot kund, betalning och förväntningar på personen i fråga ska upp på bordet så tidigt som möjligt.
  3. Följ upp. Ha en öppen dialog om vad som går bra och vad som kan göras bättre. Utvärdera allt eftersom.
  4. Var synlig själv. Du behöver inte alltid vara på plats men visa att du finns där och att du bryr dig. Och att du har planer för framtiden. Annars är risken att folk tror att man bara sitter hemma och inte gör något.
  5. Ha kul tillsammans! Skapa en bra stämning på jobbet. Försök att både själv ha roligt och att förmedla det till andra.

LÄS MER:

8 egenskaper att leta efter när du ska anställa

Så motiverar du dina anställda

Texten uppdaterad 2015-12-22.