Guide / AffärerFör att locka kunder är det viktigt att de litar på att du kan dina saker, även om du inte har så stor erfarenhet. Så här lyckas du.

När du försöker sälja in dig till en ny kund vill du självklart förmedla kompetens och trovärdighet. Men tänk om du inte har massor av exempel på tidigare kundprojekt? Hur gör du då för att framstå som en expert – utan att ljuga?

LÄS OCKSÅ: Så gör du dina kunder ännu mer nöjda

dorie_clark

Dorie Clark.

Dorie Clark är marknadsstrateg och författare till boken Reinventing You. Hon ger i magasinet Entrepeneur råd för hur du lyckas. Här har vi sammanställt de fyra bästa:

1. Skapa digitala referenser
Innan någon bestämmer sig för att anlita dig kommer de allra troligast söka upp dig på nätet. Se till att sökträffarna får dig att framstå som en expert. Skriv en blogg, skapa en podcast eller en videoserie inom ditt område. Då kommer dina potentiella kunder att med rätta bli imponerade av din breda, djupa kunskap.

2. Se till att du hörs
Erbjud dig att hålla frukostseminarium och föreläsningar, gratis eller till en låg kostnad till att börja med – men se upp så du inte går för länge utan att ta betalt. På så sätt får du förhoppningsvis prata om din expertis framför potentiella kunder, som i sin tur får upp ögonen för dig och vill anlita dig.

3. Var påläst
Se till att du läser på om vad andra har skrivit, och skriver, inom just din nisch. För att framstå som en expert måste du visa att du känner till – och även tycker till om – andra experter inom ditt område.

4. Be inte om tillåtelse
Har du inte hundra procent gott självförtroende kan det vara lätt att prata ner sig själv. Gör inte det! Du måste utstråla självsäkerhet, även om du inte känner dig så kaxig. Som tur är kommer det att skapa en god cirkel: när du märker att andra ser dig som en expert kommer det att bygga din självkänsla, så att du lättare kan presentera dig som just det.