Guide / AffärerTänk att komma på den produkt eller tjänst som får marknaden att explodera – och alla vilja ha just din grej. Här är pr-expertens bästa råd för att skapa en hajp.

anders_450x600Anders Carlsson, pr-ansvarig och strateg på kommunikationsbyrån Kreafon i Göteborg, ger här sina bästa tips:

1. Se till att synas i rätt sammanhang. Blogga och twittra inom ditt ämne och kommentera andras bloggar och tweets. Uppmuntra andra att retweeta genom att skriva ”gärna rt”. Länka till andra bloggar.

2. Sprid dina bilder. Tillåt andra att använda dina bilder genom www.creativecommons.se. Du behåller upphovsrätten, men bilderna sprids.

3. Var emotionell. Budskap som väcker glädje, sorg eller till och med ilska sprids fyra gånger mer än känsloneutrala budskap.

4. Haka inte bara upp dig på sociala medier – prata själv också. Nämn din grej för alla du träffar. Försök var rolig eller intressant när du berättar. Då uppstår en välkommen skvallereffekt.

5. Läck ditt budskap långsamt. Om du exempelvis planerar en marknadsföringskampanj – börja prata om den i månader i förväg. Ge ledtrådar om vad ska ske. Efteråt behåller du intresset genom att ha utvärderingar och eftersnack.

6. Identifiera ”superspridare”. Det är någon i din bransch som är tongivande. Det kan vara en kändis, journalist, professor eller expert – allt beror på din verksamhet. Se till att synas tillsammans med den personen. Låt dig fotograferas med vederbörande på mingelpartyt, be henne eller honom gästblogga hos dig, debattera med personen i sociala medier.

7. Haka på en trend som redan finns. Var inte rädd för att bli nummer två – då rider du på trendvågen och får mycket PR gratis. Löpartrenden är ett exempel på en hajp som många företag rider på just nu.

8. Var en doldis. Många författare har blivit storsäljare genom att använda pseudonymer.

Läs också: Så skapar du en näthajp

Artikeln uppdaterad 2015-06-16.