• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Hur ska jag hantera telefonkatalogförsäljarna?

Jag driver en frisering och håller på att bli tokig på alla telefonkatalogförsäljare som ringer. De hävdar att man inte kommer att synas i katalogen och på nätet, om man inte tar deras erbjudanden. Till exempel Eniro och Din del med flera.

Om jag inte tar deras erbjudande, finns det då några minimikrav med uppgifter som de ändå måste sätta in?

Hoppas på svar i denna djungel!

Ann-Sofie


Expertsvar:

Det vanligaste misstag man som företag gör är att betala för mycket för kataloginföranden. Antingen för att synas i onödiga kataloger eller så betalar man för större annonspaket än som är nödvändigt. En vanlig metod oseriösa företag använder är att ge sken av att du redan är (betalande) kund sedan tidigare, och bara ber dig uppdatera dina uppgifter. De försöker då lura dig att ingå ett avtal över telefon.

Du kan inte lita på vad katalogsäljarna säger, ens när de ringer från Eniro. Det finns flera fall där just Enirosäljare ljugit om vad man egentligen måste betala för – något de dock förnekat ända till dess de överbevisats. Tänk på att inget katalogföretag med söktjänst på nätet helt kommer ta bort ditt företag ur sin databas – då skulle ju deras katalog inte längre vara heltäckande!

Exakt hur man syns som icke betalande kund varierar dock. När Driva Eget skrev om katalogerna 2011 gällde att Eniro kostnadsfritt i nätkatalogen erbjöd företagsnamn, adress och upp till fem telefonnummer. På Hitta.se fick man dessutom e-postadress, hemsideadress och företagets bransch.

Eniro vill numera ha betalt för att man ska synas i den tryckta katalogen. Då hamnar man också under bransch i nätkatalogen, det vill säga frisör i ditt fall. Jag skulle tro att det minsta införande man kan beställa kostar runt 4 000-5 000 kronor.

Samma minstapris gäller för den andra stora nätkatalogen, Hitta.se. Dessa två kataloger är i regel de enda rikstäckande man behöver överväga att betala för. Det finns också mindre, nischade eller lokala kataloger, som Din del och Lokaldelen, som båda finns på nätet och i tryckta exemplar. I ditt fall som frisör kan det förstås finnas ett värde att synas i en lokal, tryckt katalog, om det är där dina nya kunder letar.

Här är en liten allmän checklista för den som överväger att betala för plats i kataloger, på nätet eller tryckta:
- Analysera den målgrupp du vill sälja till. Var finns de och hur når du dem bäst? Uppskatta hur stor intäkt en ny kund ger dig i snitt.
- Sök på nätet efter kritik mot kataloger som ringer dig och försöker sälja. Sålla bort de oseriösa.
- Tacka aldrig ja i telefon, utan begär icke bindande offerter, avtalsförslag, från katalog- och söktjänsterna.
- Fråga hur många av din målgrupp de når och vilka sökord som är relevanta. På nätet är det lätt att mäta effekten av en annons. Som Enirokund får du till exempel statistik på hur många gånger ditt företag synts i träfflistan, hur många som klickat vidare in på din information, och hur många som klickat vidare till din hemsida. Men tänk samtidigt på att säljare gärna vinklar statistik till sin fördel – var kritisk och kräv bevis för påståendena!
- Räkna ut kontaktkostnaden per kund utifrån offerterna. Lönar det sig?
- Om du tackar ja, glöm inte att löpande följa upp din investering.

Tänk på att kataloger behöver inte vara bästa medieinvesteringen. Annonser i tidningar och på nätet är ett av många alternativ. En relevant sökmotoroptimerad hemsida är kanske det billigaste sättet att marknadsföra sig.


Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen