Sälja på telefon eller på plats?

Max Söderpalm

Publicerades: 2 november, 2009

Jag pratar med många potentiella kunder i telefon, och allt känns då i stort sett klart inför det möte då vi ska skriva på papper. Men när vi träffas verkar det helt plötsligt inte alls lika klart längre, och flera gånger har jag förlorat affärer som jag trodde var klara. Hur kan jag hålla kvar en affären även efter jag lagt på telefonluren?

Ett vanligt misstag som många gör är att ge för mycket information i telefon, i samband med mötesbokningen. En grundläggande regel inom försäljning är att när du ringer för att boka ett säljmöte ska du bara sälja in själva mötet.

Spara presentationen av dina produkter eller tjänster tills du sitter i kundmötet. Då presenterar du bättre och det är det lättare att avgöra hur ”het” kunden är. Sedan kan du be om ordern när du märker att det är läge.

Det som annars händer är att du får kunden ”het” i telefon. Och sedan har han eller hon svalnat när du kommer till mötet. En kund som har svalnat är ofta svår att få igång igen.

Alternativet är att genomföra hela säljprocessen via telefon. Då gäller det verkligen att smida när järnet är varmt och försäkra dig om ett ja när du hör att kunden är intresserad av att köpa.