• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Hur säger jag upp avtalet med Företagshjälpen?

Jag har precis startat ett enskilt företag och häromdagen blev jag uppringd av Företagshjälpen. Allt lät jättebra i telefon men vederbörande talade inte om att detta var ett avtal, inte heller att han spelade in samtalet.

Efter att ha sökt på företagetsnamnet så ser jag mängder med missnöjda företagare. Detta får mig att reagera kraftigt och jag skickar ett mail att jag avstår från deras erbjudanden. Och vill ha en bekräftelse på det – inget svar. Skickar igen och åter inget svar.

Några dagar efteråt kommer en faktura på 3 406 kronor för 6 månader och 3 års avtal. I den står det på paragraf 5.1: “Avtalet börjar gälla vid betalning av den första fakturan och gäller därefter under tid som överenskommit i samband med beställningen av tjänsten, och som anges på fakturan. I och med betalning av första fakturan har kunden bekräftat beställningen av tjänsten, de allmänna villkoren samt den angivna avtalstiden.”

Några dagar efter fakturan ringer de och jag säger att jag avstår från deras erbjudande. Han säger att det inte går och att de har dragit igång en enorm process och beställt in tjänster. Jag upplyser att jag har ångerrätt. Han talar om att jag inte har det som företagare. Jag har inte utnyttjat någon tjänst! Jag säger att jag återkommer och lägger på.

Nu är min fråga hur jag ska gå till väga för att bli av med dem?

Egenföretagare


Expertsvar:

För att ett avtal ska komma till stånd ska det föregås av ett klart och tydligt anbud, en offert, som säger att “det här erbjuder vi”, och en lika tydlig accept från din sida, alltså att du tackar ja till anbudet. Det går lika bra muntligt som skriftligt, och något krav att man ska upplysas om att samtalet spelas in finns inte. En firma, även om den bara är enskild, är en juridisk person och det stämmer att du saknar ångerrätt.

Utan att ha lyssnat på samtalet är det svårt att avgöra om avtalet är juridiskt hållbart. Av din berättelse att döma har du dock inte förstått att du ingått ett avtal över telefonen. Mitt råd i sådana här fall är att begära ut en kopia av det påstådda muntliga avtalet, för att i lugn och ro lyssna på vad som sägs.

Jag ringde upp Henrik Espe, vd för Boomerang Solutions som driver Företagshjälpen, för att fråga vad som egentligen gäller med villkoren på fakturan som pekar på att det är först vid betalning ett avtal börjar gälla. Espe svarar att jo, de tecknar muntliga avtal, men nej, det är det skriftliga som gäller i slutänden. ”Vi släpper flera kunder som hör av sig och ångrar sig varje dag”, säger han och understryker att de inte har något som helst intresse av att ha missnöjda kunder.

Henrik Espe känner i ditt fall inte igen sig i din beskrivning av hur ditt senaste samtal med dem gick till. Han säger också att de numera spelar in alla samtal i kvalitetssyfte, och menar efter att ha lyssnat att det inte alls var tydligt att du inte ville vara kund i det sista samtalet. Eftersom jag inte hört vare sig säljsamtalet eller det andra samtalet kan jag bara konstatera att här står ord mot ord. Ett bra tips är att se till att själv spela in sådana samtal, exempelvis genom en app i mobilen. Nu verkar allt dock ha löst sig, eftersom Boomerang/Företagshjälpen meddelar att de nu tagit bort dig som kund och skickat en kreditfaktura.

Ett allmänt råd till företagare är att dels alltid be om skriftliga offerter när telefonförsäljare ringer, dels att kolla upp företaget på nätet (men också bedöma rimlighetsgraden i eventuell beröm eller kritik), och till sist vara extra tydlig i bestridande av fakturor och i kommunikation med motparten.


Dela post
Kommentarer (9)
  • Jag har också fått samtal av en av deras säjare, en påflugen kille som berättade att jag aldrig kommer att märka av att mitt företag eller person har blivit kapad, men de har ett specialpris under sommaren, så för 2000:-/år tar de hand om allt åt mig om någon skulle kapa min identitet. Så utan att fråga om jag vill ha deras tjänst frågar killen om mina adressuppgifter stämmer så att han kan skicka en faktura.. -då la jag på..
    De kändes otroligt oseriösa..

    Småföretagare

    2016-07-05 22:22

    Svara

  • Min mormor som är 70 år blev uppring av Företagshjälpen i måndags den 31 augusti och fick frågan om hon var intresserad av att koppla avtal om identitetskontroll med dem. Telefonisten säger att de har sett att hennes person nr finns öppet på internet och att de har tagit bort detta. Men för att hennes person nr ska fortsätta att vara bortaget från internet så måste hon koppla ett avtal med dem. Han sa även att de har sett att någon försöker använda hennes kontouppgifter för att handla varor på internet. Hon tackar nej pågrund av osäkerhet till bolaget. Då frågar han om han kan skicka deras informationsbrev till mormor istället. Mormor tackar artigt ja till detta. På torsdag den 3 september får hon en faktura där det står att hon har gått med på detta, att hon har kopplat ett 3 års avtal med dem och att hon ska betala 248:- varje månad. Nu när man försöker häva detta så försöker telefonisterna trycka ner oss genom att säga att vi är oansvariga som vill ta bort detta och att vi utsätter henne för fara. Min mormors person nr finns fortfarande kvar på t.ex upplysning.se och det fattas inga pengar på hennes konto. Det handlar om en liten summa varje månad men det är inte det verkligen handlar om. Det är sättet Företagshjälpen gör det på och hur oprofessionellt de handlar. Jag hoppas verkligen vi som privatpersoner har ångerätt så min mormor inte slutar som hon som skrev brevet till driva-eget.se. Aldrig Företagshjälpen!

    Nathalie

    2015-09-07 12:53

    Svara

  • Det är väl klart att “Företagshjälpen” inte kan ta bort personnummer på Internet annat än på sin egen webbplats. Man har ingen kontroll på andra webbplatser, så här borde man bestrida och påvisa ren bluffverksamhet. Bestrida ska man i vilket fall som helst. Allt annät är att gynna bluffverksamheten.

    Michael N

    2015-11-18 13:48

  • Hej !
    Angående skitdryga företagshjälpen.
    Jag har sagt åt dom närmare 15gånger att jag inte är intresserad av era tjänster men dom fortsätter att nöta på o ringa o idag ringde dom igen och från olika gbg nummer varje gång.
    Jag har sagt åt säljarna dom sista 5 gångerna: Har ni ingen intern kommunikation på detta företag ???
    Ta o plocka bort mig ur erat kundregister har jag också sagt men dom ringer igen.
    Är det nån som behöver hjälp så är det dom Själva, dom verkar fatta fruktansvärt trögt.
    Det var samma med GNS för några år sedan ( Global network solutions, passa er svindyra abonnemang och nästan omöjliga att bli kvitt.
    Tur man kan lägga in spärrar på inkommande nummer nuförtiden.

    Åkare mellansverige

    2015-01-30 18:24

    Svara

  • Läs in flera

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen