Vad gör jag när kunden inte betalar?

Anders Andersson

Publicerades: 28 augusti, 2011

Jag har en storkund som inte betalar sina fakturor. Ska jag verkligen behöva anlita ett inkassoföretag? Hur gör jag bäst?

Börja med att skicka påminnelsefakturor. Hjälper inte det så ring kunden och fråga varför du inte får betalt. Det gäller ju ofta att försöka behålla en bra kundrelation trots att betalningen dröjer.
Får du ändå inga pengar får du fundera över om du ska vända dig till ett inkassoföretag och hur detta påverkar dina framtida affärer med kunden. Det finns mängder av inkassoföretag på marknaden, exempelvis är Svea Ekonomi och Intrum Justitia.

Det finns dock ingen lag på att använda ett inkassoföretag för indrivning, och för att sänka kostnaden kan du faktiskt skicka inkassobrevet själv. Fast det är många krav som måste uppfyllas för att inkassobrevet ska vara giltigt, och det är lätt att göra fel.
Men med en ny nättjänst från företaget Mfin kan du själv på några minuter fylla i alla uppgifter kring skulden och företaget som du har en fordran på. Sedan skickas det fullständiga ärendet automatiskt iväg.
Tjänsten kostar 50 kr, vilket med den lagstadgade inkassoavgiften på 160 kr innebär att inkassoärendet kan bli en plusaffär.