Guide / AffärerÄntligen sommar – och högsäsong för loppisar och marknader. Vill du sälja dina produkter där? Så här ökar du försäljningen vid just ditt bord.

mari wiberg– Att stå på marknad och sälja är en snabbkurs i att driva eget, säger Maria Wiberg (till höger på bilden) som driver Stockholmsmarknader AB tillsammans med kollegan Emma Perning.

Under sommaren ordnar de varje helg drive-in-loppis vid Täby Galopp i Stockholm. Tusentals fyndsugna Stockholmsbor flockas då runt de bilar som står uppradade i ”Sveriges största bakluckeloppis” – och knallarna säljer på löpande band.

Här är Maria Wibergs råd till dig som vill sälja dina produkter på marknaden.
Råd som kan appliceras av många företagare som jobbar med försäljning.

1. Kolla in konkurrensen
Kom tidigt och gå ett varv på marknaden för att studera utbud och priser hos grannarna. Då vet du var du ska positionera dig.
– Antingen lägger du dig lägre i pris eller så hittar du ett skäl till varför det kostar mer hos dig. I så fall gäller det att vara tydlig med det, till exempel med en skylt, säger Maria.

2. Placera dig rätt
Det finns olika bud om var det är bäst att ställa ditt bord eller bås. Vid entrén är det mycket folk, samtidigt kan det vara för tidigt för dem att handla. Mitt i smeten är bra. Men även i utkanten kan vara bra – om det finns något särskilt som drar.
– Det viktigaste är inte var du befinner dig utan vad du gör, slår Maria fast.

3. Prismärk – eller inte
Maria rekommenderar två sätt att sätta priser. Produkter där det är tydligt vad du säljer och där det finns en viss prisbild är det bra med en prislapp. En speciell pryl kan du däremot låta vara.
– Då frågar folk vad den kostar och du kan svara: ”Vad är den värd för dig?” Du får igång ett samtal och kan börja förhandla.

4. Stick ut i mängden
Proffset har med sig någon pryl som drar till sig uppmärksamhet. Maria berättar om en försäljare som hade en gammal emaljpotta på bordet, vilket gjorde att besökarna stannade till. Även musik eller en kul hatt på försäljaren är bra dragplåster. Översätt till något som passar dig och dina produkter, men var inte rädd att ta plats.
– På våra drive-in-loppisar sticker folk verkligen ut. De ställer sig på bilen och ropar ut vad de har till salu, säger Maria.

5. Använd restaurangtricket
Precis som en tom restaurang inte lockar nya matgäster är ett bord utan besökare ingen bra utgångspunkt för sälj.
– Folk rör sig i flock. Så finns inga andra besökare där passerar de bara förbi, det är så tydligt, säger Maria.

Börja därför småprata med folk som kommer förbi så att de stannar till, till exempel genom att fråga: ”Vet du vad det här är?” samtidigt som du håller upp en pryl.

Uppdaterad 28 maj 2015.