Hur ska jag egentligen bestrida en bluffaktura?

Anders Nyman

Publicerades: 12 juli, 2013

Jag har fått en bluffaktura och undrar hur jag ska gå tillväga nu. Är orolig för att bara slänga fakturan, tänk om det kommer påminnelser och krav?

Du bör se upp för allmänna råd som ”stryk ett streck över fakturan och skicka tillbaka”. Det finns ingen allmängiltig mall som passar i alla situationer.

Vad du alltid ska göra är att skriva att du invänder mot fakturan och varför du gör det. Hänvisa inte till lagparagrafer, utan beskriv sakligt omständigheterna. Några vanliga fall är ”Jag har inte beställt det fakturan gäller” eller ”säljaren påstod att han ringde från Eniro trots att det var från er”, eller ”jag fyllde i uppdateringsblanketten eftersom jag trodde att den var från ett bolag jag redan var kund hos, att det inte var så framgick inte tydligt”.

Kort sagt: Har du blivit lurad att ingå ett avtal, förklara hur. Har du fått en faktura utan tidigare kontakt och beställning, förklara det.

I denna artikel kan du läsa mer om hur man bör bestrida, och varför det kan vara farligt att göra på fel sätt.

– Anders