• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Frågor om nätaffärer

I varje nytt nummer av Driva Eget får läsare svar på frågor från våra olika experter. Här är den senaste skörden med frågor. För att se tidigare expertsvar klicka på ett ämne i menyn.


  • Hur många besökare krävs för att tjäna på sajten?

    Fråga:

    Jag och en kompis har en affärsidé som bygger på att finansiera vår sajt – där vi erbjuder gratis tjänster för läsarna – med hjälp av annonsintäkter. Men hur många besökare måste vi ha för att vi ska kunna sälja tillräckligt mycket annonser och tjäna pengar på det?

     

    Dennis


    Expertsvar:

    Här finns det tyvärr inga generella svar. Det beror precis på vad det är för tjänster ni erbjuder på sajten och i vilken mån det finns en självklar koppling till tänkbara annonsörer. Är det ett nischat område där man kan tänka sig att läsarna är villiga att klicka sig vidare och köpa relaterade produkter är det lättare att hitta annonsörer än annars. Även målgruppen spelar in – är det en köpstark målgrupp eller inte? Det räcker inte med besökssiffror. Annonsörerna måste känna att ni är rätt gäng att ”hänga med” också. Då kan även lägre siffror ge intäkter!

  • Hur hantera ”ogilla”-­knappen?

    Fråga:

    Jag har läst att Facebook är på väg att lansera en ogilla-knapp. Hur ska man som företagare hantera/tänka kring detta? Det blir ju inte så bra marknadsföring om man får tummen ner …

     

    Arvid


    Expertsvar:

    Tanken med Facebooks ”ogilla”-knapp är inte att användare ska markera missnöje med en person eller ett företag utan att de ska förmedla sympati eller missnöje kring en frågeställning. Säg att du jobbar med eko och lägger upp en länk till en artikel om besprutning, då kanske dina följare trycker ”ogilla”. (För smarta idéer, spana in vad andra gör och inspireras!)

    Det är tanken men som alltid när man utvecklar för webb är det användarna som styr hur knappen verkligen används. Skulle du få någon som trycker ogilla för att de inte tycker om ditt företag så bemöt det precis som en missnöjd kommentar. ”Hej X, jag ser att du tryckt ogilla. Är det något speciellt du inte tycker om som jag kan korrigera, bemöta eller kompensera så kontakta mig gärna.” Kom ihåg att negativ feedback kan få dig att växa som företag. Och bemöter du det bra kommer dina andra kunder att känna sig trygga.

  • Vad gäller för tävlingar i sociala medier?

    Fråga:

    Jag driver en butik och har Facebook och Instagram men skulle vilja ha fler följare. Är tävlingar ett bra sätt? Jag har hört att man inte får ha det. Vad gäller?

    Ida


    Expertsvar:

    Tävlingar på sociala medier kan vara ett bra sätt att engagera följare och locka fler. Det finns dock regler.

    Först och främst: Det är inte lagligt att lotta ut vinster. Har de tävlanden bara behövt ”gilla” eller ”dela” något för att vinna räknas det som ett lotteri. Du måste ha en motprestation, som att hitta på en slogan eller svara på kunskapsfrågor.

    Enligt Facebooks regler får du inte kräva att de som tävlar delar din post. Blir du påkommen så plockas din sida bort. Däremot får du ha som krav att de gillar tävlingsposten och uppmuntra dem att gilla din Facebooksida.

    Tänk bara på att om du får många ointresserade följare kanske de inte kommer att ”gilla” dina kommande uppdateringar och då kommer dina inlägg att synas sämre.

    På Instagram får du kräva att de tävlande följer dig och postar vidare din tävlingsbild i sitt flöde (på så sätt får du exponering för deras följare).

    Tänk på att ju mer du kräver av de tävlande desto bättre behöver priset vara så varva gärna lite enklare tävlingar där du inte kräver lika mycket med mer avancerade.

    Har du ett bra pris kan du be de tävlande ladda upp en bild på när de använder dina produkter och berätta varför de ska vinna (under tävlingsposten på Facebook eller med en speciell hashtag på Instagram). Låt gärna vinnaren bli bilden som får flest gillamakeringar.

    Berätta också att du kan komma att använda bilderna i kampanjer. Och kom ihåg att sprida dina tävlingar via nyhetsbrev om du har det och i butiken.

    Lycka till!

  • Hjälp, jag syns inte i Google!

    Fråga:

    Jag har en hemsida för mitt företag, men den dyker inte upp när jag googlar. Vad kan jag göra?

    Maria


    Expertsvar:

    Kanske är sidan så ny att Google inte har hunnit hitta den, eller så har du av någon anledning straffats. Registrera din sajt i Googles webmaster tools (google.com/webmasters), se om du får felmeddelanden eller förslag där som du kan åtgärda och ladda upp en sajtkarta. För att få Google att snabbare indexera din sida kan du:

    • Be andra att länka till den.
    • Dela sidan i sociala medier, det har blivit allt viktigare för SEO.
    • Se till att din sajt är mobilanpassad.
    • Försök få mycket besök, då antar Google att din sida är relevant.

    Sedan gäller det att inte bara dyka upp, utan att dyka upp överst. Läs mer på driva-eget.se/webbskolan.

  • Är det rimlig betalning för en hemsida?

    Fråga:

    Jag ska bygga en hemsida med e-handel av tjänster och diverse annat. Domänen kostar 250 kronor i månaden och företaget som bygger den vill även ha 8 procent på det jag säljer. Är detta vanligt och okej?

    Jonathan


    Expertsvar:

    Hur företag tar betalt är självklart olika och det viktigaste är att man är införstådd med vad man kan förvänta sig från sin samarbetspartner. Om ett företag vill ha en procentuell debitering ska du kunna förvänta dig en motprestation eftersom den rörliga intäkten kan vara något du som kund förlorar på.

    Företaget som vill ta ut den procentuella avgiften bör inte kunna tjäna mer pengar på dig som kund över tid om de inte förändrar något i sitt arbete eller aktivt jobbar för att du ska utvecklas. Om du som kund gör allt själv är det då rimligt att leverantören tjänar mer pengar på dig på grund av den procentuella avgiften?

    Jag rekommenderar att du frågar vilken motprestation du kan förvänta dig från företaget. På vilket sätt får du valuta för pengarna på dessa 8 procent? Det bör finnas ett värde även för företaget du vill jobba med att få din butik att prestera bättre och bättre över tid.

    Inledningsvis kanske inte 8 procent i avgift påverkar dig märkbart – däremot kan det bli en väldigt hög avgift att betala om du får i gång din försäljning. Jag tycker också det är viktigt att ni avtalar att den procentuella avgiften skall vara förhandlingsbar varje år.

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen