• "Inte är Maria och Josefin korkade. Men det har ett problem som är bland det vanligaste bland landets småföretagare."

Anders Andersson

• "Min bästa vän och kollega kapar bloggen!"

Mike Blixt

• "Ibland nöjer jag mig med att bara vara duglig"

Mikaela Holegård

• "Min erfarenhet säger mig att de har missförstått något."

Henrik Hall

• "Är jag äckligt kommersiell?"

Janne Näsström

• "Om din hjärna vore en webbläsare, hur många flikar har du öppna samtidigt?"

Ebba Arnborg

• "De tio småföretagen fick faktiskt mer positiv exponering än ALLA de andra 1100 företagen i kommunen – tillsammans."

Anna Fagerström

• "Därför ger jag tummen upp för det nya högkostnadsskyddet och säger: mer sådant!"

Camilla Björkman

• "Starta en webbutik enkelt och snabbt"

Mohammed Said

• "Att lyckas kan vara känsligt"

Marcus Frödin

8 nummer

495 kr

Prenumerera

Inget företagskonto , betalningsanmärkningar

Forum Forum Ekonomi Bankaffärer Inget företagskonto , betalningsanmärkningar

Detta ämne innehåller 32 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Förtvivlad i Sthlm 11 mån, 1 vecka sedan.

• #998 Svara
    Hasse i Haninge

Om man en gång misslyckats som företagare sätter bankerna stopp för att börja om.Det är inte kriminellt ha betalningsanmärkningar. Öppna enbart ett företagskonto hos Nordea,SHB,Swedbank o SEB konsekvent stopp för.Ingen kredit enbart ett konto?

Går ju inte driva företag utan konto. Skatteverket godtar inte enbart kontantomsättning. Ingen risk för bankerna däremofick de mer omsättningt

#999 Svara
    Jano i Östersundd

Det mest märkliga med banker och betalninganmärkningar är att efter att skulden blivit betald så står anmärkningarna kvar i treår och omöljligt att få lån trots tillgångar i jorbruksfastighet på c.a 2 miljoner Jag kommer aldrig att ta några lån i bank så länge jag lever

#1000 Svara
    Bolagsverket i Stockholm

En Svensk Bank får enligt FI´s regler inte neka någon privatperson eller företagre i sverige ett inlåningskonto (Bankkonto), däremot kan har dom rättighet att neka tillägs tjänster så som PG/BG eller rent av bankkort. Men själva kontot med ett klassiskt konto nummer får dom inte neka någon då blir dom av med rättigeheten att vara bank i sverige!

Dock skall det inte vara några problem att få PG/BG med Bet.anmärkningar om alla dina skulder är betalda och din affärsplan är bra och håller i bankens ögon.

Dock är banker idag också mycket mer försiktiga efter att alla bluffbolag och dylikt blommat upp som bara den sista åren.

Har man bara en bra kontakt med sin bank ska man inte ha problem att kompromissa fram en lösning!

#1001 Svara
    Bankerna vill inte att de små människorna ska lyckas.. i LUND

Hej

Nystartad företagare.

Var inne på min bank idag (SEB) efter att ha varit en trogen kund i 20år..

För att starta ett företags konto..

Men problemet ,, betalnings anmärkningar,,

Jag frågade och försökte resonera med den unga bankmannen att det måste finnas ett sätt någon möjlighet att kunna öppna ett konto..

Svaret var inte bara ett absolut NEJ, men med ett tillägg “skött din ekonomi”

Så inte bara ledsen och förtvivlad över att möjligheten till att förbättra min ekonomi precise krossats av banken, men också djupet förnedrad!!

Är man i detta land Sverige kriminell bara för att man har anmärkningar..

Nordea och Bank2 sa nej också danskebank vägrade totalt, även att öppna ett inlåningskonto (sparkonto) och när jag sa att FI regler säger att ni inte får neka.. ja men gå du till de då var svaret..

En sak jag måste säga är att Bank2 var den enda banken som nämnde att jag kunde ha ett enkelt spar konto.. och med frågorna om hur jag ska få mina kunder att betala sa dem “insättningar via Marginalens BG med ditt kontonummer som OCR/referens.”

Hoppas att detta hjälper någon..

(till bankerna som läser detta vill jag bara säga)

Detta inlägg är bara början på min kamp att befria diskriminerade utsatta människor som har fastnat i fattigdomen (betalsanmärkningar)

och försöker att klättra ur den.. facebook, bloggar alla sätt jag kan kommer jag att sprida ordet om hur vi blir behandlade och diskriminerade emot..

Thomas Ling sweaf@live.se

#1002 Svara
    byta bank i sverige

Det är förj*vligt,,,

Kommer att byta från SEB , !! klart slut.. Men vilken bank ska man välja.

Aldrig mer kommer jag att använda mig av SEB om det är hur dem behandlar nedtryckta personer på detta vis.

Det är skamligt.

En som bryr sig..

Kämpa på Thomas (jag blir självklart medlem om du startar facebook group)

Jansson K L

#1003 Svara
    Fy attan för bank monopolet i Skåne

Jag har tyckt illa om många av bankerna som tråden pratar om.

Men måste tillägga att blev imponerad av Bank2,

Att dem heller inte öppnar ett företags konto med BG är sorgligt och bekymmersamt.

Men att dem åtminstone berättade för dig att det fanns en möjlighet att ha ett konto. Tycker jag är en lättnad i din situation.. och måste ses som att dem åtminstone är någorlunda kund fokuserade..

Danskebank borde bli av med sin licens att bedriva verksamhet i Sverige, enligt FI..

Men tror inte att FI skulle göra något sådant…

#1004 Svara
    Argaste bank kunden någonsin i Var än banker finns finns det ondska

Jag ser och föreställer mig bankerna som en plauge, en vansinnig sjukdom, pesten..som ett cancer som rinner igenom ådrorna på mänskligheten, gör oss all sjuka. Som en blodigel.

Fy fan för SEB och Nordea, aldrig hört av dankebank eller bank2???

(när min dösjuka mor låg döende på sjukhus och inte kunde betala sina lån, (själv var jag inte I sverige vid tillfället)Tog banken hennes hem , hennes liv, hennes värdighet..

Hon fick bo på servicelägenhet i Diö, småland.

Det värsta med historien är att inte bara sålde banken den till UNDERPRIS rejält ,, Så det brister av insiderträding.

på Auktionen kom 2-3 personer, men bara en la ett pris , och fick kåken för smullor och hårstrån..

Inte bara tog dem huset men förlusten blev förmycket för min Lille mor och hon dog…

Fy fan för Bankerna utan hjärta (99.9%)

#1005 Svara
    Lösning i Lund

Du behöver inte oroa dig nu kommer det lösning,nämligen jag hadde samma situation förut.

Så gör du

Skaffa bank id via din nuvarande bank

Ta och logga in på bolagsverket och ändra i styrelsen

dvs nytt person som styrelseledamot och nytt person som st.suppleang

(de personerna bör vara goda vänner till dig) detta kostar en liten slant,kommer inte ihåg exakt kanske 1000 kr.

Nästa steg är att den nya styrelseledamot skaffar framm ett nytt konto på

ett annat bank och sammtidigt kopplar till ett bankgiro konto.

Sista steg är att den nya styrelseledamot skaffar också ett bank id

går in på bolagsverket och ändrar uppgifter så att du kommer tillbaka i rollen som styrelseledamot.Suppleangen har ingen betydelse nu.

Banken kan se att du har tillträtt som ny ägare men kan inte stänga din konto

och inte heller bankgiro konto.

Detta process från början till slut tar cirka 3 veckor,sedan är det lungt att koncentrera dig på arbete och tjäna lite cash.

Lycka till

#1006 Svara
    Bankerna vill inte att de små människorna ska lyckas..(förutom SEB dem vill vi ska lyckas) i Lund

Hej alla igen,

Jag skrev inte så länge sen i denna tråden…

Och nu kommer en uppdatering….

Ibland kan man inte har mer fel.

———————————————-

Några veckor efter nekande att öppna företags konto har jag pratat med FI om minna rättigheter som företagare med att öppna ett bank konto med anmärkningar, dock bara ett enkelt spar konto..(men ändå ett konto)

Beväpnad med denna information och en brinnande passion att förverkliga drömmen,

så har jag åter kontaktat bankerna igen.

Samma resultat!! De vill inte veta av en, de bryr sig inte om omständigheterna till varför du har anmärkningar eller skulder, hur ditt liv har varit eller hur du försöker att klättra upp för stegen igen..

Nej, NEJ, tyvärr, förlåt, vi kan inte, måste redan vara kund här, pröva en annan bank. mm (har bankerna monopol på sätt att säga nej??)

Så det var precise som alla sa.

Okej så här står jag nu vilse med tunga känslor av hopplöshet, oduglighet och misslyckande.

Men ändå ger jag inte upp min fru, familj och vänner råder mig att ge upp, Men jag ger inte upp och fortsätter att kämpa.

Då kommer äntligen lite ljus i slutet av tunneln.

SEB ville ha ett personligt mötte med mig och ge mig möjligheten att berätta varför jag har anmärkningar och dålig kredit..

Ett personligt möte med chefen och en kollega för att utvärdera och ompröva deras första beslut…

Och resultatet av det kan ni läsa nedanför!!

——————————————–

Öppet brev till SEB

Vill ta denna tiden till att säga ett STORT hjärtligt tack för att ni har givit mig möjligheten att starta ett nytt liv.

genom att ge oss äran att vara kund hos er med vårt företag.

Tack för att ni tog er tiden att granska och ompröva beslutet på nytt.

Tack för att ni inte bara bryr er om stora företag, stora pengar, rika människor! MEN ni bryr er om det lilla folket.

Jag kan inte uttrycka mig med ord hur jag känner mig, hur för första gången i mitt liv jag känner så stor lojalitet till en bank.

En bank som har get mig respekt tillbaka, att våga satsa, att aldrig ge upp, att det lönar sig att kämpa.. en sån bank vill jag ha..

Varenda människa kommer att få veta att det finns ingen annan bank än SEB Min bank för livet…

Så nu har vi ett riktigt företags konto, med BankGiro.

Tusen tack

mvh

Thomas Ling, Sweaf@live.se

#1007 Svara
    Daniel i Tibro

Jag har med betalnings anmärkningar och har startat ett AB redan med apport egendom som aktiekapital skulle öppna konto på min bank Swedbank det blev ett direkt NEJ va vad säger ni jag har ju redan ett konto med bankgiro och jag kan inte öppna ett nytt i mitt AB svaret är fortfarande NEJ fy fan SEB sade samma sak Nordea, Handelsbanken jag är igång jobbar har fakturor som ska skrivas på ca 150000kr rena pengar inga utgifter rakt in på kontot men måste ha bankgiro nummer så att man kan få betalt utav kunden fy fan för bankerna jävla svin är vad dom är

nertryckt under vattnet igen.

finns det inget man kan göra?

trodde inte att jag kunde komma längre ner på botten men nu känns det som jag har hamnat under dyn liksom.

ett konto, bg nummer och ett kort att göra inköp med kopplat till mitt konto och jag e hur glad som helst.

#1008 Svara
    Olle i stockholm

Ett konto kan man ej bli nekad utav någon bank om man trycker på dom lite men dom kan neka till betal kort, dosa och att gå in på banken och ta ut löner kontant går ju ej heller, och betala räkningarna över disken kostar en förmögenhet.

Har själv fått nej utav swedbank, handelsbanken men på nordea fick jag utan problem bankgiro, betalkort, dosa.

Nu finns det även flera alternative, utländska konton fast med ett vanligt svenskt kontonr, med kort och dosa. Flera fördelar med det är att om man skulle ha kronolle efter sig så går dessa konton ej att koppla till dig, och dom kan ej gå in och ta pengar även om dom skulle kunna se att du hadde kontot. Helt lagligt, inga konstigheter.

#1009 Svara
    Anders i Skåne i Kristianstad

Det verkar ju vara en smidig lösning med svenskt konto via en utländsk bank.Var kan man hitta det?

#1010 Svara
    Niclas i Katrineholm

Hallå på er alla! Ny här! Någon som lyckats få ett företagskonto med bankgiro trots bet.anm.Hur skaffar man annars det? Utländska konton ? Hur? Vill bara ha ett AB och jobba i det! Inget blufföretag eller liknande,bara ett “vanligt” jobb!! MVH Niclas

#1011 Svara
    Fått livet tillbaks i Stockholm

Tjena, Jag vart riktigt less på skiten så jag öppnade ett bolag i Litauen och sedan en filial i Sverige.

Jag är inte efter att fuska för jag betalar mellanskillnaden till vår fina Skatte system.

Bara bilen jag har tagit ut där som jag spar på.

Ingen förmånskatt,Ingen fordon skatt eller Trängselskatt .

Har bank dosa och mastercard.

så allt är som det ska och kan tjäna pengar nu för mig och betala mina skulder

#1012 Svara
    Cherry i Örebro

Någon som har tips på de utländska banker som nämns här?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
Svar till: Inget företagskonto , betalningsanmärkningar
Din information:

Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 495 kr

TEMA: Bli en vinnare på 5 nya sätt.
Special: 12 affärstrender från New York.
Affärer: Starta webbshop på en dag.