Hur ska jag hävda mig mot de stora?

Anders Andersson

Publicerades: 1 april, 2009

Jag är enmansföretagare i konsultbranschen, och de flesta av mina konkurrenter är stora företag. Hur ska jag tänka för att i dessa tuffa tider kunna hävda mig mot dem?

Jag tror att du och andra småföretagare har goda chanser att nu ta marknadsandelar från de stora företagen. De stora har ju fullt upp med att tänka på neddragningar, men vi små kan koncentrera oss på vår verksamhet och på att göra affärer.

Tänk efter vilka konkurrensfördelar du har jämfört med de stora. Tryck sedan på fördelarna med att vara liten när du talar med kunderna:

  •  Du kan vara mer personlig än de stora och ha direktkontakt med kunderna.
  • Eftersom du inte ha så stora overheadkostnader kan du förmodligen också vara billigare.
  •  Du kan också lättare anpassa dig till kunden och snabbare visa resultat.
  • Förmodligen har du också möjlighet att ge bättre service och helhjärtat  lägga hela din energi på kunden.