Guide / AffärerNär Stefan ”Skyze” Kasumovic startade företaget Crazyride 2010 var det småskaligt och med många konkurrenter. Men redan efter fem år hade han sju anställda, omsatte 17 miljoner och nära 50 000 gillade företagets Facebooksida. Här ger han sina bästa tips för att sticka ut med smart marknadsföring.

Företaget Crazyride säljer fordonsbelysning, varnings- och arbetsbelysning och grundaren Stefan Kasumovic var inte unik när han startade. Men med ett nyfött företag var det också lättare att ”tänka nytt”.

– Konkurrenterna hade funnits i minst tio år innan jag startade. Jag märkte att de jobbade på lite andra sätt med äldre personer i ledningen till exempel, det var mer traditionellt i marknadsföringen. Vi växte snabbt om dem resultatmässigt och 2012 låg vår vinst på sex miljoner. På den tiden hade jag en enskild firma så det året blev det extra mycket skatt, säger Stefan, som också är utbildad webbredaktör, programmerare och har läst digital marknadsföring. 
Ditt företags framgång beror mycket på rätt marknadsföring, hur har du gjort?

– Vi jobbar mycket med sökordsoptimering, vi mäter det mesta vi gör och försöker vara väldigt aktiva i sociala medier, säger Stefan. Jag tycker att många andra missar det men vi ser Facebook som ett väldigt smidigt sätt att kommunicera med våra kunder. Vår kundtjänst jobbar mycket med kommentarer och direktmeddelanden som kommer in där. Som kund får man också en helt annan inblick i vårt företag jämfört med en mer statisk hemsida.

Här är Stefans fem tips för att sticka ut bland konkurrenterna:

1.  Mät det du gör

– Om vi till exempel annonserar i en branschtidning ser vi till att det finns en rabattkod som knyter affärerna till just de läsarna. Och vi plockar bort kanaler som inte genererar det vi vill ha.

2.  Satsa på kampanjer

– Gärna med tydlig start- och sluttid, till exempel under en helg. Ibland kan vi märka att det trillar in lika många ordrar sista halvtimmen söndag kväll som resten av helgen tillsammans.

3. Var aktiv i sociala medier

– Vi har kontakt med kunderna till stor del via Facebook. Det ger snabb respons som dessutom syns för andra som kan ha nytta av svaren. Att lägga upp en bild i flödet på en fullpackad lastbil inför jul är ett enkelt sätt att ge en inblick i vår vardag och samtidigt påminna om våra produkter.

4.     Optimera sökord

– Vi anlitar ett externt företag för detta och idag ligger vi på topp tre på Googles organiska sökträffar (betalda annonser visas högst upp, därefter kommer organiska sökträffar, reds.anm.). 65 procent av alla kunder som hittar till oss kommer den vägen.

5. Tänk framtid

– Nu jobbar vi med produkter som inte finns på marknaden ännu och som konkurrenter kanske inte ens har tänkt på.