Guide / AffärerDu kan starta ett företag som går med över åtta miljoner i vinst – på bara ett år. Här tipsar superentreprenören om hur.

– Vissa människor går hela livet utan att tjäna en miljon dollar, så det låter galet att vissa företag skulle kunna uppnå denna milstolpe inom ett år. Men det är möjligt. Massor av företag har uppnått detta mål, och det kan du också, säger entreprenören Sujan Patel när han delar med sig av sina bästa råd för hur man bygger en “million dollar business” på ett år, till sajten Entrepreneur.

Sujan är grundare av de sociala media-verktygen Content Marketer och Narrow och har lett den digitala marknadsstrategin på superföretag som Sales Force och Intuit.

Vi har sammanställt hans bästa tips här:

1. Hitta en växande marknad
Ett av de enklaste sätten att bygga ett succéföretag snabbt är att haka på en växande trend, menar Sujan. För även om dina produkter eller tjänster självklart måste vara kvalitativa handlar mycket om timing. Här hittar du heta trender just nu.

2. Tänk pengar redan från starten
Vissa startar företag utan att ha några uppenbara intäktsskapande strategier – och lyckas. Twitter är ett exempel på detta fenomen. Men vill du bygga ett superföretag på bara ett år har du inte råd att tänka på det sättet, menar Sujan. Du måste skapa en plan för intäktsgenerering redan från start. Och de flesta lönsamma företag har en av två modeller:

  • De säljer många billiga produkter till många människor.
  • De säljer några riktigt dyra objekt till en mer begränsad lista köpare.

3. Var bäst
Det finns gott om medelmåttiga produkter där ute, men de går troligtvis inte med någon supervinst, påpekar Sujan. För att lyckas med det måste du satsa på något som imponerar på kunder och skapar ”buzz”. Så hur vet du om du har en vinnande produkt? Låt kunderna avgöra!
– Får du inte strålande recensioner på nätet eller positiva mejl är risken stor att dina kunder inte är lika extatiska som du. Fråga dem vad du kan göra bättre, säger Sujan till Entreprenuer.

4. Anställ stjärnor
Att anställa medelmåttor kommer visserligen vara både billigare och enklare än att anlita de allra bästa – men du kommer få betala för detta i tappad vinst, menar Sujan.
– Hitta rätt personal genom att fråga runt. Var särskilt noga med dina säljare, eftersom de ofta gör störst skillnad för ditt företags resultat, säger han.

5. Analysera och agera
Chansa inte bara på hur det går för dig utifrån hur det känns. Samla in konkret data och ha som underlag för nya beslut. Du kan till exempel använda Google analytics eller analysera din försäljning. Identifiera företagets nyckeltal och testa sedan hur olika arbetssätt kan påverka dem positivt.
– Jag föredrar att arbeta i intervall om några veckor eller mindre där vi testar något nytt, kontrollerar statistiskt hur förändringarna påverkat intäkterna och sedan antingen fortsätter på den nya banan eller testar något nytt igen, säger Sujan.

Lär dig använda Google anlaytics här.