• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Vad gör jag när kunden inte betalar?

Jag har en storkund som inte betalar sina fakturor. Ska jag verkligen behöva anlita ett inkassoföretag? Hur gör jag bäst?

Flitiga Lisa


Expertsvar:

Börja med att skicka påminnelsefakturor. Hjälper inte det så ring kunden och fråga varför du inte får betalt. Det gäller ju ofta att försöka behålla en bra kundrelation trots att betalningen dröjer.
Får du ändå inga pengar får du fundera över om du ska vända dig till ett inkassoföretag och hur detta påverkar dina framtida affärer med kunden. Det finns mängder av inkassoföretag på marknaden, exempelvis är Svea Ekonomi och Intrum Justitia.

Det finns dock ingen lag på att använda ett inkassoföretag för indrivning, och för att sänka kostnaden kan du faktiskt skicka inkassobrevet själv. Fast det är många krav som måste uppfyllas för att inkassobrevet ska vara giltigt, och det är lätt att göra fel.
Men med en ny nättjänst från företaget Mfin kan du själv på några minuter fylla i alla uppgifter kring skulden och företaget som du har en fordran på. Sedan skickas det fullständiga ärendet automatiskt iväg.
Tjänsten kostar 50 kr, vilket med den lagstadgade inkassoavgiften på 160 kr innebär att inkassoärendet kan bli en plusaffär.


Dela post
Kommentarer (7)
  • Vi har en bilvård. En kund har inte betalt sin faktura. Vi har ringt flera gånger till han men han inte svarar. Har skickat påminnelse, Detta hlälpet inte. Hur ska vi gå vidare med detta.

    Sara

    2013-08-16 14:00

    Svara

  • Hej Sara! Då kan du, som Anders skriver, antingen anlita ett inkassoföretag eller skicka ett inkassobrev själv. Hoppas att det ordnar sig!

    Redaktionens kommentar av Maja-Stina Fransson, webbredaktör

    2013-08-16 14:00

  • Väldigt ofta maskar kommunen med fakturor vilket gjort att det ibland tagit tre månader innan vi fått betalt vilket är påfrestande för ett litet företag.

    Kommunen har helt klart satt detta i system och de flesta företag som utför arbeten åt kommunen blir drabbade.

    När man ringer och stöter på får man ofta svaret “vill du fortsätta ha oss som kund?”.

    Förbannat otrevligt.

    Kommunen är Kramfors

    Leif

    2013-06-03 14:00

    Svara

  • Vi jobbar som underkonsulter via ZeroChaos men nu har de konstant varit 7-10 dagar sena med sina betalningar det senaste halvåret.

    Kan vi lägga på ränta på nästa faktura eller hur gör man?

    Anders

    2012-03-15 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 7/2017 – bara i papperstidningen:

TEMA: Väx utan att anställa
* Smarta samarbeten ger bättre affärer
* Franchise: Låt andra kopiera din idé

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter