• "Nytt i PR-skolan: Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om ditt företag."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Frågor om redovisning

I varje nytt nummer av Driva Eget får läsare svar på frågor från våra olika experter. Här är den senaste skörden med frågor. För att se tidigare expertsvar klicka på ett ämne i menyn.


  • Får jag dra av utbildning?

    Fråga:

    Jag är massageterapeut och driver aktiebolag inom hälsa och spa. Nu vill jag vidareutbilda mig till hudterapeut också. Är utbildningen då avdragsgill i mitt bolag?

    Malin


    Expertsvar:

    Det är inte självklart att Skatteverket ser det som en vidareutbildning utan det kan lika gärna ses som en ny grundutbildning. Hur har du beskrivit din verksamhet för aktiebolaget vid bildandet? Om du driver ett spa eller har inriktat företaget på exempelvis omsorg kan du hävda att utbildningen är ”betingad av rörelsen” – det vill säga att kunderna förväntar sig att även kunna anlita dig som hudterapeut. Då är chansen större att utbildningen blir avdragsgill (förutsatt att du tar ut lön under utbildningstiden). Har du däremot beskrivit verksamheten som enbart massage kan det bli tuffare.

  • Moms inom EU?

    Fråga:

    Jag ska importera saker från annat EU-land. Hur blir det med momsredovisningen då?

     

    Håkan


    Expertsvar:

    Inköp från ett annat EU-land är inte import i Momslagens mening utan man talar om unionsinterna förvärv där särskilda bestämmelser gäller.

    Det betyder att du kan köpa varor utan utländsk moms från företagare i ett annat EU-land. Varorna måste då transporteras till Sverige från landet i fråga.

    Ett krav är att du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Därefter är det du själv som ska beräkna och redovisa svensk moms på varuvärdet i din momsdeklaration. Det vill säga: det råder omvänd skattskyldighet.

    Du ska redovisa värdet av inköpen i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EU-land) i momsdeklarationen. Den utgående momsen ska du beräkna själv och redovisa i någon av rutorna 30, 31 eller 32 (beroende på skattesats). Om du har avdragsrätt för ingående moms redovisar du denna i ruta 48.

  • Är SPA-dagen avdragsgill?

    Fråga:

    Är en spadag på Sturebadet i Stockholm avdragsgill för båda delägarna i ett aktiebolag? Finns det något maxbelopp per år och anställd som företaget får göra avdrag för enklare motion och massage?

    Maggan


    Expertsvar:

    Om dagen till stor del består av konferens är den delen avdragsgill i bolaget. Se till så att det framgår på fakturan vad som är konferenskostnad och vad som är spabehandling. Räkna med att spabehandlingen inte kan dras av.

    Något exakt maxbelopp för enklare motion finns inte. De ska dock ha ett ”mindre värde” och vara av ”enkelt slag”.  Massage är avdragsgill om den hjälper den anställde att utföra sina arbetsuppgifter, men något maxbelopp finns inte heller för denna. Endast i aktiebolag är motionskostnader och massage avdragsgill.

  • När ska jag redovisa momsen?

    Fråga:

    När jag fakturerar ett företag som köpt mina tjänster, vilket datum ska jag utgå ifrån när jag redovisar inkommande moms i min skattedeklaration?

    Mohsen


    Expertsvar:

    Redovisning av moms kan ske enligt två olika metoder, faktureringsmetoden eller kontantmetoden (av vissa kallad bokslutsmetoden).

    Enligt faktureringsmetoden kommer moms att redovisas när fakturan ställs ut, det vill säga fakturadatum. Är det mottagna fakturor redovisas moms i den period när fakturan mottas.

    Enligt kontantmetoden ska moms redovisas när fakturan betalas, det gäller både sådana fakturor som företaget självt ställer ut och sådana fakturor som företaget mottar från en leverantör eller någon annan.

  • Hur bokför jag min privata utgift?

    Fråga:

    Jag driver enskild firma. I höstas, innan jag fått några intäkter, hade jag en del utgifter. Jag betalade dem med pengar från mitt privata konto och ska nu göra en överföring från mitt företag till mitt privata konto. Hur redovisar jag detta?

    Rita


    Expertsvar:

    Utgifterna måste gå att dra av på en gång för att man ska få göra avdrag före start-året. Är det inventarier måste utgiften vara mindre än 22 200 kronor för att dras av i sin helhet, annars blir det fördelning på flera år.

    Finns det ett samband mellan det som köpts utgår man ifrån det sammanlagda värdet, exempelvis för konferensbord och stolar som köpts in på en enda gång. Är utgiften större än 22 200 kronor anses du som näringsidkare tillskjuta det som köpts till din näringsverksamhet och avdrag medges som värdeminskningsavdrag.

    I bokföringen redovisas direkt avdragsgilla utgifter som kostnad vid starten. Eftersom du betalade med egna pengar har du gjort ett tillskott som ökar eget kapital. Väljer du nu att ta ut pengar från ditt företagskonto är det ett kapitaluttag som minskar eget kapital.

  • Måste jag ha ett kassaregister?

    Fråga:

    Hej, Jag driver ett litet företag som säljer tjänster inom friskvård.
    All betalning till mig sker via bankgiro eller insättning på företagskonto. Jag tar alltså inte mot kontanta pengar. Måste jag ha kassaregister då eller räcker det att skriva kvitton och spara kopior?

    Göran


    Expertsvar:

    Bestämmelserna om certifierat kassaregister har tillkommit bland annat för att se till att kontanta transaktioner redovisas. Med kontanta transaktioner menas betalningar med

    • sedlar och mynt
    • postväxlar
    • mottagna checkar

    Även betalning med kontokort ska registreras i kassaregistret.

    När dina kunder betalar via bankgiro eller sätter in pengar på ditt företagskonto är det inte en kontant transaktion varför du inte omfattas av kravet på certifierat kassaregister. Du ska dock ha ett underlag för din bokföring och då är det lämpligt att du ställer ut ett kvitto till kunden och själv behåller en kopia på detta. Beroende på ditt företags storlek ska du bokföra försäljningarna antingen månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Detta avgörs normalt utifrån när du redovisar moms.

  • Ska vi starta företag för att hyra ut lägenheten?

    Fråga:

    Jag och min fru tänker köpa en övernattningslägenhet i Stockholm, eftersom min fru behöver resa till Stockholm då och då. När hon inte är där tänker vi hyra ut den. Vilken form av ägande skulle passa bäst i detta fall, företag eller privat?

    Hossein Radafshar


    Expertsvar:

    Är din frus resor till Stockholm många och görs för ett företags räkning kan det vara mest naturligt att företaget köper en bostadsrättslägenhet. Har företaget mycket pengar kan detta vara en fördel, men skatten på uthyrningen och på en eventuell kommande försäljningsvinst blir mycket högre än om den ägs privat.

    Rent skattemässigt ser det alltså ut som om det är bäst att ni privat köper lägenheten, särskilt om ni tror att värdet på sikt stiger.

    Skattereglerna för privatpersoners uthyrning är mycket fördelaktiga. Från hyresinkomsterna får man både dra av 40 000 kronor per år och dessutom den hyra som betalats för uthyrningsperioden. Det som blir kvar beskattas med 30-procentig kapitalskatt.

    När bolaget använder lägenheten kan bolaget betala hyra för det till ägaren.

  • Ska jag byta till kontantfaktura?

    Fråga:

    Jag driver en hårsalong, nu har min kassa gått sönder. Jag funderar på kontantfaktura i stället för dyr kassaapparat.

    Finns det någon gräns för års-inkomsten för att ha kontantfaktura?

    Lisa


    Expertsvar:

    Ett företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning ska ha ett certifierat kassaregister, i varje fall om omsättningen är större än 177 000 kronor per år.

    Det är endast kontantförsäljning som behöver registreras i registret och inte fakturerad försäljning. Det går då att slippa kassaregister genom att skriva kontantfakturor. Det innebär att ett företag upprättar en faktura och samtidigt tar kontant betalt vid försäljningstillfället.

    Men kontantfakturan måste uppfylla Bokföringslagens krav på vad en verifikation ska innehålla. Det innebär att den ska innehålla uppgift om när den tagits fram, vad försäljningen avser, vilket belopp den avser och vem som är köpare.

    En kontantfaktura ska bokföras enligt reglerna för bokföring av fakturor och den ska åsättas ett verifikationsnummer.

  • Kan jag dra av kostnader för pappas biltransport?

    Fråga:

    Jag driver en enskild firma och min pappa äger en biltransport som jag kan få låna i mitt företag.

    Kan jag dra av kostnader för biltransporten i mitt företag? Eller ska min pappa ta ut en hyra från mig?

    Emil


    Expertsvar:

    Ja, du kan dra av kostnader, som till exempel bensin, för biltransporten även om du inte äger den. En privat biltransport kan du låna hur du vill, men om du lånar en som tillhör ett företag kan det företaget bli beskattat för att de lånar ut gratis.

    Så om transporten tillhör ett företag bör din pappa ta ut en hyra och då är den kostnaden avdragsgill för dig.

  • Kan vi ta ut utdelning från båda bolagen?

    Fråga:

    Jag driver ett aktiebolag tillsammans med två andra delägare. Vi har totalt fem anställda. I fem år har allt flutit på bra men nu börjar våra viljor gå åt lite olika håll. Därför har jag kommit på idén att vi borde starta varsitt bolag och fakturera vårt gemensamma bolag där vi har våra anställda.

    Går det att ta ut utdelning enligt schablonregeln från våra ”egna” bolag och dessutom ta utdelning från det stora bolaget där vi har anställda?

    Tom


    Expertsvar:

    Det finns flera problem med din idé och ni bör skaffa experthjälp. Det går nämligen inte att utan risk för negativa skattekonsekvenser fakturera hur som helst mellan bolag för tjänster som inte utförts. Men skattereglerna ger var och en av er rätt att ta utdelning ur varsitt bolag enligt schablonregeln, 155 650 kronor under 2014. Den regeln får användas endast för ett bolag per person.

    I ert gemensamma bolag kan ni i dag ta ut utdelning enligt huvudregeln som bygger på aktiernas anskaffningsvärde och eventuellt löneunderlag. Ju högre totalt löneunderlag, desto större möjlighet till lågbeskattad utdelning.

    För att löneunderlaget ska kunna användas måste den egna årslönen överstiga en viss hög nivå enligt kalkylen på driva-eget.se/utdelning.
    Är ni inte släkt måste alla ni tre delägare uppfylla detta lönekrav.

    Om ni ett visst år inte delar ut så mycket som ni har rätt till får ni spara utdelningsutrymme för 20-procentsbeskattad utdelning till ett senare år. Men om ni gör om ägandet enligt din idé så får löneunderlaget från det bolag som du då äger indirekt via ett annat bolag användas bara om ditt bolag äger mer än hälften av aktierna i det underliggande bolaget. Bara en av er kan i så fall använda löneunderlaget.

  • Hur fungerar momsen?

    Fråga:

    Jag förstår inte detta med moms. Säg till exempel att jag säljer smycken för 100 000 kronor på ett år. Vad blir då den faktiska förtjänsten om jag har 40 000 kronor i utlägg för material och verktyg. Hur mycket är moms och hur ska jag bokföra den?

    Emelie T


    Expertsvar:

    Mervärdesskatt (moms) är en skatt som ska betalas på konsumtion av varor och tjänster. För momspliktiga företag är momsen varken en kostnad eller en intäkt. Tanken är nämligen att kostnaden ska bäras av den som till slut konsumerar varor och tjänster.

    Företag agerar därför endast som ”uppbördsman” åt staten och levererar den skatt som köparen har betalat (utgående moms). Samtidigt får företaget dra av (eller återfå) den moms som betalats vid köp av varor och tjänster. Beroende på hur mycket du har köpt och sålt ska du alltså betala eller återfå moms från staten.

    Om du säljer smycken för 100 000 kronor är den utgående momsen 20 000 kronor (25 procent på 80 000). På 40 000 kronor i utlägg är den ingående momsen 8 000 kronor (25 procent på 32 000). Skillnaden mellan utgående och ingående moms 12 000 kronor (20 000–8 000) ska du redovisa i momsdeklarationen och betala in till staten.

    Den vinst som du ska redovisa i inkomstdeklarationen räknas exklusive moms och är 48 000 kronor (80 000–32 000).

  • Vad är en inspirationsresa?

    Fråga:

    Jag arbetar med försäljning och letar ständigt efter nya produkter att sälja. Jag behöver därför resa till Stockholm och Göteborg ibland men vad gäller egentligen för en så kallad inspirationsresa?

    Hur ser kraven ut för att det ska klassas som en sådan?

    Inköparen


    Expertsvar:

    Jag tycker att studieresa är ett mer passande namn än inspirationsresa. Och för att en sådan studieresa inte ska räknas som en löneförmån krävs att de studier du gör är till nytta för bolaget.

    Det innebär att dina studier ska ha anknytning till bolagets verksamhet och vara av ”ekonomisk betydelse” för verksamheten.

    I vissa fall går den ekonomiska betydelsen inte att visa lika tydligt och då gör man en samlad bedömning av resan och dess syfte.
    Självklart måste din resa få innehålla även andra moment, som besök på närliggande turistmål. Här är det en fråga om vilken mängd andra aktiviteter som anses normalt.

    En utgångspunkt kan här vara om resans mål och aktiviteter valts mer med anledning av fritidsaktiviteterna än för studiernas skull.

  • Vilken redovisningsperiod är bäst?

    Fråga:

    Jag är i startfasen och undrar vad ni anser vara för- och nackdelar med de olika skatte- och avgiftsredovisningarna.

    Jag ska starta enskild firma och i början kommer jag mest att ha utgifter för anskaffning av utrustning.

    Vid val av redovisningsperiod för moms så undrar jag vilken redovisningsperiod som är bäst: månad, kvartal eller beskattningsår?

    Och hur ska jag bokföra fakturorna, faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden?

    Mia P


    Expertsvar:

    Momsredovisning innebär ju att du antingen ska betala in moms eller få tillbaka. Om du är nystartad och gör investeringar, alltså har mer kostnader i början, kan du få tillbaka moms. Som ny kan det därför vara bättre att få momspengar varje månad än att vänta på det till slutet av året.

    Men när du väl är i gång med ditt företag och det går bra så är det bättre att skjuta på inbetalningen av momsen. Det du ska betala i moms kan du ha på banken till dess du ska betala.

    Tänk på att det val du gör av momsredovisning kvarstår i åtminstone 24 månader. Därefter kan man ändra redovisningsperiod. Inkomstskattemässigt saknar
    perioden betydelse.

    Bokslutsmetoden innebär att du bokför när du betalar, medan faktureringsmetoden innebär att du bokför när du får fakturan och sedan en gång till när du betalar. Med båda metoderna bokför du även fordringar och skulder vid årets slut. För ett mindre företag är bokslutsmetoden ofta smidigast. Du kan byta till faktureringsmetoden i framtiden men inte tvärtom.

  • Kan jag fakturera mitt eget aktiebolag?

    Fråga:

    Om man är ensam ägare av ett aktiebolag och även delägare i ett annat aktiebolag – kan man då jobba åt dem som man är delägare åt men istället för att ta ut lön fakturera till sitt eget aktiebolag?

    Magnus


    Expertsvar:

    Ja, man kan säga att det blir som tre parter: en fysisk person och två juridiska personer/aktiebolag. Du är som fysisk person anställd i ett bolag som hyr ut dig till det andra bolaget. Ditt bolag fakturerar sedan det andra bolaget för det arbete du utför åt det bolaget.

  • Får firman sponsra min lunch?

    Fråga:

    Jag har en kompis som jobbar på ett medelstort svenskt företag och hans företag sponsrar honom med lunch varje dag. Han lämnar in kvitto där kostnaden är upp till något maxbelopp på cirka 85 kronor. Detta tycker jag att mitt företag också skulle kunna tänka sig att göra till den hårt arbetande anställde – alltså jag. Vad gäller?

    Mats


    Expertsvar:

    Om företaget betalar din lunch så är det en skattepliktig förmån och du måste skatta för lunchen. Är priset på lunchen lika med förmånsvärdet, alltså 80 kronor, är det alltså ingen skattemässig fördel. Det blir mer intressant om lunchen kostar mer än förmånsvärdet, mellanskillnaden blir då skattefri för den anställde.

  • Är kapitalförsäkring bra?

    Fråga:

    Ett aktiebolag kan ju ha aktier och fonder antingen i en kapitalförsäkring eller i en vanlig depå. Vilka är för- och nackdelarna och hur gör man i bokföringen?

    Hui


    Expertsvar:

    Den stora fördelen med kapitalförsäkring är att du slipper att bokföra varje köp och försäljning. I balansräkningen tar du bara upp det totala värdet vid räkenskapsårets slut.
    I en kapitalförsäkring blir det dock ungefär en halv procent av värdet i avkastningsskatt varje år, alltså även om kurserna går ned. Om du räknar med att fonderna och aktierna ska stiga med mer än två procent per år är kapitalförsäkring bättre än en vanlig depå.
    Om du har fonder och aktier som stigit i värde blir det dock 22 procents skatt på vinsten om du flyttar över dem till en kapitalförsäkring, och det är ju en nackdel.

  • Är jag eller revisorn ansvarig?

    Fråga:

    Min revisionsbyrå gjorde fel i deklarationen som gav mig för låg skatt. Skatteverket gav mig därför skattetillägg – en straffskatt på 40 procent. Vilket ansvar har jag och vilket har revisionsbyrån? Hur gör man i en sådan situation? Jag har ju bara handlat i god tro och lyssnat på revisionsbyrån som också gjort deklaration.

    Adam


    Expertsvar:

    Rent juridiskt är det den som skrivit under deklarationen som är den ansvarige och får eventuella skattetillägg. Men om du som kund anser att byrån orsakat dig en kostnad ska du kräva de pengarna av byrån – och kanske lite till i skadestånd. Hota med att byta revisor eller anmäla revisorn för Revisornämnden.
    Skattetillägg påförs med viss automatik och är faktiskt rätt lätta att undanröja om det finns förmildrande omständigheter, exempelvis om man deklarerar en krånglig sak för första gången. Skrivelsen med sådan argumentation till Skatteverket bör naturligtvis din revisionsbyrå kostnadsfritt stå för.

  • Är det normalt att bokslutet tar så lång tid?

    Fråga:

    Vi har ett mindre aktiebolag och anlitar en redovisningsbyrå som sköter vår redovisning och gör vårt bokslut. Vi har brutet räkenskapsår som slutar den 31 augusti. Bokslutet är nu den sista januari inlämnat till revisorn, alltså fem månader senare. Är det verkligen normalt att det tar så lång tid att få bokslutet?

    Åsa H


    Expertsvar:

    Bokslutet ska vara upprättat inom sex månader. Men inom den tidsramen handlar det ju också om hur mycket redovisningsbyrån har att göra och hur högt ditt bokslut är prioriterat. Vissa kunder kommer att få sitt bokslut efter en månad och andra efter sex månader, allt eftersom de blir klara med dem. Jag tycker att du ska ställa kravet att du vill ha ditt bokslut tidigare nästa år, och avtala om en maximal tid. Om redovisningsbyrån inte kan möta det kravet så kan du ju helt enkelt byta.

  • Kan jag skriva kvitto för hand?

    Fråga:

    Jag har en enskild firma och arbetar tre dagar i månaden med den. Jag har bara några få kunder och skriver därför kvittot för hand. Kunden får originalet och jag tar kopian för bokföringen. Är det okej att göra så?

    Ingrid


    Expertsvar:

    Ja, du har rätt att skriva dina kvitton för hand. Däremot gäller samma krav för vilken information som ska vara med på kvittona oavsett om du använder digitala eller handskrivna kvitton. Dessa krav anges i Bokföringslagen samt i Momslagen. Enligt Konsumentverket ska följande information finnas med på kvitton för kontant betalning, det vill säga när kunden betalar med kontokort eller med kontanter:

    • Datum och klockslag
    • Artikelnamn
    • Antalet varor eller tjänster som sålts
    • Pris
    • Moms
    • Företagets namn och organisationsnummer
    • Butikens adress.

  • Hur länge måste jag spara bokföringsfilerna?

    Fråga:

    Jag vet att jag måste spara fakturor, kvitton och annat bokföringsmaterial i sju år, men hur är det med data som ligger i mitt ekonomisystem? Jag har ett faktureringsprogram på nätet, som innehåller en massa information. Nu undrar jag om jag också måste behålla programmets data i sju år eller räcker det att jag lagrar underlaget som används för bokföringen – alltså fakturorna? “Man ska kunna följa affärshändelsen så du bör spara konomiprogrammet”, blev svaret från Skatteverket. Det svaret innebär ju att man måste fortsätta abonnera på tjänsten i sju år efter att man lagt ner bolaget. Är det så?

    Hannes H


    Expertsvar:

    Precis som Skatteverket skriver krävs även bokföringsmässigt att man arkiverar ”sådana uppgifter som är av betydelse för att det ska gå att följa och förstå de enskilda bokföringsposternas behandling i bokföringen”. Exempelvis behöver man inte spara ordern om de uppgifter man behöver för bokföringen framgår på fakturan. Men det varierar från fall till fall vad man i övrigt måste arkivera.
    När man har sitt ekonomiprogram på nätet är det viktigt att ta reda på hur man får tillgång till siffrorna om man säger upp avtalet. I de flesta nätprogram kan man se och skriva ut gamla inmatade uppgifter även efter det att avtalet sagts upp, men en del tar en avgift.

    Hälsningar Karin Berggren, Visma Spcs

  • Kan jag hyra ut friggeboden till företaget?

    Fråga:

    Jag funderar på att bygga och inreda en friggebod till kontor, och hyra ut den till mitt aktiebolag och alltså ha mitt kontor hemma på tomten. Om jag förstår rätt så går det att ta ut en marknadsmässig hyra från bolaget. Är det något speciellt jag bör tänka på för företagets räkning? Och hur deklarerar jag detta i min privata deklaration? Ska jag skatta för hyrespengarna och kan jag i så fall dra av för slitaget och förbrukning?

    Birgit


    Expertsvar:

    Visst kan du ta ut en hyra från bolaget. Se dock till att den är marknadsmässig så att det inte uppstår några problem vid en revision. Friggeboden ska vara inredd som ett kontor, företagsnamnet ska tydligt stå på dörren och ett hyresavtal ska upprättas.

    Det stämmer att du ska ta upp hyresintäkten i din privata deklaration – det gör du under inkomst av kapital. Där kan du även göra ett skäligt avdrag för slitage och förbrukning. Den merkostnad som friggeboden medför, som förbrukning av el och vatten, ska även dras av från hyresintäkten.

    För mer information, se denna bilaga på Skatteverkets hemsida.

    Vänliga hälsningar
    Sandra Bringentoff, redovisningskonsult Global Redovisning

  • Kan jag spara utdelningen?

    Fråga:

    Jag har tagit ut lågbeskattad utdelning ur mitt bolag under många år, men mindre än jag har rätt till. Nu undrar jag om jag har rätt att ta ut den utdelning jag ”inte tagit ut” än. Kan man spara utdelningen och ta ut den när som helst? Eller är den förbrukad? Jag hörde någonstans att man var tvungen att vänta tills man säljer bolaget.

    Peter N


    Expertsvar:

    En utdelning försvinner aldrig utan finns kvar som sparat utdelningsutrymme. Det sparade utdelningsutrymmet syns på din K10-blankett som görs varje år.
    Den sparade utdelningen kan du ta ut när du vill, men först ska en extra bolagsstämma hållas där bolagets ägare fattar beslut om extra utdelning. Gränsbeloppet (enligt förenklingsregeln) för utdelningen som beskattas med 20 procent är 130 250 kronor för inkomstår 2012. Det kan alla ta ut, förutsatt att bolagets vinst och ekonomi tillåter det.
    Om du har lönekostnader så kan du kanske ta ut ett högre belopp enligt lönesummeregeln. Se här hur mycket det kan bli: www.driva-eget.se/utdelning

    Sandra Bringentoff, redovisningskonsult

  • Hur bokför jag kapitalförsäkringen?

    Fråga:

    Vi har ett fåmansbolag och satte i höstas in 200 000 kr i akter i en kapitalförsäkring. Nu är det dags att deklarera och då undrar jag hur detta ska redovisas i bolaget med tanke på avgifter, realiserade vinster och förluster samt räntor. Jag har hört att det ska vara enklare i en kapitalförsäkring, men vet inte hur man gör.

    Investeraren


    Expertsvar:

    Om det är en svensk kapitalförsäkring och att samtliga 200 000 kr är placerade i aktier eller fonder så ser det ut så här:
    Eventuella vinster eller förluster du gjort när du köpt och sålt aktier inom kapitalförsäkringen är varken skattepliktiga eller avdragsgilla, och byte inom kapitalförsäkringen ska därför inte bokföras.
    Om det totala värdet på innehaven i försäkringen gått upp eller ner (och det är en bestående förändring) ska man ta hänsyn till detta när bokföringsåret är slut. Har värdet fallit väldigt så ska kapitalförsäkringen skrivas ner, vilket påverkar det egna kapitalet negativt.
    Rent bokföringsmässigt ska kapitalförsäkringen (om den inte är utländsk eller en utfästelse av pensionsförsäkring) bokföras som en finansiell anläggningstillgång i 13-klassen.

  • Vad krävs för traktamente?

    Fråga:

    Vilka är egentligen kriterierna för traktamente för enskild näringsidkare? Jag reser ofta på uppdrag på andra orter. En del resor tar en “halvdag”, 6-8 timmar totalt, och andra sker med en övernattning. Har jag rätt till traktamente då, och hur ser det i sådana fall ut?

    Anne


    Expertsvar:

    Det är i grunden samma regler som gäller för traktamente om du är anställd som om du driver eget. Traktamentet ska gälla för ökade levnadsomkostnader när du reser, men du har du inte rätt till traktamente för resor där du inte övernattar.
    Men vid övernattning har du rätt till traktamente. Traktamentet inom Sverige är på 210 kr per heldag och 105 kr per halvdag. Som heldag räknas om resan påbörjades före klockan 12.00 samt om den avslutades efter 19.00. Om du åker klockan 11.00 dag ett och kommer hem klockan åtta på kvällen dag två räknas det som två heldagar.
    Tänk dock på att traktamente gäller för resor utanför verksamhetsorten. Det brukar man räkna som att platsen ska ligga mer än 5 mil från där du har din verksamhet.
    Blir du bjuden på mat under din resa ska detta räknas av från traktamentet som en kostförmån. Här finns fler siffror kring traktamente: www.driva-eget.se/traktamente.

  • Vad är en inspirationsresa?

    Fråga:

    Jag arbetar med försäljning och letar ständigt efter nya produkter att sälja. Vad gäller då för en så kallad inspirationsresa? Hur ser kraven ut för att det ska klassas som en sådan?

    Inköparen


    Expertsvar:

    Hej, jag tycker att studieresa är ett mer passande namn än inspirationsresa. Och för att en sådan studieresa inte ska räknas som en löneförmån krävs att de studier du gör är till nytta för bolaget.
    Det innebär att dina studier ska ha anknytning till bolagets verksamhet, och vara av ”ekonomisk betydelse” för verksamheten. I vissa fall går den ekonomiska betydelsen inte att visa lika tydligt, och då gör man en samlad bedömning av resan och dess syfte.
    Självklart måste din resa få innehålla även andra moment, som besök på närliggande turistmål. Här är det en fråga om vilken mängd andra aktiviteter som anses normalt. En utgångspunkt kan här vara om resans mål och aktiviteter valts mer med anledning av fritidsaktiviteterna än för studiernas skull.

  • Vilket ansvar har redovisningsbyrån?

    Fråga:

    Jag har en enskild firma och lämnar iväg min bokföring till en auktoriserad redovisningskonsult. Nu har jag fått restskatt på 60 000 kr, trots att deklarationen är gjord av redovisningsbyrån och trots att jag följt alla deras inbetalningar och anvisningar. Vilket ansvar har egentligen redovisningskonsulten för att sköta sitt uppdrag? Kan jag ställa några ekonomiska krav, eller är det bara att byta redovisningsbyrå?

    Arg egenföretagare


    Expertsvar:

    Även om du anlitar någon för att sköta din bokföring så är det du som är ytterst ansvarig för att bokföring den blir riktig. Det ansvaret går inte att lämna ifrån sig. Så ställ krav på din bokförare! Sköter redovisningskonsulten sitt jobb så ska uppföljningen av preliminär-skatten stämmas av kontinuerligt under året för att du ska slippa en stor restskatt i slutet av året.
    Men lämnas materialet årsvis, som en enskild firma ofta gör, så kan inte en sådan avstämning ske löpande. Det är därför viktigt att du har en bra dialog med din redovisningsbyrå, så att ni kan undvika liknande missförstånd.

    Sandra Bringentoff, redovisningskonsult

  • Får man vara företagare och sjukpensionär?

    Fråga:

    Kan jag äga eller vara delägare i ett aktiebolag, trots att jag varit sjukpensionerad de senaste 17 åren? Min plan är att inte ta ut någon lön, utan bara eventuell aktieutdelning. Får jag göra det, och hur påverkar det min sjukpension?

    Johan B


    Expertsvar:

    Det här är en känslig fråga. Du får vara delägare i ett aktiebolag trots att du är sjukpensionär – det finns det inga hinder för. Men du får inte arbeta i bolaget, för om du kan arbeta ska du ju inte få sjukersättning. Om du tar ut lön eller utdelning är därför inte det relevanta, utan i stället är frågan om du kommer att arbeta i bolaget eller inte.

  • Får jag dra av utbildningen?

    Fråga:

    Jag ska läsa en kurs i silversmide, och ska sedan börja designa mina egna smycken. Har jag rätt att dra av kostnaden för utbildningen?

    Smeden


    Expertsvar:

    Det här är en svår fråga, och det finns inget allmänt svar. Men om du i dag inte driver någon verksamhet alls, så är det mycket tveksamt att du skulle kunna dra av en utbildning till silversmed. Så är det även om du sedan tänker starta eget inom branschen.
    Om du däremot redan idag driver eget som smyckesdesigner och vill vidareutbilda dig så är vidareutbildningen i de flesta fall avdragsgill. Har du då affärsmässig nytta av att du går en utbildning, så är utbildningen ofta avdragsgill.
    Ett gränsfall är när du vill utbilda dig inom något helt annat men inom ramen för samma företag. Det kanske kan vara motiverat att dra av en utbildning till silversmed om det är tydligt att bolaget kommer att ha ekonomisk nytta av att du breddar verksamheten. Men det svårt att ge ett generellt svar.

  • Kan jag ändra fakturan i efterhand?

    Fråga:

    Jag skickade en faktura före sommaren, men glömde att lägga på momsen. Kunden, som är ett annat företag, har nu betalat det pris jag fakturerat. Har jag rätt att i efterhand fakturera henne momsen? Eller måste jag betala in moms på det beloppet hon har betalt, trots att det då blir en ren minusaffär för mig!

    Petra


    Expertsvar:

    Detta beror ju helt på vad ni kommit överens om från början. Kom ni överens om 100 000 kr exkl. moms har du rätt att skicka en till faktura på det som är kvar.
    På de 100 000 kr du nu fått in måste du betala in 20 000 kr i moms, även om du inte får in ytterligare pengar.
    Kontakta kunden och förklara ditt misstag. Eftersom du nu har fakturerat utan moms kan din kund nämligen inte heller dra av moms på fakturan. Så det bästa är att du skickar en ny faktura på 100 000 plus moms, och krediterar den du skickat.

  • Ska vi bilda nytt AB eller dotterbolag?

    Fråga:

    Vi är tre delägare som driver ett företag inom utbildningsbranschen. Nu vill vi starta ett nytt AB i en annan bransch, och undrar hur vi ska gå tillväga.

    Alternativ ett är att vi satsar 50 000 kr av våra privata pengar och bildar ett nytt bolag. Alternativ två är att vi bildar ett dotterbolag till vårt befintliga AB. Då kan väl bolaget stå för aktiekapitalet till det nya företaget?

    Verksamheten ligger långt ifrån den i vårt nuvarande företaget. Får vi ändå starta ett dotterbolag? Hur löser vi detta på bästa sätt?

    Nyföretagare igen


    Expertsvar:

    Att verksamheterna ligger långt ifrån varandra är inget hinder för att starta ett dotterbolag. Däremot kan det vara nödvändigt att skriva om bolagsordningen.
    Dotterbolag är i de flesta fall en bra lösning. För det första får ni som ni skriver använda moderbolagets aktiekapital för att skjuta in i det nya bolaget. Men dessutom kan eventuella vinster i det ena bolaget täckas upp av förluster i det andra.
    Om till exempel dotterbolaget går med förlust det första året, kan ni kvitta det mot vinsten i moderbolaget och på så sätt sänka er skatt i det bolaget (i koncernen). Det upplägget går inte om ni skulle starta ett helt separat bolag.

  • Hur säljer jag företaget till släkten?

    Fråga:

    Jag har ett företag tillsammans med min mor och hennes man sedan åtta år. Nu funderar jag på att sälja min tredjedel till dem.

    Hur gör jag detta på mest fördelaktiga sätt för både mig själv och min familj? Företaget har en del pengar. Skulle man kunna använda dessa för att köpa ut mig, så att min familj inte blir belastad privat?

    Johan


    Expertsvar:

    Det finns flera sätt att lösa det här problemet. En lösning är att de två delägare som vill vara kvar bildar ett nytt bolag som köper alla aktier i det gamla bolaget.
    Det nya bolaget kan då köpa aktierna som tillhör dessa två för ett så lågt pris så att det inte blir vinstskatt. Bolaget köper däremot dina aktier till marknadsvärdet.
    Du får då en fordran på det nya bolaget. Den kan de andra ägarna lösa genom att exempelvis göra en extra aktieutdelning för att få loss pengar.
    Kanske kan de också låna pengar med bolagets kapital som säkerhet och köpa ut dig på det sättet.
    Det finns fler modeller, men ni bör inte försöka er på detta utan att ta hjälp av experter. Oavsett hur ni gör är det också väldigt viktigt att ni gör en korrekt värdering av företaget.
    Du säger att det finns en del pengar i bolaget, men företaget kan ju vara värt mycket mer än bara de pengar som finns i kassan. Det är väldigt viktigt att den här typen av försäljningar görs på rätt sätt, eftersom de inte bara handlar om pengar. Det gäller ju också att ni inte ska bli ovänner inom familjen.

    Se vidare ww.driva-eget.se/generationsskifte.

  • Hur får jag milersättning på bästa sätt?

    Fråga:

    Jag ska utföra tjänster åt ett annat företag och det innebär att jag kommer att åka en del mil i tjänsten (med egen privat bil). Nu undrar jag hur jag ska lösa det ersättningsmässigt. Kan jag som privatperson ta ut pengar ur företaget för att jag använder bilen i tjänsten? Eller ska jag fakturera uppdragsgivaren per mil? Hur gör andra företagare som använder sin privata bil i tjänsten?

    Bilburen företagare

    Bilburen företagare


    Expertsvar:

    Om du ska fakturera din uppdragsgivare för de mil du kör i tjänsten är en fråga mellan dig och uppdragsgivaren. I vissa branschen är det vanligt att ta ut en milkostnad. I andra branscher lägger man in kostnaden i timpriset, antingen via ett högre timpris eller via fler debiterade timmar.
    Oavsett hur eller om du tar ut ersättning av dina uppdragsgivare, har du rätt att göra avdrag i din privata deklaration för tjänsteresor om du kör med din egen privata bil för företagets räkning. Avdraget är på 18,50 kronor per mil. Glöm dock inte att föra en körjournal över dina tjänsteresor, så att du kan visa upp denna vid en eventuell kontroll från Skatteverket.

  • Måste jag ha revisor på grund av aktievinsterna?

    Fråga:

    Jag har ett litet AB, där jag arbetar som konsult. Dessutom sysslar jag med värdepappershandel inom företaget.

    Ett av kriterierna för att nu få slopa revisorn är att nettoomsättningen får vara max 3 miljoner kronor. Ingår värdepappershandel i den siffran? Och om den gör det, vad menas med nettoomsättning när det gäller handel med aktier?

    Therese N


    Expertsvar:

    Med nettoomsättning menar man intäkter för sålda varor och utförda tjänster som ingår i bolagets normala verksamhet. Det innebär att intäkten från exempelvis en fastighetsförsäljning inte ska ingå i nettoomsättningen om bolagets normala verksamhet inte är fastighetsförsäljningar.
    Om dina aktieaffärer ska ingå i nettoomsättningen eller inte beror på om aktieaffärer är en del av bolagets normala verksamhet.
    Om bolagets aktiehandel har sådan omfattning att företaget kan klassas som en värdepappersrörelse, ska summan av bolagets aktieförsäljningar under året ingå i nettoomsättningen. Om aktiehandeln däremot endast är en del av bolagets kapitalförvaltning ska aktieförsäljningarna inte ingå i nettoomsättningen.

     

    Jonas Sjulgård, jurist på SRF

  • Hur avskaffar jag min revisor?

    Fråga:

    Jag vet att revisionsplikten avskaffades den 1 november och funderar nu på att avstå från revisor i mitt lilla bolag. Men vad är det för tid som gäller i praktiken? Vilket räkenskapsår blir det första utan revisor, och hur gör jag rent praktiskt för att ta bort revisorn?

    Ensamföretagare


    Expertsvar:

    Om du har kalenderår som räkenskapsår betyder lagändringen att det går att avstå från revisor från och med den 1 januari 2011. Bokföringen för 2010 blir då den sista för revisorn.
    Vid brutet räkenskapsår blir det så här:
    * Räkenskapsår 1 maj till 30 april. Första revisionspliktsfria år börjar den 1 maj 2011
    * Räkenskapsår 1 juli till 30 juni. Första revisionspliktsfria år börjar den 1 juli 2011.
    * Räkenskapsår 1 september till 31 augusti. Första revisionspliktsfria år börjar först den 1 september 2011.
    För att välja bort revisionen krävs att man antar en ny bolagsordning för företaget, vilket man gör på bolagsstämman.
    Revisionen kan du ta bort på den bolagsstämma som är strax efter det att det revisionsfria räkenskapsåret startat.
    Om ditt företag påbörjar ett nytt räkenskapsår den 1 januari, är det först på bolagsstämman under våren 2011 som du kan ta beslut att ta bort revisionen för år 2011.
    När du på bolagsstämman tagit beslutet om att ta bort revisionen ska du fylla i och skicka in en blankett till Bolagsverket. Blanketten heter ”Förenklad anmälan om att inte ha revisor” och har blankettnummer 853.
    Det finns en del detaljer att tänka på, och Bolagsverket har gjort en instruktionsfilmo som kan hjälpa dig ytterligare på vägen. Det webb-tv-klippet hittar du här.

  • Hur funkar debet och kredit?

    Fråga:

    Jag tycker det där med debet och kredit i bokföringen låter så krångligt, och jag förstår inte poängen med dubbel bokföring.

    Varför måste det vara så komplicerat? Vad är det för konsekvens kring alla dessa konton? Revisorer och redovisningskonsulter verkar krångla till det här i onödan. Snälla, förklara, så att vi begriper.

    Kalle


    Expertsvar:

    Egentligen är det inte så komplicerat som många tror. När en transaktion ska bokföras med dubbel bokföring ska alltid beloppen med plussiffror (debet)vara lika stora som minusposterna (kredit).

    Plussiffrorna visar vad pengarna används TILL – till lokalhyra, inköp av kontorsmaterial. . . Minussiffrorna visar var pengarna kommer IFRÅN – till exempel från bankkontot.
    Om då sålt något i företaget kommer pengarna exempelvis från försäljning av böcker. De bokförs då som en minussiffra (kredit), och för bankkontot som pengarna kommit till blir det en plussiffra (debet).

    Poängen med dubbel bokföring är att den hjälper till att hitta fel. När debet är lika med kredit är det ett tecken på att bokföringen gjorts på rätt sätt, även om man inte kan vara säker.

    Det finns en konsekvens kring hur olika konton i en baskontoplan är upplagda. I bokföringen börjar alla tillgångskonton med en etta, skuldkonton med en tvåa, intäktskonton med en trea och utgiftskonton med en fyra, femma, sexa, sju eller åtta.
    Det är viktigt att förstå dessa grunder i bokföringen även om du lämnar bort bokföringen. Dessa grunder lär Peter Reivall ut på en webb-tv-film på sju minuter som finns på www.driva-eget.se/bokforing.

  • Hur tar jag ut traktamente ur firman?

    Fråga:

    Jag driver en enskild firma och har under drygt två månader jobbat i Norge. Nu undrar jag lite över det här med traktamente. Ska jag fakturera min uppdragsgivare för det eller tar jag ut det ur min egen firma? Och vad händer sedan? Hur plockar jag ut dem, hur bokför jag det och måste jag skatta för traktamentet?

    Resenären


    Expertsvar:

    Som enskild näringsidkare får du avdrag för ökade levnadskostnader, resekostnader och logi vid resor där du övernattat enligt samma regler som anställda.

    Som enskild näringsidkare gör du avdrag för ökade levnadskostnader i deklarationen som vilket annat avdrag som helst. Avdraget är lika stort som traktamentsbeloppen för anställda.

    Om du ska få fakturera uppdragsgivaren beror på vad du kommit överens om. Men på något sätt bör du få ersättning för dessa kostnader, antingen genom att debitera ett högre timarvode eller genom att ta upp dessa kostnader separat på fakturan.

  • Hur bokför jag kapitalförsäkringen?

    Fråga:

    Mitt företag äger en kapitalförsäkring, och nu undrar jag vad som krävs rent bokföringsmässigt. Min revisor påstår att jag måste bokföra alla köp och försäljningar av värdepapper. Räcker det inte med att bokföra kontanta insättningar och uttag? Vinsten är ju ändå inte skattepliktig.

    Hur gör jag när jag säljer kapitalförsäkringen? Hur bokför jag vinsten?

    Linda


    Expertsvar:

    Du har helt rätt. Kapitalförsäkringar förvaltas av försäkringsbolagen och därför ska köp och försäljningar inom försäkringen inte bokföras i försäkringstagarens företag. Det är bara kontanta insättningar och uttag som ska bokföras.

    När du säljer kapitalförsäkringen bokförs vinsten som en icke skattepliktig intäkt. En förlust bokförs som en icke avdragsgill kostnad.

  • AB eller Ltd?

    Fråga:

    Jag driver sedan nio år tillbaka en enskild firma som helt bedrivs i Sverige. Rörelsen går bra och ger ett rejält överskott varje år. Jag har nu fått ett erbjudande om att ombilda till Ltd. Vad är det egentligen och vilka för- och nackdelar finns det med att driva ett Ltd?

    Anna


    Expertsvar:

    Ltd är en förkortning för ett Engelskt Limited, ett aktiebolag. I Storbritannien kan vem som helst, oavsett medborgarskap, starta ett bolag så länge det har sin sätesadress i Storbritannien.

    För att starta ett limitedbolag behövs bara ett par kronor i aktiekapital och om man jämför det med det svenska kravet om 100 000 kr i aktiekapital är det förståeligt att lösningen känns lockande.

    Det fungerar sedan i princip som ett svenskt aktiebolag, men det måste göras redovisning både till England och Sverige varje år.

    Funderar på om fördelarna med att slippa 100 000 kr i aktiekapital verkligen är värt vad det kostar. Tänk på de fördelar som ett svenskt aktiebolag och aktiekapital ger.

    Ett ordentligt aktiekapital skapar en marginal mellan bolagets tillgångar och skulder, vilket ger större trovärdighet både hos kreditgivare, kunder och anställda.  Utan trovärdighet kan det vara svårt både att få lån beviljade och att handla mot faktura.

    Med ett bolag i England och en filial i Sverige får du dessutom dubbla kostnader för registreringar och redovisningar, plus de årliga avgifter du betalar den som hjälper dig att hantera det utländska moderbolaget.

    Med största sannolikhet kommer kravet på aktiekapital i Sverige att minska från 100 000 kr till 50 000 kronor i april. Därför kan det vara bra att avvakta med beslutet och sedan diskutera igenom din situation med någon expert, så att du får en överblick över de ekonomiska konsekvenserna i just ditt fall.

  • Måste pappa skatta för pengar han inte fått?

    Fråga:

    Jag köpte min fars företag för två år sedan, och trodde att jag strax efteråt skulle få låna alla pengar jag behövde för köpet. Men jag fick inget lån av banken. Problemet som nu uppkommit är att hela summan är redovisad som köpeskilling, och därför ska nu min far skatta för hela summan, trots att han inte fått alla pengarna.

    Går detta att komma ur detta på något sätt? Finns det möjlighet att häva köpet eller sänka priset i efterhand och därmed sänka skatten?

    Andra generationen?


    Expertsvar:

    Din fars kapitalvinstberäkning baseras på den köpeskilling som ni uppgett i avtalet. Det är detta som gäller oavsett huruvida han fått pengarna eller inte.

    För att slippa den här situationen krävs att det står något om det  i försäljningsavtalet. Exempelvis kan avtalet innehålla ett villkor om att det är möjligt att frångå avtalet om köparen inte beviljas lån på hela beloppet från en bank. Ni skulle då kunna ha angett att köpeskillingen skulle omförhandlas mellan parterna om du inte fick lånet.

    Beroende hur ert avtal ser ut kan det också finnas möjlighet att häva köpet på grund av bristande betalning . Men för att avgöra detta behövs en genomgång av avtalet.

  • Åldersgräns för företagare?

    Fråga:

    Jag är 16 år gammal och vill starta företag. Finns det några åldersgränser för att bli företagare?

    Aneesa


    Expertsvar:

    Både för att starta AB och egen firma gäller vanligtvis en åldersgräns på 18 år. Dock får man från 16 års ålder registrera en enskild firma om man har tillstånd till detta från förälder eller överförmyndare.

    18 år är också den egentliga åldersgränsen för att vara delägare i ett handelsbolag eller kommanditbolag. För dessa bolag gäller också undantaget att den som fyllt 16 år får vara bolagsman om förmyndarna eller överförmyndaren har gett sitt tillstånd.

    Personer under 16 år får inte själva vara delägare i handelsbolag eller kommanditbolag. Dock kan föräldrar eller förmyndare vara bolagsman för sitt barns räkning om överförmyndaren i kommunen har gett sitt tillstånd.

     

  • Traktamente utan övernattning?

    Fråga:

    Jag har ett aktiebolag och gör ofta tjänsteresor över dagen. När jag tidigare var anställd fick jag vid sådana resor betalt för “utlägg i tjänsten”, fika längs vägen och dylikt.

    Nu hävdar min redovisningsbyrå att jag inte kan göra så, eftersom jag inte övernattar. Mina arbetsdagar vid dessa tillfällen börjar vid 6-tiden på morgonen och jag är hemma vid 21-tiden.

    Kan verkligen inte mitt företag sponsra mig med en macka på dessa resor, och kan man inte få traktamente trots att man inte är borta över natten?

    Konsulten


    Expertsvar:

    Utlägg i tjänsten i samband med tjänsteresa om fika och mat ses som personliga levnadskostnader och är en skattepliktig förmån om denna betalas av arbetsgivaren. För att kompensera för ökade levnadskostnader i samband med tjänsteresor finns det möjlighet att betala ut skattefria traktamenten, men detta godtas endast när det ingår övernattning i tjänsteresan.

    Vissa arbetsgivare betalar ut så kallade endagsförrättningar, men dessa ersättningar behandlas skatte- och avgiftsmässigt som vanlig en vanlig lön.

  • Ska vi gå över till aktiebolag?

    Fråga:

    Vi är två delägare i ett handelsbolag som omsätter cirka 1,5 miljon kronor om året. Vi hyr ett kontor och har tjänstebil. Vi vet att vi i ett aktiebolag kan dra av för träning och friskvård, och ta ut en del av vinsten som utdelning, men då tillkommer i stället andra omkostnader som revisorskostnader. Är det idé att gå över till aktiebolag?

    Konsulterna


    Expertsvar:

    Vid val mellan handelsbolag och aktiebolag bör ni främst titta på skillnaderna i skatt och personligt ansvar.  Alla delägare i ett handelsbolag är personligt ansvariga för samtliga av bolagets åtaganden, medan delägarna i ett aktiebolag normalt  inte har något personligt betalningsansvar för vad bolaget gör.

    I ett aktiebolag kan man ta ut en del av vinsten som utdelning med en skatt på 20 procent, men då har vinsten först beskattats med 28 procent. Det blir nu ca 92 000 kr i utdelning per år, och mer om ni har anställda.

    Utöver möjligheten till lågbeskattad utdelning är det i aktiebolag också generellt lättare att skatteplanera. Eftersom beskattningen i ett handelsbolag hänger samman med tjänstebeskattningen kan beskattning av till exempel en återföring av periodiseringsfonder påverkas av övriga inkomster det aktuella året. I aktiebolaget är beskattningen 28 procent oavsett när ni återför periodiseringsfonden.

    Nackdelen med aktiebolag är kravet på 100 000 kronor i startkapital samt omkostnader främst i form av årsredovisning och revision. 

    Fundera över om inte föredelarna för aktiebolag med minskat personligt risktagande och lågbeskattad utdelning är större än nackdelarna.

  • Förvaltningsrevision?

    Fråga:

    Min revisor har gjort en förvaltningsrevision av mitt lilla aktiebolag, där jag är vd och enda anställd. Vad innebär egentligen en förvaltningsrevision, och är det lag på att en sådan ska utföras även på mitt lilla företag?

    Jens


    Expertsvar:

    Kravet på förvaltningsrevision omfattar idag alla svenska aktiebolag och är en granskning av att styrelse och VD följer alla lagar och föreskrifter. Förvaltningsrevisionen ger dig en bekräftelse på att du uppfyllt de krav som ställs på dig i din roll som styrelseledamot och VD.

    Resultatet av granskningen är att revisorn i sin revisionsberättelse ska ta ställning till om bolaget lidit skada på grund av styrelsens eller VD:s handlingar. I mindre ägarledda bolag är förvaltningsrevisionen även av intresse för borgenärer, leverantörer och staten. Revisorn granskar om styrelseledamöterna eller VD utsatt bolaget för orimliga risker som kan ha orsakat bolaget skada. Detta kan exempelvis vara otillräckligt försäkringsskydd som medfört skada.

  • Enkelt bolag eller enskild firma?

    Fråga:

    Jag planerar att starta ett företag vid sidan av min anställning. En bekant har sagt att det finns något som heter ?enkelt bolag?, men jag trodde att det heter ?enskild firma?. Är detta samma sak? Om inte, vad är skillnaden?

    Johan


    Expertsvar:

    Enskild firma, eller enskild näringsverksamhet, och enkelt bolag är inte samma sak. Enskild näringsverksamhet innebär att du själv startar en firma där du är personligt ansvarig för verksamheten. En enskild firma är alltså inte en juridisk person, vilket innebär att du som företagare själv ansvarar för företagets skulder. Det är du som ägare som ska redovisa resultatet i en näringsbilaga till din egen skattedeklaration.

    Enkelt bolag är inte någon företagsform alls, utan ett sätt att samarbeta. Det krävs att det är minst två personer eller aktiebolag för att starta ett enkelt bolag, och det passar när flera företag ska samarbeta kring ett gemensamt projekt. Ett enkelt bolag är inte heller en egen juridisk person, utan delägarna ansvarar för sin andel av tillgångarna och skulderna, och deklarerar för sin del av resultatet i verksamheten.

  • Måste revisorn ta upp momsslarvet?

    Fråga:

    Jag har ett litet konsultbolag med två anställda. Två gånger under förra året missade vi att betala moms och arbetsgivaravgifter i tid. Förseningen var nästan en vecka båda gångerna. Ena gången var det rent slarv. Den andra gången berodde det på missuppfattning kring vilken som skulle sköta det under en period när vi alla på företaget var helstressade och jobbade alldeles för hårt. Nu är jag orolig för att revisorn ska ta upp detta i revisionsberättelsen. Det skulle inte se bra ut när jag ska diskutera ett nära samarbete med ett annat företag. Vad säger revisorsreglerna? Behöver jag vara orolig?

    Orolig


    Expertsvar:

    Både enligt lag och enligt god revisionssed ska revisorn i revisionsberättelsen påpeka om bolaget inte fullgjort sina skyldigheter när det gäller skatter och avgifter.
    När mervärdeskatt, skatter och avgifter inte betalats i rätt tid har bolaget inte uppfyllt sina skyldigheter enligt skattebetalningslagen. Lagtexten innehåller inte något utrymme för väsentlighetsprövningar.  Den praktiska tillämpningen av reglerna är dock ofta att en eller ett fåtal kortare förseningar inte är tillräckligt för att anmärkning ska göras i revisionsberättelsen. Exakt vilken bedömning som görs är dock upp till varje enskild revisor.

  • Hur ombildar vi till AB?

    Fråga:

    Vi är ett gift par som har varsin enskild firma där vi jobbar som konsulter. Vi funderar nu på att i stället bilda ett gemensamt aktiebolag, Men hur går man egentligen över från enskild firma till AB, och måste vi ta in de tidigare intäkterna från de enskilda firmorna i de nya aktiebolagen?

    Anonym


    Expertsvar:

    Vid en ombildning till aktiebolag flyttas inga intäkter och kostnader över från den enskilda firman. När ni bildat ett aktiebolag fakturerar ni från det nya organisationsnumret och intäkter och kostnader bokförs i det nya aktiebolaget.

    Finns det tillgångar i form av till exempel inventarier i den enskilda firman kan dessa överlåtas till aktiebolaget. Du som privatperson och före detta ägare till inventarierna får då en fordran på aktiebolaget.

    Det går att i viss utsträckning flytta över obeskattade reserver som expansionsfond och periodiseringsfonder från en enskild firma till aktiebolaget.

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen