Jag är för billig, hur höjer jag mitt pris?

Camilla Björkman

Publicerades: 29 april, 2013

Jag jobbar som coach och tar 450 kronor i timmen, inklusive moms, för en timmes samtal. Det är privatpersoner jag coachar så de har inte så mycket pengar. Jag coachar i snitt åtta kunder i veckan, men vissa hör av sig på mejl och vill ha gratishjälp. Hur höjer jag priset utan att tappa alla kunder?

Du bör ha tre strategier. För det första, berätta för dina kunder att de har fått detta låga pris under din uppstart, men att du nu kommer att behöva höja det. Försök att i samma veva erbjuda något extra som gör att prisökningen inte känns så farlig, som till exempel en halvtimmes extracoachning vid ett tillfälle eller att du bjuder in alla dina kunder till en föreläsning.

Det blir också din andra strategi: att hålla föreläsningar och coacha i större grupper. Studera vad andra kurser och utbildningar kostar och sätt ett pris som matchar det.

Din tredje strategi blir att börja söka dig till en annan kundgrupp. Kan du coacha företag i stället för privatpersoner, som inte betalar med skattade pengar och som kan se ett ekonomiskt värde i din coachning? Deppa inte om du förlorar några kunder på ditt högre pris – du vinner snabbt igen dem.

Camilla Björkman, Driva Eget