Guide / AffärerAlla vet vilka de lokala kändisarna är – och därför kan de göra fler affärer. Här är pr-expertens bästa råd för hur du syns och hörs på orten där du bor.

Alla orter har en. Företagaren som syns i lokaltidningen, sticker ut hakan, engagerar sig i frågor hon brinner för och känner alla. Ur pr-synpunkt är de förstås perfekta. Som stans egna Ingvar Kamprad skapar de affärer i orten – både åt sig själva och åt omgivningen.

– Det är alltid lättare att bygga förtroende utifrån sin person. Folk vill göra affärer med människor – inte med anonyma företag, säger Lena Leigert (bilden nere till höger), som är vd för och driver kommunikationsbyrån Kreafon.

Det personliga är särskilt viktigt för en småföretagare. Ändå tror Lena Leigert att många enmanskonsulter är onödigt rädda för att skylta med att de är små. Man skriver ”vi” på webbplatsen – i stället för att stolt visa upp sig själv på bild som en enmansorkester.

– En engagerad ägare är det lilla företagets styrka. Dra nytta av dig som person i stället för att gömma dig bakom ett företag som ska verka större än det är, säger hon.

Hon menar att de lokala företagarkändisarna har funnits i alla tider, ofta som ett resultat av stort engagemang i orten.

– Men med sociala medier som bloggar och Facebook har det blivit lättare att sprida sitt personliga varumärke, säger hon.

Här är hennes tre, första steg till att inspireras av lokalkändisarna – och sälja mer:

Steg 1. Lägg upp en strategi
De må verka omedvetna, men lokalkändisarna vet vad de gör när de syns i tidningar och på tv. För dig som snabbt vill lyfta ditt varumärke krävs alltså en strategi. Fråga dig själv: vad vill jag uppnå? Vad kan jag dra nytta av hos mig själv för att nå dit? Vilka är mina styrkor? Hur ser branschen ut i övrigt? Det handlar inte om att synas och höras överallt. Då blir man känd, men det behöver inte nödvändigtvis leda till något bra för företaget. Genom att göra en plan ser du i vilka sammanhang som du vill synas, och vilka du inte vill synas i.

Steg 2. Hitta dina mediekanaler
För många småföretagare som verkar lokalt är lokaltidningen en viktig kanal för att nå ut till kunder. Men det räcker inte att ringa upp en reporter och fråga om hon kan skriva om dig. Då är det bättre att erbjuda tips, råd och kunskap som berör ditt företag. En frisör kan till exempel ge tips om vårens trendigaste frisyrer, eller varför inte föreslå en egen spalt om skönhet och hårvård? För en annan småföretagare fungerar sociala medier bättre. Det kan vara att starta en blogg som relaterar till det du gör i företaget, eller använda instagram (en mobilapp där du kan ta bilder och dela med andra).

Steg 3. Bjud in dina kunder
Träffa dina kunder, samarbetspartners och mediekanaler genom att själv bjuda in till träffar. Då får du möjlighet att visa upp både dig och företaget och knyta en personlig relation till folk. Gå ihop med andra småföretagare och samarbeta. Frisören kan till exempel samarbeta med en klädbutik och makeupartist och bjuda in till ”gör-om-mig-kväll”. Då kan du bjuda in en tidningsfotograf som får ta före- och efterbilder, vilket i sin tur kan leda till ett reportage i lokaltidningen.