• "Nytt i PR-skolan: Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om ditt företag."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Frågor om bluffakturor

I varje nytt nummer av Driva Eget får läsare svar på frågor från våra olika experter. Här är den senaste skörden med frågor. För att se tidigare expertsvar klicka på ett ämne i menyn.


  • Vill tas bort från bluffsidor

    Fråga:

    Blev uppringd av We and Friends AB som påstod att mitt företag fanns med i en annons på webinfo.nu. Webinfo.nu ligger på varningslistorna enligt henne och är kriminell verksamhet. Hon var envis att få svar hur jag tänker tackla problemet med att de tagit information från min egen hemsida och lagt upp. Hur skyddar man sitt företag?

    Eira Nilsson


    Expertsvar:

    Det är ett klassiskt trick som baseras på det felaktiga antagandet att de som finns hos de oseriösa nätkatalogerna betalat för att synas där. Så är det sällan. Nätkatalogerna har i själva verket köpt eller ”stulit” en databas som man lagt upp på webben.

    I ditt fall kommer din logga och din bild från en tidigare publikation hos Länsdelen/Kalmardelen du betalade för för flera år sedan. Webinfo, som är varningslistade hos Förenade Bolag, är den direkta efterföljaren till Länsdelen.

    We and Friends är inte varningslistat, men Förenade Bolag publicerade en notis om dem nyligen. Man skriver att det handlar om ett ”aningen otydligt försäljningsupplägg där We & Friends hävdar att du som företagare ligger publicerad på diverse internetkataloger och bör få ombesörjt att säga upp dessa”.

    We and Friends har enligt Förenade Bolag kopplingar till företagen Mainztreet Media och Vizibly, som i sin tur har kopplingar till hårt kritiserade Yellow Register.

    I ditt fall behöver du inte köpa några tjänster av We and Friends för att få bort infomationen eller för att slippa få fakturor från Webinfo. Du har inte ingått något avtal om publicering med Webinfo, och har bara att bestrida om det skulle dyka någon faktura därifrån. Vill du att de tar bort din logga och din bild från listningen kan skriva till Webinfo och kräva det.

  • Lurad av Minadressandring.se

    Fråga:

    Jag skulle hjälpa min gamla mamma att flytta och gick in på nätet och hamnade på minadressandring.se. Jag fick sedan hem Skatteverkets blankett för adressändring – som är kostnadsfri att använda – och en faktura på 495 kronor. Vad ska jag göra?

    Håkan Borg, Täby


    Expertsvar:

    Söker du på adressändring på Google så hamnar Min Adressändring överst som sponsrad länk. Det är samma tjänst som adressavisering.se, som Driva Eget varnade för 2014. Samma person, som förekommer under 14 avsnitt i belastningsregistret bland annat för försök till grovt bedrägeri, har registrerat såväl adressavisering.se som minadressandring.se.

    Några detaljer har ändrats i ”erbjudandet”. Bland annat har du inte längre valet att få Skatteverkets blankett kostnadsfritt skickat till dig, utan du måste samtidigt beställa vad de kallar ”säker adressändring”:

    ”Säker adressändring är en tjänst för personer som är folkbokförda i Sverige. Tjänsten innehåller bevakning av dina personliga uppgifter i myndigheternas register. Varje vecka sker en manuell systemuppdatering där du kommer att få ett direkt meddelande via e-mail när någon uppgift om dig förändras”.

    Precis som tidigare lämnar du ut dina personuppgifter över en okrypterad (det står inte https i webbläsarens adressfält) anslutning som kan avlyssnas på vägen. Vilket företag som står bakom sidan anges till skillnad från adressavisering inte, och den enda kontaktuppgiften är ”Johan Karlsson, PR & Information Manager” med e-postadressen johan@minadressandring.se. Däremot framgår på fakturan du fått att den ska betalas till företaget Sydmetod AB, som också är företaget bakom numera släckta adressavisering.se.

    – Man ska tänka sig för ordentligt innan man lämnar personliga uppgifter till företag man inte känner väl, sade kommissarie Anders Olofsson vid polisens nationella bedrägericenter om Adressavisering. Om företaget är allmänt oseriöst eller har dålig datasäkerhet kan personuppgifterna hamna i fel händer och vålla skada. I värsta fall kanske till och med leda till att man blir id-kapad, menade han.

    Som privatperson har du ångerrätt på 14 dagar. Men oavsett detta anser jag att du bör bestrida fakturan eftersom Min Adressändring uppgett vilseledande uppgifter. På sajtens förstasida står nämligen att ”Min adressändring har som uppdrag att verkställa och bevaka ändringar i folkbokföringen”. Det är lätt att därmed tro att det handlar om ett officiellt myndighetsuppdrag, men det är inte sant.

    Skatteverket gick efter uppmärksamheten kring Adressavisering ut och förtydligade att ”eftersom det är Skatteverket som har hand om folkbokföringen i Sverige är det till oss du anmäler din flytt”. Läs mer här.

    Till Konsumentverket har Min Adressändring anmälts sju gånger i år, bland annat för vilseledande marknadsföring och vilseledande prisinformation.

  • Kan jag göra något mer med Tenders Daily?

    Fråga:

    Jag, och många med mig, har fått ett erbjudande om att prova en tjänst om upphandlingsbevakning hos Tenders Daily i 14 dagar. Dumt nog gick jag på den.

    Nu skickar de en faktura på ett års abonnemang och hänvisar till det finstilta. Jag bestrider givetvis då jag inte har beställt ett årsabonnemang utan endast en 14 dagars provperiod.

    Jag har bestridit fakturan via mejl och fått svar att de inte kan makulera fakturan då deras ångerrätt är överskriden. De har alltså fått min bestridan.

    Jag kommer att polisanmäla företaget Tenders Daily för bedrägeriförsök.

    Något mer jag och andra i min situation kan göra?

    Lennart


    Expertsvar:

    Hej Lennart!

    Du har gjort helt rätt som bestridit via mejl. Det du kan göra ytterligare är att rapportera företaget till Svensk Handels och Förenade Bolags varningslistor.

    Tenders Daily finns sedan 2013 med på både Svensk Handels och Förenade Bolags varningslistor. Martin Larsson som driver företaget har tidigare haft flera liknande, även de varningslistade, upphandlingstjänster som Bevaka Upphandling, European Tenders och Offertpro.

    Driva Eget har kontaktat Tenders Daily. Varför reglerna för uppsägning och vad det annars kostar är dolda i villkoren och varken angivna i reklammejl eller på anmälningssidan ”är en bra fråga”, enligt Martin Larsson. Att fler känner sig tvingade att betala med upplägget kommenterar han med ”du har en poäng i det”.

    I mitten av 2013 var Martin Larsson noga att påpeka att provperioden för nya Tenders Daily INTE löpte vidare automatiskt, till skillnad från de tidigare liknande tjänsterna. Men det gäller inte längre, säger han till Driva Eget:

    – Vi har inte tid att ringa upp alla kunder efter provperioden för att höra om de vill fortsätta. Däremot ringer vi upp alla nya kunder i samband med registrering och förklarar villkoren för testperioden, påstår han.

    Att hans tidigare företag fått exakt samma kritik från kunder som anser sig lurade på ett testabonnemang spelar uppenbarligen ingen roll. Efter kontroll med dig Lennart kan jag konstatera att du inte heller mottagit något samtal från Tenders Daily.

  • Kan jag vinna mot Nummerupplysningen.se?

    Fråga:

    Vad kan det finnas för möjligheter att vinna i tingsrätt när det gäller Nummerupplysningen.se i Tallin?

    Jag brukar vara den som ger mig själv en klapp på axeln för att jag upptäcker bluffakturor (stött på ett par genom åren). Men tusan att jag skulle falla dit till sist!

    Fick ett erbjudande från Nummerupplysningen.se om att ändra befintliga uppgifter. Dock noterade jag inte det finstilta att medverkan kostar 5 895 kronor + moms per år i två år.

    Nu har de tydligen ändrat sina blanketter så att man inte ska bli förvillad vilket jag alltså blev i alla fall.

    Jag är beredd att driva ärendet vidare trots att jag fått erbjudande om halva priset – det vill säga 5 895 kronor + moms (momsen är en kostnad för mig då jag inte är momsregistrerad).

    Jag skulle önska lite råd angående detta. Och om jag skulle förlika – vad är ett rimligt pris?

    Ser fram mot svar då detta gör mig sömnlös!

    Susanne


    Expertsvar:

    Hej Susanne!

    Du är långt ifrån ensam att ha blivit lurad av Nummerupplysningens ”uppdateringsblankett”. Jag antar att du fått samma mejl från Nummerupplysningens Henrik Johnsson efter att du bestridit fakturan som de flesta andra.

    I höstas synade Driva Eget hans påståenden i mejlet. Här är sanningen om Nummerupplysningen.se:s hot och påståenden:

    ”Vi har vunnit flera mål i tingsrätten”
    Påståendet att det finns ”flera” domar i tingsrätten där Nummerupplysningen.se vunnit är inte sant. Det finns ett (1) vunnet mål, som nu är flera år gammalt.

    ”Målet vi förlorade är inte tillämpbart på nuvarande utskick”
    Efter att Nummerupplysningen förlorat målet K2416-12 i Stockholm påstod Henrik Johnsson att erbjudandet ändrats markant sedan dess. Bland annat ska den gula färgen motparten påstods ha sagt sig vilseletts av bytts ut till grönt. I domen nämns dock inget alls om färgen! Istället menar rätten att talongen är vilseledande främst genom att den gör intryck av att mottagaren redan är befintlig kund. Det fortsätter även den senaste blanketten att göra.

    I en färskare dom, FT6154-13 från 4/10 2013, resonerar Södertörns tingsrätt på samma sätt: ”Talongen har […] till sin utformning varit vilseledande eftersom den indicerar och ger undertecknaren föreställningen att det endast rör sig om en korrigering av uppgifter när så inte är fallet. Uppgiften om att ’Nummerupplysningen.se står för portot’ förstärker eller vidmakthåller undertecknarens villfarelse”, skriver tingsrätten bland annat. Har man blivit lurad eller vilseledd att ingå ett avtal gäller det inte, enligt Avtalslagen.

    ”En tingsrättsdom är inte prejudicerande”
    Nummerupplysningen påstår att tingsrättsdomarna inte är prejudicerande, utan att varje mål avgörs för sig. Det är sant – men varför har då Nummerupplysningen bara stämt företagare som vägrat betalat i nio fall sedan 2012?

    I tre fall vann den stämde företagaren, i ett fall blev det förlust, och i fem fall valde företagaren att förlika.

    Den senaste förlusten för Nummerupplysningen.se, i Södertörns tingsrätt, överklagade Nummerupplysningen.se till hovrätten – men drog sedan tillbaka överklagandet utan att förklara varför. Antagligen vågar de inte få just en prejudicerande dom till sin nackdel. Inga företagare har sedan förlusten stämts i tingsrätten.

    Sammanfattningsvis: Det finns i dag ingen orsak att vara rädd för att bli stämd av Nummerupplysningen.se. Flera olika tingsrätter har funnit utskicket medvetet vilseledande och avtalet därmed ogiltigt. Någon förlikning bör du därför inte ingå.

    Ha i stället is i magen och fortsätt vägra betala!

    Läs också:

     

  • Hur ska jag hantera telefonkatalogförsäljarna?

    Fråga:

    Jag driver en frisering och håller på att bli tokig på alla telefonkatalogförsäljare som ringer. De hävdar att man inte kommer att synas i katalogen och på nätet, om man inte tar deras erbjudanden. Till exempel Eniro och Din del med flera.

    Om jag inte tar deras erbjudande, finns det då några minimikrav med uppgifter som de ändå måste sätta in?

    Hoppas på svar i denna djungel!

    Ann-Sofie


    Expertsvar:

    Det vanligaste misstag man som företag gör är att betala för mycket för kataloginföranden. Antingen för att synas i onödiga kataloger eller så betalar man för större annonspaket än som är nödvändigt. En vanlig metod oseriösa företag använder är att ge sken av att du redan är (betalande) kund sedan tidigare, och bara ber dig uppdatera dina uppgifter. De försöker då lura dig att ingå ett avtal över telefon.

    Du kan inte lita på vad katalogsäljarna säger, ens när de ringer från Eniro. Det finns flera fall där just Enirosäljare ljugit om vad man egentligen måste betala för – något de dock förnekat ända till dess de överbevisats. Tänk på att inget katalogföretag med söktjänst på nätet helt kommer ta bort ditt företag ur sin databas – då skulle ju deras katalog inte längre vara heltäckande!

    Exakt hur man syns som icke betalande kund varierar dock. När Driva Eget skrev om katalogerna 2011 gällde att Eniro kostnadsfritt i nätkatalogen erbjöd företagsnamn, adress och upp till fem telefonnummer. På Hitta.se fick man dessutom e-postadress, hemsideadress och företagets bransch.

    Eniro vill numera ha betalt för att man ska synas i den tryckta katalogen. Då hamnar man också under bransch i nätkatalogen, det vill säga frisör i ditt fall. Jag skulle tro att det minsta införande man kan beställa kostar runt 4 000-5 000 kronor.

    Samma minstapris gäller för den andra stora nätkatalogen, Hitta.se. Dessa två kataloger är i regel de enda rikstäckande man behöver överväga att betala för. Det finns också mindre, nischade eller lokala kataloger, som Din del och Lokaldelen, som båda finns på nätet och i tryckta exemplar. I ditt fall som frisör kan det förstås finnas ett värde att synas i en lokal, tryckt katalog, om det är där dina nya kunder letar.

    Här är en liten allmän checklista för den som överväger att betala för plats i kataloger, på nätet eller tryckta:
    - Analysera den målgrupp du vill sälja till. Var finns de och hur når du dem bäst? Uppskatta hur stor intäkt en ny kund ger dig i snitt.
    - Sök på nätet efter kritik mot kataloger som ringer dig och försöker sälja. Sålla bort de oseriösa.
    - Tacka aldrig ja i telefon, utan begär icke bindande offerter, avtalsförslag, från katalog- och söktjänsterna.
    - Fråga hur många av din målgrupp de når och vilka sökord som är relevanta. På nätet är det lätt att mäta effekten av en annons. Som Enirokund får du till exempel statistik på hur många gånger ditt företag synts i träfflistan, hur många som klickat vidare in på din information, och hur många som klickat vidare till din hemsida. Men tänk samtidigt på att säljare gärna vinklar statistik till sin fördel – var kritisk och kräv bevis för påståendena!
    - Räkna ut kontaktkostnaden per kund utifrån offerterna. Lönar det sig?
    - Om du tackar ja, glöm inte att löpande följa upp din investering.

    Tänk på att kataloger behöver inte vara bästa medieinvesteringen. Annonser i tidningar och på nätet är ett av många alternativ. En relevant sökmotoroptimerad hemsida är kanske det billigaste sättet att marknadsföra sig.

  • Kan Servicefinder kräva pappas företag på 72 000 kronor?

    Fråga:

    Hej!

    Jag är 17 år och min pappa som är inte så bra på svenska blev uppringd av Servicefinder som säger sig vara ett stort företag som kan erbjuda min pappa tjänster som ska ge honom nya kunder. Min pappa har startat ett byggföretag för att försöka tjäna mer pengar.

    Servicefinder kräver nu pappa på totalt 72 000 kronor (3 000 kronor i 24 månader). Det är han missnöjd med och har vänt sig till Företagshjälpen för att skaffa hjälp.

    Vi ringde till Servicefinder och sa att vi inte kunde betala så mycket och att vi inte förstod vad de sa. Vi bad dem att skicka en inspelning av samtalet som de påstår sig ha spelat in. Men vi fick ingen mail från dem och de vill bara ha pengar. De säger att vi har ett avtal på minst tre månader.

    Betyder det att man måste betala 72 000? Även om man är kvar i avtalet i tre månader? Och hur blir det med Företagshjälpen?

    Jag ber er om hjälp och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa oss, då har ni gjort min dag, mitt år.

    U


    Expertsvar:

    Uppdaterat svar 20 januari 2014:

    Efter julhelgen har jag nu varit kontakt med både Servicefinder och kunden. Jag har också lyssnat på inspelningen av själva avtalet frågan rör. Inspelningen bedömer jag inte vara vilseledande (däremot är bara just den delen av samtalet inspelat). I inspelningen framgår att avtalet gäller ett abonnemang hos Servicefinder på två år, som kostar 3000 kronor i månaden, alltså totalt 72 000 kronor.

    Enligt Vishal Nanda, Servicefinders grundare och marknadschef, har man alltid ett intresse att reda ut eventuella missförstånd med kunden. I det här fallet hade man noterat att kunden efteråt ifrågasatt tjänsten men trott att allt varit utrett. Ärendet har fallit mellan stolarna, menar Vishal som säger till Driva Eget att han kommer att ta bort avtalet.

    Servicefinder är inte med på Svensk Handels eller Förenade Bolags varningslistor, och har tjänsten har fått både positiva och negativa betyg på omdömessajter.

    Vad Företagshjälpens säljare lovat har jag inte granskat. Tidigare har Henrik Espe, vd för Boomerang Solutions som driver Företagshjälpen, sagt till Driva Eget att de inte har något intresse av att ha missnöjda kunder.

    Har Företagshjälpen lovat för mycket kan det alltså finnas utrymme att diskutera ett eventuellt felaktigt ingånget avtal med dem. Prata med dem!

  • Vad ska jag göra åt Vidare Direkt?

    Fråga:

    Blev uppringd av någon från Vidare Direkt AB. Han lät annorlunda än de säljare jag snabbt brukar avfärda, så jag lät honom förklara sitt ärende. Han sade att han visste att jag hade vad han kallade företagsannonsering i en massa kataloger och att detta kostade mig cirka 14 000 kronor/år. Han frågade om jag ville ha det så? Jag sa att jag vill inte marknadsföra mig alls för jag vill inte ha några jobb överhuvudtaget! Och då menade han att han kunde hjälpa mig med det. Han fick min epostadress för att skicka mer information. Deras tjänst skulle kosta 4 920 kronor om året. Är det en bluffare?

    Elsie, författare


    Expertsvar:

    Ja. Åtminstone är det en bluff att han vet att du betalar för medverkan i en massa nätkataloger. Förenade Bolag skrev om Vidare Direkt AB i september 2013 och kallade metoden för “direkt vilseledande”. Visst kan du finnas listad hos oseriösa kataloger, men det betyder inte att du betalar för det. Med största sannolikhet har deras register över företag bara kopierats, stulits eller överlåtits. Dessutom går bluffkatalogerna i sig sällan att kontakta eftersom de är just en bluff. Att ta bort uppgifter ur dem är alltså knappast möjligt.
    Statistiska Centralbyrån sköter det officiella registret över företag i Sverige, och detta används som källa för seriösa adressregister. Att bli borttagen därifrån är av förklarliga skäl varken möjligt eller vettigt. Att finnas med i ett register, oseriöst eller seriöst, är inte farligt i sig. Det du istället ska se upp med är när kataloger ringer och vill att du ska betala för medverkan.

    Läs mer om Vidare Direkt hos Förenade Bolag:
    http://www.forenadebolag.se/2013/09/23/vidare-direkt-ta-bort-uppgifter/
    Och om hur du kan slippa reklam till ditt företag genom att begära reklamspärr hos de seriösa registren här:
    http://knyt.se/blog/2013/07/22/48830/

  • Är Svenska Aktiebolagsregistret en bluff?

    Fråga:

    Jag fick ett mejl från Svenska Aktiebolagsregistret. Det gäller att köpa ett register.

    Jag gick in på allabolag.se, men det blev ingen träff. Jag kan inte heller hitta företaget på Förenade bolags senaste varningslista nr 94.

    Är detta någon bluff?

    Bokföringsbyrån Kamé, Karl Axel Malmsten


    Expertsvar:

    Svenska Aktiebolagsregistret verkar, efter att jag googlat mig fram till deras hemsida, sälja ett register över svenska aktiebolag. Frågan är, får man vad man betalar för? Jag noterar att de både har hemsidan sab2013.com och sab2014.com. Informationen är densamma samma: 386 000 företag, ”registrerade fram till januari i år”, vilket alltså innebär att de saknar tre av fyra kvartal om ”i år” nu är 2013.

    På Bolagsverkets hemsida kan man få fram statistik över hur många AB som finns registrerade. I januari 2013 fanns det 430 720 företag registrerade, i augusti 2013 442 645. Att Svenska Aktiebolagsregistret säljer ”färsk företagsinformation” tvivlar jag därför på.

    Vem ligger då bakom Svenska Aktiebolagsregistret? Enligt deras egen sida är det DTM Development Ltd, som enligt det brittiska Bolagsverket Companies House registrerades i början av 2012 och ägs av en svensk. Det finns fyra svenskar med samma namn, och en av dem är grundare till en – numera nedlagd – satanistkyrka i Sverige. Både ålder och bostadsort pekar på att denne är just ägaren av DTM Development som säljer ”Svenska Aktiebolagsregistret”.

    Eftersom det verkar som att Svenska Aktiebolagsregistret har gamla uppgifter skulle jag personligen köpa adressregister för reklamutskick från andra källor.

  • Hur säger jag upp avtalet med Företagshjälpen?

    Fråga:

    Jag har precis startat ett enskilt företag och häromdagen blev jag uppringd av Företagshjälpen. Allt lät jättebra i telefon men vederbörande talade inte om att detta var ett avtal, inte heller att han spelade in samtalet.

    Efter att ha sökt på företagetsnamnet så ser jag mängder med missnöjda företagare. Detta får mig att reagera kraftigt och jag skickar ett mail att jag avstår från deras erbjudanden. Och vill ha en bekräftelse på det – inget svar. Skickar igen och åter inget svar.

    Några dagar efteråt kommer en faktura på 3 406 kronor för 6 månader och 3 års avtal. I den står det på paragraf 5.1: “Avtalet börjar gälla vid betalning av den första fakturan och gäller därefter under tid som överenskommit i samband med beställningen av tjänsten, och som anges på fakturan. I och med betalning av första fakturan har kunden bekräftat beställningen av tjänsten, de allmänna villkoren samt den angivna avtalstiden.”

    Några dagar efter fakturan ringer de och jag säger att jag avstår från deras erbjudande. Han säger att det inte går och att de har dragit igång en enorm process och beställt in tjänster. Jag upplyser att jag har ångerrätt. Han talar om att jag inte har det som företagare. Jag har inte utnyttjat någon tjänst! Jag säger att jag återkommer och lägger på.

    Nu är min fråga hur jag ska gå till väga för att bli av med dem?

    Egenföretagare


    Expertsvar:

    För att ett avtal ska komma till stånd ska det föregås av ett klart och tydligt anbud, en offert, som säger att “det här erbjuder vi”, och en lika tydlig accept från din sida, alltså att du tackar ja till anbudet. Det går lika bra muntligt som skriftligt, och något krav att man ska upplysas om att samtalet spelas in finns inte. En firma, även om den bara är enskild, är en juridisk person och det stämmer att du saknar ångerrätt.

    Utan att ha lyssnat på samtalet är det svårt att avgöra om avtalet är juridiskt hållbart. Av din berättelse att döma har du dock inte förstått att du ingått ett avtal över telefonen. Mitt råd i sådana här fall är att begära ut en kopia av det påstådda muntliga avtalet, för att i lugn och ro lyssna på vad som sägs.

    Jag ringde upp Henrik Espe, vd för Boomerang Solutions som driver Företagshjälpen, för att fråga vad som egentligen gäller med villkoren på fakturan som pekar på att det är först vid betalning ett avtal börjar gälla. Espe svarar att jo, de tecknar muntliga avtal, men nej, det är det skriftliga som gäller i slutänden. ”Vi släpper flera kunder som hör av sig och ångrar sig varje dag”, säger han och understryker att de inte har något som helst intresse av att ha missnöjda kunder.

    Henrik Espe känner i ditt fall inte igen sig i din beskrivning av hur ditt senaste samtal med dem gick till. Han säger också att de numera spelar in alla samtal i kvalitetssyfte, och menar efter att ha lyssnat att det inte alls var tydligt att du inte ville vara kund i det sista samtalet. Eftersom jag inte hört vare sig säljsamtalet eller det andra samtalet kan jag bara konstatera att här står ord mot ord. Ett bra tips är att se till att själv spela in sådana samtal, exempelvis genom en app i mobilen. Nu verkar allt dock ha löst sig, eftersom Boomerang/Företagshjälpen meddelar att de nu tagit bort dig som kund och skickat en kreditfaktura.

    Ett allmänt råd till företagare är att dels alltid be om skriftliga offerter när telefonförsäljare ringer, dels att kolla upp företaget på nätet (men också bedöma rimlighetsgraden i eventuell beröm eller kritik), och till sist vara extra tydlig i bestridande av fakturor och i kommunikation med motparten.

  • Hur blir man av med Länsdelen?

    Fråga:

    Har varit kund hos Skånedelen som är en del av Länsdelen under två år. Kostat 1 990 kronor/år plus moms. Jag började med att maila uppsägning (upphör 31/8) i maj, först till Skånedelen, sedan Länsdelen, när jag fortfarande inte hört något, i brev till Öresundsmedia. Försäljare Rickard L ringde mig den 5/8, vi kom överens på telefon att vi skulle avsluta när avtalet går ut, jag meddelade att jag nu är pensionär. Dagen efter fick jag en orderbekräftelse med förlängning ett år till på 1 990 kronor.

    Jag skickade samma dag ett brev och bestred bekräftelsen. Ringde även det telefonnummer som stod men fick svar att det saknades abonnent. Kom ihåg att Rickard ringt till min mobil så jag kollade samtalslistor och hittade hans nummer. Ringde den 12/8, han svarade att det blivit något fel och skulle kolla när han kom till kontoret. Hörde inget, men i dag kom faktura på hela beloppet. Ringde Rickard igen, men det var bara mobilsvar, lämnade meddelande. Samtidigt har jag i dag den 14/8 skickat brev och bestriden faktura till angiven adress. Rekommenderade brevet.

    Vad gör jag nu?

    Mats


    Expertsvar:

    Du har gjort helt rätt. Möjligen hade du inte behövt bekosta ett REK-brev, e-post hade gått lika bra ur bevishänseende. Jag har kontaktat Tommy Fallgren på Länsdelen AB, som tidigare tagit över verksamheten från Öresundsmedia som du nämner. Han skriver i ett mejlsvar att säljaren Rickard bytt nummer under semestern och därför varit svår att få tag på. Fallgren säger att han personligen nu annullerat din order.

    Hans förklaring till det som hänt: “Avtalen löper ut automatiskt efter 12 månader så det behövs inte sägas upp!! sen ringer våra säljare upp för att erbjuda fortsatt medverkan i detta fallet så sa mats att han ville fortsätta ett år till!”

    Hur det du beskriver som ett nej tack i samtalet med säljaren blev ett ja till fortsatt medverkan kan man förstås bara spekulera om. Länsdelen ligger med på Förenade Bolags varningslista för vilseledande försäljningsmetoder, men saknas på Svensk Handels. Värt att notera är att Länsdelen nyligen stämt Förenade Bolag för publiceringen, som de menar inte är korrekt. Läs mer i denna artikel:
    http://www.driva-eget.se/lansdelen-stammer-varningslista-2386138

  • Hur bestrider man denna nya faktura?

    Fråga:

    En ny våg av bluffakturor är på väg ut för de som tyvärr betalade en i efterhand vilseledande tjänst för tre år sedan. Speciellt gäller det Nouvo-din assistent. De hänvisar till inspelat telefonsamtal men fakturan som nu kommer har ny adress, nytt organisationsnummer samt nytt bankgirokonto. Det enda som är lika är firmans namn.

    Hur bestrider man denna nya faktura om uppsägning inte skett inom 36 månader, men anser att tjänsten uteblivit?

    Harry Frank


    Expertsvar:

    Det avtal du ingått är med Nouvo-din assistent med det tidigare organisationsnumret, inte det nya företaget. Det går att överlåta en fordran till någon annan, men då måste gäldenären – den som är skyldig pengar – underrättas att så skett. I det här fallet har du vad jag förstår inte underrättats.
    Du kan alltså bestrida kravet med motiveringen att det inte finns något avtal mellan ditt företag och det företag som nu kallar sig för Nouvo. Alternativet är att helt enkelt skriva att “eftersom Nuovo inte uppfyllt sin del av avtalet är det att betrakta som ogiltigt” och att du av den anledningen bestrider den nya fakturan.
    De här skojarna har hittills aldrig dragit något mål vidare till domstol, och jag anser det osannolikt att de skulle göra det.

  • Vad avses med en “riktig” faktura?

    Fråga:

    Det står i ett svar: “Är det en ‘riktig’ faktura och inte bara ett fakturalikt erbjudande måste du bestrida den.”

    Vad avses med en “riktig” faktura? De två alternativen som nämns är en falsk och en kapad faktura. Självklart skall man betala riktiga fakturor. Men vadå “riktiga” fakturor?

    Avses falska fakturor så behöver man inte alls bestrida betalningsskyldighet varken till avsändaren eller hans inkassobolag. Först om Kronofogden hör av sig behöver man bestrida betalningsskyldighet, någon motivering behövs inte. Om ärendet skulle gå vidare till tingsrätten måste fakturaavsändaren prestera bevis och några sådana finns inte om fakturan är falsk.

    Goran


    Expertsvar:

    En “riktig” faktura är en faktura som innehåller allt en faktura ska, dvs avsändare, fakturanummer, belopp att betala, produkt/tjänst som avses etc, och saknar information om att det bara är ett erbjudande. En “riktig” faktura kan i sin tur vara äkta, dvs gälla något du faktiskt vill ha och har beställt, eller falsk, dvs vara påhittad. Alternativt är den falsk i den meningen att den gäller något du lurats att beställa.
    Det kan vara svårt att veta om en faktura är äkta eller falsk, och om du faktiskt på ett bindande sätt tackat ja till det fakturerade. Därför bör du alltid följa rutinerna att, på ett tidsstämplat sätt, formellt bestrida fakturor du misstänker är falska. Det inbegriper att motivera varför man invänder mot fakturan. Det är också det tillvägagångssättet polisens bluffaktureexperter rekommenderar.
    Jag har sett fall där företagare struntat i att bestrida en faktura de trott vara falsk, som sedan gått till Kronofogden. Att bestrida fakturan hos Kronofogden gör visserligen att myndigheten inte kan driva in skulden, men samtidigt får företaget en betalningsanmärkning som kan vara svår att bli av med. Rör fakturan dessutom något du faktiskt beställt men glömt bort, är chansen stor att avsändaren går vidare till tingsrätten. Har du blivit vilseledd att beställa kan tingsrätten visserligen välja att tro på dig, men rätten tar också stor hänsyn till hur du agerade när du fick fakturan. Att du inte bestridit den direkt, och inte heller bestridit ett eventuellt inkassokrav, ligger dig alltså i fatet. Bestrid därför alltid!

  • Hur ska jag agera mot Media Kontroll?

    Fråga:

    Media Kontroll ringde mig för över ett år sedan och sa att dom kunde hjälpa mig med alla bluffakturor. Jag blev jätteglad, för jag hade 4-5 st bluffakturor. ”Skicka hit dom så ska vi hjälpa dig”. Sen hörde jag inget mer förrän det kom en faktura på ca 6 000 kr. Jag fick bestrida mina bluffakturor själv. För några veckor sedan kom ett nytt avtal, men jag skrev aldrig på det. Nu har jag fått en påminnelse från dom på 5 000 kr och ärendet kommer att skickas till inkasso om jag inte betalar. Vad ska jag göra?

    Håkan


    Expertsvar:

    Jag har förgäves försökt komma i kontakt med Media Kontroll Sverige AB, som har sitt säte i Borås. Sedan i våras saknar de styrelse, är avregistrerade för f-skatt och har inte lämnat in årsredovisningen i tid. Dessutom har Media Kontroll en rad betalningsanmärkningar, bland annat från inkassobolaget de hotar dig med.

    Avtalet du ingått förlängs automatiskt enligt villkoren, men har du inte fått det du betalat för borde avtalet kunna ogiltigförklaras. Även om nu Media Kontroll verkar vara på väg att försvinna bör du därför bestrida den nya fakturan skriftligt, helst via mejl, och tydligt ange varför du bestrider. Våga sedan stå på dig, jag hittar inga fall där Media Kontroll tagit kunder vidare till tingsrätten.

  • Hur ska jag egentligen bestrida en bluffaktura?

    Fråga:

    Jag har fått en bluffaktura och undrar hur jag ska gå tillväga nu. Är orolig för att bara slänga fakturan, tänk om det kommer påminnelser och krav?

    Cissi


    Expertsvar:

    Du bör se upp för allmänna råd som ”stryk ett streck över fakturan och skicka tillbaka”. Det finns ingen allmängiltig mall som passar i alla situationer.

    Vad du alltid ska göra är att skriva att du invänder mot fakturan och varför du gör det. Hänvisa inte till lagparagrafer, utan beskriv sakligt omständigheterna. Några vanliga fall är ”Jag har inte beställt det fakturan gäller” eller ”säljaren påstod att han ringde från Eniro trots att det var från er”, eller ”jag fyllde i uppdateringsblanketten eftersom jag trodde att den var från ett bolag jag redan var kund hos, att det inte var så framgick inte tydligt”.

    Kort sagt: Har du blivit lurad att ingå ett avtal, förklara hur. Har du fått en faktura utan tidigare kontakt och beställning, förklara det.

    I denna artikel kan du läsa mer om hur man bör bestrida, och varför det kan vara farligt att göra på fel sätt.

    – Anders

  • Ska jag bestrida fakturan från Trademark Selection Inc?

    Fråga:

    Jag läser ofta på er hemsidan och i tidningen och tänkte tipsa om en eventuell bluffaktura från Trademark Selection Inc som jag fick idag kring mitt varumärke. Det verkar att företaget som skickade brevet har en adress i Switzerland och en andra i USA men brevet kom från Hungary. Jag har hittat flera sajter som varnar för företaget. Ska jag bestrida fakturan på något sätt eller bara kasta den i papperskorgen? Har ni hört någon annan som har fått en sådan faktura?

    Andreas, Andreas Städservice Sverige AB, Norrköping


    Expertsvar:

    Det du fått är ett så kallat fakturalikt erbjudande, det vill säga något som ska se ut som en faktura men inte är det. Allt du får om du betalar är att ditt varumärke listas i en katalog som ingen läser. I det finstilta står det också att du inte är skyldig att betala. Du behöver alltså inte bestrida utskicket.

    Trademark Selection Inc finns med här på Förenade Bolags varningslista, men saknas på Svensk Handels. Ett råd är därför att rapportera utskicket till de senare, så att de även kan föras upp på varningslistan där.

    Metoden är välkänd. Företagen som skickar dessa erbjudanden bevakar öppna patent- och varumärkesregister. Målet med utskicket är att de som ansökt om ett patent eller varumärke ska tro att ”fakturan” är en del i processen, och betala av misstag. Att det är på finstilt, krånglig engelska hjälper givetvis.

    – Anders

  • Skulle jag ha strukit över fakturan?

    Fråga:

    Hej!

    Jag har drabbats av företaget Nummerupplysningen.se, som skickade en förtryckt blankett med mina uppgifter. Eftersom jag nyligen flyttat, ville jag ändra till den nya adressen, då jag trodde att detta företag samarbetade med någon myndighet, typ Skatteverket eller Bolagsverket. Jag noterade att det stod en text “Lägg till utökad sökbar information….” till en kostnad, men detta var inte intressant för mig, varför jag inte tänkte mer på det. Jag fick dock en chock, när en faktura damp ned på 5895:- och en kopia på den ursprungliga blanketten som jag fyllt i. Nu framgick det tydligt att det s.k. “avtalet” var bindande i 24 månader och förlängs automatiskt om det inte sägs upp.

    Jag bestred självklart genast fakturan till företaget Nummerupplysning.se och till Alfa fakturaservice, som hanterade fakturan, eftersom jag inte ansåg att jag gjort någon beställning utan bara en ändring. Jag polisanmälde ärendet, och blev där avrådd att betala. Jag anmälde det även till Svensk handel, vilket jag också nämnde i mitt bestridande. Jag fick dock ett hotfullt mail till svar, där man hänvisar till två mål, som man anser sig vunnit.

    Nu till min fråga: Tillsammans med mitt bestridande skickade jag också en scannad kopia på fakturan. Skulle jag dessutom ha strukit över den? Eller är det något mer som jag missat och borde ha gjort? Det fanns heller ingen redovisad moms på fakturan.

    Mvh

    Anne


    Expertsvar:

    Hej Anne!

    Du har agerat helt korrekt. Att stryka över fakturan gör varken till eller från. Rent juridiskt kan du argumentera dels att du svarat av misstag, eftersom du precis flyttat och trodde att företaget samarbetade med myndigheterna, dels att utformningen av blanketten varit vilseledande.

    Att Nummerupplysningen hänvisar till två tidigare domar de vunnit kan du kontra med domen 2013-04-22 i mål K2416-12 i Stockholms tingsrätt. Där slår domstolen fast att Nummerupplysningen måste ha varit medvetna om att talongen kan undertecknas av misstag på grund av sin utformning. Den som i det målet skrivit under har därmed vilseletts, och ska inte vara bunden av avtalet.

    Domen i mål K2416-12 har inte överklagats av Nummerupplysningen till Svea Hovrätt, vilket man antagligen gjort om man varit säker på att vinna. Jag har tidigare konstaterat att Nummerupplysningen bara stämt ett fåtal av alla de som ansett sig lurade. Istället lever man gott på sina hot.

  • Hur ska jag agera mot Nummerupplysningen.se?

    Fråga:

    Jag har fått en faktura från Nummerupplysningen.se, sedan jag lurats fylla i deras utskickade talong. Hur ska jag agera? Jag kan inte lägga en massa tid på att slåss mot dem.

    Anonym


    Expertsvar:

    Du bör omgående bestrida kravet via mejl till företaget och förklara att du har blivit vilseledd att fylla i ”beställningen”.

    Spara en kopia av det skickade mejlet och bestrid på samma sätt igen om du får nya krav. Nummerupplysningen.se har i ett fåtal fall gått vidare och stämt företag som vägrat betala i tingsrätten. De flesta har dock sluppit undan efter påminnelser och hot. Om du mot förmodan blir stämd lönar det sig inte att anlita en egen jurist eftersom det kostar mer än du kan spara på att vinna. Har du inte tid att lägga själv kan du nu betala kravet för att slippa rättegång, även om jag inte brukar rekommendera det. Väljer du att ta striden och förlorar, behöver du bara betala en liten del av motpartens rättegångskostnader, som mest cirka 2 000 kronor.

    Nummerupplysningen.se har vunnit i några fall, men förlorat i andra.

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen