• "Borde ditt företag ha ett nyhetsrum på till exempel Mynewsdesk? Besked idag i PR-skolan!"

    Anna Fagerström

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "6 guldregler som räddar din förhandling från stressade beslut som kan kosta massor!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Fredrik Steinholtz
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Vad händer om jag är sen?

Jag har ett utbildningsföretag och undrar vad som händer om jag inte levererar en tjänst inom avtalad tid. Vilka regler gäller för mig och vilka krav kan köparen ställa?

Leif


Expertsvar:

Det måste först och främst fastställas om fördröjningen beror på säljaren eller köparen av tjänsten (kunden). Om förseningen inte beror på kunden kan denne kräva att tjänsten slutförs men säljaren måste få en skälig tilläggstid på sig att fullgöra tjänsten. Vad som anses vara skälig tilläggstid bestäms utifrån vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Rätten att få tjänsten slutförd kan dock gå förlorad om kunden väntar orimligt länge med att kräva det.

Det måste också fastställas om säljaren har möjlighet att färdigställa tjänsten. Det kan till exempel handla om att det finns hinder som gör slutförandet omöjligt eller att färdigställandet skulle innebära orimligt stora olägenheter och kostnader. Dessa ska vägas mot kundens intresse.

Kunden kan hålla inne betalning på grund av dröjsmålet. Om bara en del av leveransen är sen kan kunden enbart hålla inne så mycket av betalningen som utgör en säkerhet på grund av säljarens dröjsmål.

Ett ytterligare alternativ (som man försöker undvika) är kundens rätt till hävning. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för köparen har han rätt att häva avtalet. Säljaren kan också bli skadeståndsskyldig på grund av sitt dröjsmål om det inneburit skada för kunden. Om säljaren kan visa att dröjsmålet beror på hinder utom hans kontroll och han inte kunde ha förväntats räkna med detta ska han dock inte bli skadeståndsskyldig.

Om båda parter är närings­idkare är det samma påföljder som aktualiseras, dock är skillnaden att det står parterna fritt att avtala om att annat ska gälla.


Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 7/2016 – bara i papperstidningen:

TEMA: Växla upp!
Väx och var uthållig
Jobba nära kunden
Så lyckades vi

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Växla upp!
Väx och var uthållig
Jobba nära kunden
Så lyckades vi

Dessutom:

  • Moms – vi guidar
  • 3 måsten vid konkurshot
  • De gick från 0 till 4 miljarder