• "PR-skolan i dag: En artikel om dig och ditt företag kan du använda på många sätt. Här är några."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Bra öppningsfras när jag säljer på telefon?

Jag har precis startat eget som konsult och har ett stort säljarbete framför mig. Jag tycker att det svåraste är att veta vad jag ska säga när personen svarar.

Hittills har jag presenterat mig och mitt företag och frågat om de har några minuter över. Resultatet har blivit att personen bett mig mejla. Det har inte gett något. Vad ska jag säga i stället?

Konsulten


Expertsvar:

Med all respekt, jag förstår att du inte kommer igenom. Tänk på det här när du bokar möten:
1. Ställ en engagerande fråga eller spännande påstående. Till exempel:
Hej! Jag heter Max och ringer från Soderpalm Publishing. Vet du vad mer än 50 procent av Sveriges säljkår har gemensamt?

Syftet är enbart att få kunden att glömma att han eller hon inte har tid, så att du får starta din presentation. Det gäller att skilja sig från mängden – så fundera ut vilken överraskning du ska komma med. Helst ska du vara så egen att ingen annan i Sverige öppnar sina samtal som du.

2. Fråga aldrig om kunden har tid eller om du stör. Du vet redan svaret. Du stör. Det ingår i säljjobbet. Vi stör folk for a living. Det är bara att förlika sig med det.
Det är kunden som ska tala om för dig att du är upptagen. Du ska inte börja med att påminna om det.

Lycka till!


Dela post
Kommentarer (2)
  • Max Söderpalm…

    Förlåt, men jag måste säga att det där var nog ett av dom konstigaste svaren jag läst..

    Jag måste bara fråga, vad tjänade du som säljare?

    Själv låg jag på mellan 60 – 90.000 kr efter skatt och har varit bäst på ALLA ställen jag jobbat på.

    Jag ogillar att prata illa om folk i branschen för det är en hård bransch och vi bör hålla ihop, men seriöst, ger du verkligen tipset “fråga inte om dom har tid?????”

    Min erfarenhet är att ALLTID fråga om dom har tid, inte för att du inte vet om dom har det utan för att det är hövligt och ger ett bra första intryck.

    Speciellt över telefon är detta A och O inom försäljning.

    Resten av samtalet kan man lägga upp olika beroende på personlighet och produkt men faktum är att detta inte är förhandlingsbart.

    Här kommer fakta: 80 % av dom du frågar “om du stör” kommer att svara “ja” 80 % av dom du frågar “om dom har tid” kommer att svara ja. 99 % av dom du ringer utan att fråga om dom har tid och bara kör på kommer att oavsett hur du lägger upp samtalet tycka att du är en jobbig säljare som bara går på och inte lyssnar.

    DVS få bilden av säljare som vi alla seriösa professionella säljföreläsare, utbildare och utövare arbetar HÅRT för att gå ifrån.

    Du kan intre kalla dig för expert och ge sådana tips, då blir det fel, jag tycker du är bra på att motivera, men att kunna motivera och att förstå grundpsykologin i sälj är två helt skilda saker.

    Jag vet att du hjälpt många att komma igång från början och ska absolut inte förta dig från den äran, men detta vart jag helt enkelt tvungen att ifrågasätta.

    Mvh Rasmus Biasi – Säljare, säljcoach samt säljinspiratör och utvecklare av säljkoncept.

    Rasmus Biasi

    2014-10-08 07:34

    Svara

  • Visst är det så Max

    Har läst dina böcker

    Men när en kund har blivit uppringd av en “tråkig” säljare så är det inte lika lätt att sno runt på bollen

    Sven

    2013-12-10 14:00

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Läs mer i tidningen Driva Eget
8 nr 545 kr

Nr 5/2016 – bara i papperstidningen:
TEMA: Starta eget utomlands
Så får du mer pondus på affärsmötet
Betalar du för mycket för bokföringen?
Försäkringar för dig och ditt företag
Så startade han eget – med noll kronor och en cykel

Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen