Guide / AffärerGe tips och råd, stå för din åsikt – och låt det ta tid. Då kan du få medierna att skriva och rapportera om ditt företag, tipsar Lena Leigert på kommunikationsbyrån Kreafon.

1. Sälj in en tidningsspalt
Jobbar du med något som privatpersoner är intresserade av, till exempel snickeri, skönhetsvård, coachning eller digitala medier? Kontakta lokaltidningen och erbjud en krönika eller en spalt där du kan tipsa om hur man gör sin egen bokhylla eller om höstens hetaste skönhetstrender.

2. Tipsa om nyheter
Flyttar du företaget från en lokal till en annan? Tipsa lokaltidningen och bjud in dem till nya lokalen. Eller anställer du mitt i lågkonjunkturen? Ring tidningen och berätta att ni storsatsar när andra ligger lågt.
– Försök att se vilka nyhetsvärden du har i din verksamhet. Fråga dig själv vad som är intressant för andra att läsa om, säger Lena Leigert.

3. Använd sociala medier
Sätt upp en Facebooksida för ditt företag, som du frontar med bilder på dig själv i ditt företags miljö. Eller sätt upp ett Twitterkonto, gärna ett som har både ditt och företagets namn (till exempel ”Ninascafé”). I sociala medier är det ofta mer effektivt att använda sig av sin egen person än att bara gå ut med företagsnamnet – det kan bli för mycket reklam och folk tröttnar.

4. Ge dig in i debatten
En lokalkändis är inte rädd för att tycka till. Är du inte redan involverad, bli det.
– Det kan till exempel vara en branschnyhet som rör ditt företag, då kan du kontakta en tidning med ett debattinlägg, säger Lena Leigert.
Men det kan också vara at hyrorna i centrum, där du har din butik, höjs. Eller att en väg ska byggas nära skolgården på orten. Genom att visa att du är påläst och har en åsikt om saken stärker du ditt eget varumärke, vilket kan spilla av på företaget.

5. Låt det ta tid
– Att jobba med ditt varumärke och med ditt företags PR är inte gjort över en natt. Du bygger upp ett förtroende som på lång sikt lönar sig, säger Lena Leigert.
En artikel i tidningen kanske alltså inte ger några nya kunder direkt, men det kan leda till ytterligare artiklar och uppmärksamhet som sätter igång en positiv PR-cirkel.

 

Artikel uppdaterad 2014-11-06.