Sociala medier är ingen magisk knapp

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 3 juni, 2015

Läste här om dagen ytterligare en artikel om hur digitaliseringen påverkar oss och jag vet inte vilken artikel i ordningen det är som säger att tack vara digitaliseringen så kommer vissa yrken att försvinna. Det ligger med all säkerhet en sanning i detta och det kommer även påverka yrkesgruppen säljare.

Det som förvånar mig är att det är så få säljare som väljer att kombinera sitt traditionella sätt att driva försäljning med det digitala. Under de senaste åren har köparens resa utvecklats och den fortsätter att utvecklas, men säljare har varit långsamma med att vakna upp och ändra hur de gör saker i sin vardag.

Med den möjligheten som köpare idag har att samla information om en produkt eller tjänst i kombination med att köparen i allt högre utsträckning inte vill ha kontakt med en säljare bara för att göra ett inköp så tror jag absolut att risken är stor att en viss typ av säljare försvinner.

Tack vare de olika digitala plattformarna som finns så är kunden både en konsument och en producent. På toppen så är de även rådgivare till andra kunder, säljare och specialister inom olika områden. Oavsett om företag är aktiva i sociala medier eller inte så kommer kunder och potentiella kunder att prata med varandra om produkter och tjänster i just sociala medier och detta utbyte av information bygger förtroende och driver försäljning åt företag. Det borde vara en självklarhet för oss som säljare att finnas där kunderna är och i deras miljön påvisa vår kunskap och expertis om våra respektive områden.

Den andra ytterligheten är att vissa som idag använder sig av Social Selling tror att sociala medier är som en magisk knapp. De trycker in knappen och drar igång med lite LinkedIn och Facebook och sedan så är allt klart och de kommer att surfa iväg på en framgångsvåg utan dess like. Ledsen att behöva säga det men det kommer inte ske. Det är absolut inte något fel i att gå en LinkedIn-utbildning, det finns hur mycket som helst att lära sig men frågan är om just du behöver det och på vilket sätt och med vilket innehåll etc.

Våra köpare har idag ett förändrat och utvecklat sätt att köpa vilket innebär att säljare och deras chefer även de behöver ändra sin attityd och säljbeteende.

Du kan inte ta en ny teknik i form av sociala kanaler och lägga det ovanpå ett föråldrat sätt att driva försäljning och förvänta dig att dra hem den stora vinsten.

Att anta ett nytt förhållningssätt till försäljning innebär förändring. Det innebär att göra saker annorlunda, oavsett vad som fungerade förr i tiden.

Likt allt annat nytt så behövs det en viss tid av inlärning för att hantera det vi idag kallar för Social Selling. Jag har lärt mig att det är tre steg vi behöver kontrollera för att lyckas och det är:

  1. Strategi
  2. Kunskap
  3. Genomförande

Det är lockande att hoppa över detta första steg för du vill ju ha en ökad försäljning och det NU. Mitt absoluta råd är att ge steget strategi tid. Om du vill ha förändrade resultat så kommer du behöva göra saker på ett annat sätt.

Om det är så att du som läser detta är försäljningschef, ta då INTE för givet att marknadsavdelningen har koll på detta med sociala medier och på vilket sätt det effektiviserar just din grupps försäljning.

Även om marknadsavdelningen har en plan för att använda sociala medier utifrån ett företagsperspektiv så är jag nästan övertygad om att det inte riktar sig mot de specifika behov som din säljorganisation och era potentiella kunder har.

Jag tar gärna en diskussion med er om Sociala Selling och på vilket sätt det skulle öka effekten av just era säljinsatser.

Ni är välkomna att skicka mig ett mail på fredrik@fsteinholtz.se eller slå mig en signal på 073-661 09 12 så kan vi fortsätta vår diskussion.

Lycka till med affärerna!

Om Fredrik

Som föreläsare, rådgivare och tränare brinner jag för att varje dag hjälpa personer som arbetar med försäljning att påvisa kunskap, trovärdighet och förmåga. Detta för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer.

Hälsningar

Fredrik