Var är småföretagens konsumentskydd?

Ingela Hemming

Publicerades: 18 maj, 2010

När en privatkund köper en vara skyddas han av konsumentköplagen, men vi småföretag har ju inte samma skydd. Om företaget köper en vara som är felaktig, men säljaren vägrar att godkänna retur, var ska vi vända oss? När det handlar om 2 000 kronor känns det för stort för att glömma, men för litet för att anlita en advokat. Finns det någon lösning för oss småföretagare?

Som du skriver gäller inte konsumentköplagen när en näringsidkare handlar av en annan näringsidkare. Vid köp av lös egendom där både köpare och säljare är näringsidkare, gäller däremot i stället köplagen.

Är din vara felaktig kan du enligt köplagen ha rätt att kräva att felet avhjälps, kräva leverans av en ny vara, få prisavdrag eller till och med häva köpet. Köplagen är dock, till skillnad från stora delar av Konsumentköplagen, inte tvingande. Det innebär att den i vissa fall har förhandlats bort i köpavtalen.

Oavsett vilken situation du befinner dig i finns det hjälp att få innan du anlitar en egen advokat. Till exempel erbjuder många branschföreningar och intresseorganisationer kostnadsfri affärsjuridisk rådgivning över telefon till sina medlemmar. Du kan också vända dig till advokatjouren och få hjälp med en första genomgång av ditt problem utan kostnad ? förhoppningsvis kan du då få råd om hur du tar dig vidare med just ditt ärende.