• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Vad avses med en “riktig” faktura?

Det står i ett svar: “Är det en ‘riktig’ faktura och inte bara ett fakturalikt erbjudande måste du bestrida den.”

Vad avses med en “riktig” faktura? De två alternativen som nämns är en falsk och en kapad faktura. Självklart skall man betala riktiga fakturor. Men vadå “riktiga” fakturor?

Avses falska fakturor så behöver man inte alls bestrida betalningsskyldighet varken till avsändaren eller hans inkassobolag. Först om Kronofogden hör av sig behöver man bestrida betalningsskyldighet, någon motivering behövs inte. Om ärendet skulle gå vidare till tingsrätten måste fakturaavsändaren prestera bevis och några sådana finns inte om fakturan är falsk.

Goran


Expertsvar:

En “riktig” faktura är en faktura som innehåller allt en faktura ska, dvs avsändare, fakturanummer, belopp att betala, produkt/tjänst som avses etc, och saknar information om att det bara är ett erbjudande. En “riktig” faktura kan i sin tur vara äkta, dvs gälla något du faktiskt vill ha och har beställt, eller falsk, dvs vara påhittad. Alternativt är den falsk i den meningen att den gäller något du lurats att beställa.
Det kan vara svårt att veta om en faktura är äkta eller falsk, och om du faktiskt på ett bindande sätt tackat ja till det fakturerade. Därför bör du alltid följa rutinerna att, på ett tidsstämplat sätt, formellt bestrida fakturor du misstänker är falska. Det inbegriper att motivera varför man invänder mot fakturan. Det är också det tillvägagångssättet polisens bluffaktureexperter rekommenderar.
Jag har sett fall där företagare struntat i att bestrida en faktura de trott vara falsk, som sedan gått till Kronofogden. Att bestrida fakturan hos Kronofogden gör visserligen att myndigheten inte kan driva in skulden, men samtidigt får företaget en betalningsanmärkning som kan vara svår att bli av med. Rör fakturan dessutom något du faktiskt beställt men glömt bort, är chansen stor att avsändaren går vidare till tingsrätten. Har du blivit vilseledd att beställa kan tingsrätten visserligen välja att tro på dig, men rätten tar också stor hänsyn till hur du agerade när du fick fakturan. Att du inte bestridit den direkt, och inte heller bestridit ett eventuellt inkassokrav, ligger dig alltså i fatet. Bestrid därför alltid!


Dela post
Kommentarer (7)
  • Du är ute och cyklar Anders Nyman. Du skriver att om man får en faktura från ett företag och man inte bestrider den och den sen hamnar hos kronofogden och man bestrider den där så får man anmärkning.

    Men man får ingen anmärkning om man bestridit den direkt när man fått den från företaget.

    OBS att detta inte är korrekt. Man får ingen anmärkning om man bestrider fakt. Från kronofogden inom tiden. Därefter hamnar den i domstol om inte företaget drar till baka den. Blir man dömd eller betalar en liten summa som förhandlas fram av lagmannen. Får man anmärkning.

    OBS att om man ej beställt eller ingått något skriftligt avtal så bestrider man den i sin helhet. Man förhandlar inget dvs 0:-.

    Andreas D

    2014-03-25 14:00

    Svara

  • Hej Andreas D. Det är tyvärr du som inte har koll på lagar och regler. Det finns två typer av uppgifter från Kronfogden som ligger till grund för vad vi kallar betalningsanmärkningar:

    1. En ansökan om betalningsföreläggande

    2. Ett utslag på ovan ansökan

    I kreditupplysningslagen kan man läsa att kreditupplysningsbolagen inte får använda 1. i en kreditupplysning på privatpersoner (och enskilda firmor).

    Det får de däremot göra för juridiska personer som AB, HB etc. Alltså, så fort någon skickar in ett krav – oavsett om det är påhittat eller inte – till Kronofogden så får, och använder, kreditupplysningsbolagen den informationen i en kreditupplysning på ett företag.

    Struntar man i att bestrida kravet hos Kronofogden blir det 2. ett utslag (dvs fogden slår fast att skulden är riktig och du måste betala), och det är ännu sämre ur kreditupplysningssynpunkt. Här blir det dessutomen anmärkning för privatpersoner.

    Vänligen läs kapitlet i bluffakturehandboken jag skrivit för en mer uttömmande förklaring:

    https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/skydda-ditt-foretag-mot-bedragare/lagar-och-regler-for-dig-som-foretagare/

    Boken är korrläst av fyra jurister, Polisen, Kronofogden och Företagarna. Jag törs säga att det är råden i den du som läsare bör följa, inte av anonyma kommenterare på nätet.

    /Anders Nyman

    Anders Nyman, Driva Eget

    2014-03-26 14:00

  • Hejsan Orolig..jag håller med Goran.

    Så här går det till har ni fått en falsk faktura släng den i papperskorgen.

    Har den däremot kommit i ett rekommenderat brev bestrid den i ett rekommenderat brev skicka tillbaka.polisanmäl. Spar kopia på fakt. Och kvittot.Får ni fakt. från inkasso bestrid i rekommenderat brev lämna kopia på tidigare bestridande och hota med polis om faktura skickas igen,

    Ta en kopia spar kvittot nästa steg för skojarna är Kronofogdemyndigheten Där bestrider ni direkt och lämnar kopior på tidigare bestridande. Om tiden löper ut får ni anmärkning hos kronofogden. När den hamnat hos kronofogden och ni bestridit går den vidare till tingsrätt. Har ni ej beställt och ingått något avtal skriftligt genom

    (papper mail) går ni fria.

    Så här gjorde jag när jag råkade ut för skojarna. Fick en faktura kollade igenom den, inget jag hade beställt därmed åkte den rakt ner i papperskorgen direkt. Fick påminnelse, slängde den, fick från inkasso,

    Slängde den. Påminnelse igen slängde den osv. Hamnade hos kronofogden bestred direkt och undrade vad detta var för något och menade på att jag aldrig ingått något avtal eller fått någon faktura från detta företag tidigare.

    Sen hamnade jag i fördomstol en lagman och en antecknare.Där fick företaget presentera skriftligt avtal om överenskommelsen som dom påstod och frågade mig om varför jag inte bestridit tidigare fakturor så var jag lika kall som dom jag menade på att jag inte fått några fakt eller kravbrev och ingen kunde uppvisa varken avtal eller rekommenderade brev och kvitto på detta jag skulle ha ingått eller skickat till mig.

    OBS att i fördomstolen kommer dom att försöka förhandla med båda parterna och informera om att muntliga avtal gäller men bara om det finns vittnen. Dom kommer försöka förhandla med båda parter om att ni ska mötas på hälften. Gå ej med på någonting går ni med på att betala 1:- får ni anmärkning hos kronofogden. Bestrid allt ansvar stå på er. Det som händer nu är att antingen går det vidare till domstolen eller så läggs ärendet ner. Mitt lades ner eftersom det inte hade hållit i domstolen meddelade lagmannen ( Lunds tingsrätt ). Den förlorande parten får stå för rättegångskostnaderna meddelades av lagmannen.

    Jag har varit 2 gånger i domstol för detta båda gånger var i Lunds tingsrätt.

    Hälsningar Andreas D.

    Andreas D

    2014-03-25 14:00

    Svara

  • Du för ett mycket komplicerat resonemang. Du skriver inte bara om falska fakturor, riktiga fakturor, “riktiga” fakturor, äkta fakturor och fakturaliknande erbjudanden och dessutom fakturor som företagaren trott vara falska, fakturor som uppkommit för att man har lurats att beställa något eller som en följd att företagaren verkligen har beställt något.

    Har man så dålig koll som företagare att man inte vet vad man har beställt så lär man få betala för både det ena och det andra. Men har man bra rutiner för att beställa varor och tjänster och därmed koll på vad som är beställt är det bara att lägga fakturor och fakturaliknade erbjudanden i det runda arkivet och spara krafterna till de sällsynta gånger som fogden hör av sig. Min erfarenhet är att fogden aldrig hör av sig om fakturautställaren inte har några bevis på beställningen, det är dyrt för fakturautställaren att gå till fogden i onödan.

    Är man osäker på om bevis finns så be att fakturautställaren visar dessa. Finns bevis så är det bara att betala även om man lurats att beställa något och förbättra beställningsrutinen för att undvika att bli lurad en annan gång.

    Själv kastar jag alla betalningskrav som jag anser vara felaktiga och någon påstötning från fogden har jag aldrig fått.

    goran

    2013-08-17 14:00

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

“Vi ville agera innan vi blev pensionärer – och för trötta”, säger Björn Dierks. Han och Annica Eriksson kastade sig ut, rätt tid i livet. 2010 köpte de Börstorps slott.
aob-framfor-slott
Så fångade de drömmen
De blev med slott och 530 nötdjur – utan att vilja bli bönder

InspirationMakarna Annica Eriksson och Björn Dierks ville byta liv. Så de lämnade innerstaden i Göteborg för ett slott, cirka 530 nötdjur och 820 hektar mark – utan att vilja bli bönder. Här är deras fem tips för att våga satsa.

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen