• "Nytt i PR-skolan: Alla söker på nätet, och mest söker journalister. Se till att de hittar det du vill om ditt företag."

    Anna Fagerström

  • "5 tips för att säljpimpa en ny säsong!"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Tack vare Social Selling har jag mycket mer tid över som jag spenderar på min familj."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Anna Fagerström
  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
Våra experter
  • Anders Andersson

    Anders Andersson

    Grundare och ekonomiexpert

    Anders Andersson, som har grundat tidningen Driva Eget och driva-eget.se, har lärt svenskarna om ekonomi i över 30 år. Här på sajten och i varje nummer av tidningen ger han råd kring allt som rör ditt företags ekonomi.

  • Camilla Björkman

    Camilla Björkman

    f.d. chefredaktör

    Camilla var fram till november 2015 chefredaktör för Driva Eget. Du når henne via hennes hemsida camillabjorkman.com.

  • Anders Nyman

    Anders Nyman

    Expert på bluffakturor

    Anders Nyman är journalist med inriktning på fakturaskojare och bluffakturor. Han driver konsumentsajten Knyt.se och skriver i varje nummer av Driva Eget om skojarna, som han kämpat mot i över tio år.

  • Noshin Kardel

    Noshin Kardel

    Jurist

    Noshin Kardel är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

  • Ola Hedén

    Ola Hedén

    HR-konsult

    Ola Hedén är HR-konsult på Wise Group. Här och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring personal och ledarskap.

  • Susanne Lundgren

    Susanne Lundgren

    Företagsutvecklare

    Susanne Lundgren är företagsutvecklare inom landsbygdsföretagande på LRF. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på frågor kring landsbygdsföretagande.

  • Peter Nilsson

    Peter Nilsson

    Redovisningschef, LRF Konsult

    Peter Nilsson är redovisningschef på LRF Konsult. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar han på frågor kring redovisning och bokföring.

  • Emma Wasberg

    Emma Wasberg

    Jurist

    Emma Wasberg är jurist på avtal24.se. I varje nummer av Driva Eget har hon en avtalsskola där hon skriver om avtal och juridik. Här på sajten och i tidningen svarar hon också på frågor kring detta.

  • Anders Gränsmark

    Anders Gränsmark

    E-handelsexpert

    Anders Gränsmark är affärsutvecklare på Jetshop. Här på sajten och i tidningen svarar han på frågor kring e-handel.

  • Isa Löfvendahl

    Isa Löfvendahl

    Beteendevetare

    Isa Löfvendahl är beteendevetare med grundläggande psykoterapiutbildning. Här på sajten och i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna svarar hon på dina frågor.

  • Björn Galant

    Björn Galant

    Allemansrätt och infrastruktur

    Björn Galant är expert på allemansrätt och infrastruktur på LRF och svarar på frågor kring dessa ämnen i Driva Egets specialtidning till de gröna näringarna, liksom här på sajten.

  • Max Söderpalm

    Max Söderpalm

    Säljcoach och författare

    Max Söderpalm är säljare, säljcoach och författare till en rad böcker om försäljning. Här inspirerar han dig till att göra fler och bättre affärer med konkreta råd kring försäljning.

  • Cecilia Gunne

    Cecilia Gunne

    Skattejurist

    Cecilia Gunne är skattejurist på Lindskog Malmström Advokatbyrå. Här på sajten och i tidningen Driva Eget svarar hon på frågor kring skatter och juridik.

  • Yasemin Bayramoglu

    Yasemin Bayramoglu

    Chefredaktör

Frågor om affärer

I varje nytt nummer av Driva Eget får läsare svar på frågor från våra olika experter. Här är den senaste skörden med frågor. För att se tidigare expertsvar klicka på ett ämne i menyn.


  • Hur hittar jag rätt säljare?

    Fråga:

    Mitt aktiebolag ska börja sälja en tjänst och jag behöver en extern säljare. Men hur hittar jag någon som vill arbeta på provision? Eller är det fel väg att gå? Och hur länge ska man låta någon jobba för att veta om det funkar? Hur snabbt kan jag förvänta mig resultat helt enkelt?

    Fransisco


    Expertsvar:

    Så bra att du vill anställa en säljare som säljer 100 procent av tiden. Leta i ditt nätverk först och be om hjälp, därefter kan du annonsera. Be alltid om referenser! Provanställ. Kolla att vederbörande verkligen vill sälja. Provision funkar endast om säljaren själv går med på det, det vill säga är själv övertygad om att lyckas bra. Det tar tid att lära känna din tjänst och din marknad. Det är mycket begärt att någon ska betala själv för det med ovissa intäkter.

    Jag föreslår en låg grundlön de första månaderna med lägre provision och sedan kan ni förhandla fram en lösning. Sätt tydliga mål (genomförda aktiviteter, det kan man mäta) och förväntningar och stäm av att det blir resultat.  Inom tre till sex månader bör du se vad säljaren går för.

  • Hur vågar jag knyta ihop affären?

    Fråga:

    Varför har jag så svårt att knyta ihop affären? Jag kan vänta i veckor på ett besked och vill inte känna mig tjatig. Vad ska jag göra?

    P-Å Nilsson


    Expertsvar:

    Det här är inte alls ovanligt. Ett nej handlar inte om dig personligen utan om din roll. Personen begrep inte nyttan, hade inte råd, mådde inte bra eller andra orsaker – och tvekade därför att svara ja.

    Ta ett djupt andetag och ställ frågan: ”Vad är det som hindrar att du svarar ja nu?” Invänta sedan lugnt svaret. Tänk på att det är bättre att få ett rejält nej snabbt så att du kan gå vidare och lägga din tid och energi på någon som bättre behöver din hjälp.

    Ibland tycker faktiskt kunder att leverantörer verkar ointresserade av affären om de inte hör av sig ordentligt eller söker ett tydligt svar! Tänk på det nästa gång du tvekar om att höra av dig. Alltså: våga mera med flera. Lycka till!

  • Var hittar jag mina kunder?

    Fråga:

    Jag är utbildad och har startat företag som inredningsdesigner. Men var får jag kunderna ifrån? Jag gillar inte att sälja eftersom det känns som att jag tigger.

    Celina


    Expertsvar:

    Kunder köper det som de behöver, önskar sig eller ”tänder till på”. Så vem behöver din kunskap och kreativitet? Bestäm dig för vem du vill jobba med. Företag har till exempel mer pengar än privatpersoner.

     

    Gör en önskelista, använd ditt nätverk för att skapa möten med syfte att undersöka hur dina tilltänkta kunder tänker kring design. Intervjua dem helt enkelt. Undersök om de vill förändra eller förbättra något i sin miljö och erbjud dem idéer.

    På vägen får du möjlighet att berätta om din egen passion och att bjuda på dina tankar. Kanske klickar det mellan er. Du tigger inte – du är expert! Ibland köper kunderna, ibland inte. Så är det.

     

    Skapa en bra webbplats och en bra profil på Linkedin. Träffa människor och berätta om din passion och lyssna på dem, skaffa en coach, gå en säljutbildning, läs (mina) böcker och gå min webbkurs på driva-eget.se/webbkurser. Vägen dit heter nyfikenhet och uthållighet.

  • Hur höjer jag priset mot befintliga kunder?

    Fråga:

    Mina priser släpar efter med trogna kunder och jag vet inte hur jag ska höja dem.

    Heike


    Expertsvar:

    Fika med kunden, berätta allt du gjort för den och hur bra ni jobbar ihop – och fråga om den är nöjd. Tala sedan om att du ska göra en prisjustering, vilket ju är naturligt i alla branscher, och avsluta med att berätta hur mycket du värderar den som kund.

    Du kan också skicka ett brev med nästa faktura (eller ställa en skylt i butiken eller i receptionen) där du på ett trevligt sätt berättar att du kommer att genomföra en prisjustering samt vilket datum, gärna vid säsongs- eller årsskifte.

    Var noga med att ge offerter eller prislistor som är datummärkta så att de inte gäller i all evighet. Om någon avslutar samarbetet när du höjer priset så är de antingen inte nöjda med din leverans eller så har de problem av annan karaktär.

  • Hur får jag företagen att köpa mina tjänster?

    Fråga:

    Jag är i startgroparna för att starta eget företag inom kvalitets- och verksamhetsutveckling inom tillverkande industri. Än så länge vet jag inte hur intresserad branschen är av att köpa mina tjänster. Hur ska jag gå till väga för att lättast sälja in dem?

     

    Marcus


    Expertsvar:

    Smart att börja i god tid och att fundera igenom hur du ska gå till väga för att lyckas bäst i steget till eget! Du verkar ha full koll på din önskade målgrupp där du kan göra nytta, bra.

    Börja med de kontakter i branschen som du redan har för att med hjälp av dem formulera ett kraftfullt erbjudande. Det kan bestå av en metod, en process, en app, att du finns som bollplank eller liknande. Paketering och rätt prissättning är viktigt och undvik helst timdebitering! Rejäl nytta mäts inte i timmar.

    Kontakta sedan några utvalda kunder för att testa dina idéer och be om återkoppling, det blir en slags marknadsundersökning. Att genomföra ett kollegialt samtal kan vara ett bra sätt att skapa värdefulla relationer. Kunden slipper rädslan att du ska ”kränga på dem” något och ni skapar ett avslappnat samtalsklimat. Du kan berätta varför du vill starta ditt företag och hur du vill hjälpa dem att lyckas bättre i sin tur. Låt kunden köpa dig! Be dem om ytterligare tips på kunder.

    Flaskhalsen att träffa kunder är tid – deras tid. Bygg förtroende genom att visa nyfikenhet för deras angelägenheter, entusiasm för hur du kan hjälpa dem och professionalism genom din kunskap. Ställ relevanta och intressanta frågor och lyssna ordentligt på svaren. Genom svaren får du viktiga ingångar till att berätta om hur du kan förbättra för kunden genom att koppla till din unika kunskap och dina erbjudanden. Våga ge konkreta förslag, ett nej i dag kan bli ett ja i morgon.

    Sätt mål, testa, jobba, håll koll, driv på, var glad – och uthållig! Lycka till!
    driva-eget.se/saljskolan

     

  • Hur får jag fler Facebookföljare?

    Fråga:

    Mitt städföretag har en Facebooksida. Men hur får jag fler att följa mig?

    Lisa


    Expertsvar:

    En Facebooksida kan vara bra även om du inte har många följare. Du hamnar högre i sökresultatet på Google och du kan lägga ut inlägg som gör de kunder som hittar din Facebooksida trygga att boka er.

    För att få fler följare gäller det att bjuda på tips som hjälper dem i sin vardag. Lägg upp städtips, vardagsknep och bra erbjudanden. Du kan intervjua anställda och kunder eller posta roliga filmer som har med städning att göra.

    Be dina kunder att följa dig och berätta vad de tjänar på det. Kom ihåg att länka till din Facebooksida från din webbplats och skriva ut den i mejl, på offerter, fakturor och kvitton.

    Du kan ha en tävling för, eller ge rabatt till, kunder som följer dig men risken finns att de då bara följer dig ett kort tag. Läs mer på driva-eget.se/facebook. Kom ihåg: Det viktigaste är inte många följare utan intresserade följare.

  • Hjälp – ingen går att nå!

    Fråga:

    Hur ska jag bete mig när folk inte svarar på mina mejl eller ringer tillbaka?

    Anna Bergfeldt


    Expertsvar:

    Välkommen till verkligheten! Det verkar allt svårare att få kontakt eftersom de flesta är överhopade med jobb.

    Se till att dina mejl är korta, innehåller en intresseväckare eller uppmaning till handling och har en tidsram. Följ upp med telefonsamtal till dess att du har nått den du vill prata med. Du vill ju ha ett ja eller ett nej till att prata vidare!

    Statistik visar att ju fler kontakter du tar och även följer upp, desto fler bra samtal leder det till. Varje nej leder snabbare till ett ja.

    Detta innebär frustration och hårt jobb så ta inte utebliven kontakt personligt utan jobba på ihärdigt. Låt också gärna någon läsa igenom dina mejl så att de blir vassare och leder till handling.

  • Vad krävs för att få sälja glass?

    Fråga:

    Jag vill sälja glass på min mosters mark, som ligger i vår kommun vid en liten badplats. Behöver jag ansöka om tillstånd någonstans?

    Sofie


    Expertsvar:

    Ja. Om du anses vara ett livsmedelsföretag, det vill säga din verksamhet uppfyller kraven på organisation och kontinuitet, så ska du registrera dig hos miljö- och hälsokontoret i er hemkommun. Det är också de som avgör om du uppfyller kraven.

  • Hur säljer jag bäst på mässa?

    Fråga:

    Jag ska delta i en mässa för första gången, en stor satsning för mitt nystartade företag. Vad ska jag tänka på?

    Anders Larsson


    Expertsvar:

    Vad vill du uppnå med mässan? Planera för detta och kolla noga efteråt om det blev som du önskade.

    Besökarna köper dig med alla sinnen, det vill säga syn, lukt, hörsel och ljud. Skapa därför en öppen monter så att det är lätt för blyga besökare att slinka in (då kan ni lätt pratas vid). Bjud på något, gör en tävling där du samlar kontaktuppgifter (som du sedan noga följer upp), dela ut något bra (inte billigt krafs), gör en enkät, dela ut branschstatistik eller information som gör att besökaren sparar den etc.

    Var aktiv! Le, bjud på godis, starta samtal redan utanför montern. Är du trött, gå därifrån en kort stund. Förbud mot att sitta ned, titta bort eller uppträda generat. En mässa är ett event – gör det till ditt party – så bjud på dig själv, din kunskap och ditt intresse för besökarnas problem. Och bekväma skor är inte att förakta, mässgolv är hårda.

    Lycka till!

  • Hur blir jag av med bärplockarna?

    Fråga:

    Hjälp! Ett 50-tal personer har utan att fråga mig slagit läger på min mark. Nu har de bott där i nio veckor, marken är söndertrampad och väldigt skräpig. Vad kan jag göra?

    Nils


    Expertsvar:

    Allemansrätten tillåter max ett par tält under någon natt. Så stora långvariga tältläger är självklart inte tillåtna. Problemet är att regelverket för att flytta på stora läger berör kronofogden och inte polisen.

    En anmälan behöver skickas in till kronofogden med personnummer på samtliga som ska avhysas. Därutöver får markägaren betala 600 kronor per avhyst person. Ett läger med 60 boende kostar alltså berörd markägare 36 000 kronor. Ofta saknas tillgångar som kronofogden kan utmäta så chansen för markägaren att få fakturan reducerad är liten.

    Att betala 36 000 kronor för att få bort olaglig verksamhet från sin egen mark är så klart orimligt, vilket vi påtalat för justitieministern under flera år.

    Trots det rekommenderas kontakt med både kommun och polis om man får läger på sina marker. Det är i alla lägen bra att de får vetskap om saken. Det finns annat i lägren som behöver kontrolleras, till exempel att det eldas på ett tillåtet sätt samt miljö- och hälsoskyddsaspekter.

  • Ska jag vara orolig för mig själv?

    Fråga:

    Jag har haft en påfrestande arbetsperiod då jag varit tvungen att arbeta mycket för att få ekonomin att gå ihop.

    Samtidigt har jag lätt för att hamna i perioder av mycket arbete med svårighet att stänga av. Upplever att jag har mycket omkring mig med barn och hus och relationer som ska roddas.

    Jag har nu fått svårt att sova, hjärnan känns som ”gröt” och det är svårt att ta in information för mig.

    Märker att jag är vresigare hemma och vaknar med oro för att jag ska orka. Det här känns som mer än vanlig trötthet och jag börjar bli lite orolig. Behöver jag vara det?

    Marianne


    Expertsvar:

    Vi tänker ofta att vi ska prestera först för att sedan unna oss vila. Men vi behöver kontinuerlig återhämtning, varje dag, och under arbetstid, för att kunna prestera på ett tillfredsställande sätt och hålla i längden. D

    et är en glidande skala mellan vanlig trötthet, där det går att vila upp sig relativt snabbt, och ett tillstånd som mer liknar utmattning. En del av dina symtom börja mer likna det senare och din oro bör tas på allvar. Fundera direkt på hur du kan få återhämtning. Sortera i dina åtaganden: vad vill du säga ja respektive nej till?

    Var vaksam på hur ditt minne och din förmåga till koncentration ter sig, liksom din sömn, ditt humör och din aptit, och om du känner att du är mer orolig/har ångest eller om kroppen visar andra signaler, som huvudvärk.

    Långsiktigt kan du behöva hjälp så att du inte hamnar här igen. Både på vårdcentral och företagshälsovård finns hjälp för detta.

  • Hur får jag mer trafik till min webbshop?

    Fråga:

    Jag har nyss startat en webshop med köksprylar. Nu vill jag få in mer trafik. Hur kan jag göra – förutom att själv synas i sociala medier och sökmotor-
    optimera sajten? Är Google- och Facebookannonser bra?

    Michaela


    Expertsvar:

    Det viktigaste är att fokusera på kvalitativ trafik i stället för kvantitativ trafik. Det kostar allt mer att köpa trafik och därför är det viktigt att varje besökare i största möjliga mån är en potentiell kund.

    Fundera på vilka dina kunder är, till exempel i form av ålder, kön, intressen och var de befinner sig både geografiskt och socialt på nätet. Tänk: ”Om jag var min kund och ville köpa den här produkten, hur skulle jag göra när jag letar efter den?”

    Prova dig fram. Hur mycket rafik ger annonsen och hur mycket försäljning ger den?

    Google AdWords och Facebookannonser är bra alternativ. Tänk bara på att målgruppsanpassa annonserna.

    Både Google och Facebook har också bra mätverktyg för att följa upp annonseringen. Där finns information för att komma i gång, liksom guider och videoklipp som hjälper dig.

  • Får jag ta med mina kunder när jag startar eget?

    Fråga:

    Jag arbetar som ekonomiassistent på redovisningsbyrå men har nu blivit uppsagd på grund av arbetsbrist då kundunderlaget minskat. Funderar på att starta eget eftersom jag redan har en enskild firma.

    Några av de kunder jag i dag hjälper vill vara kvar hos mig. Men inte tar man väl kunder från byrån? Samtidigt behöver jag ju en kundstock.

    Lise-Lotte


    Expertsvar:

    Om det finns reglerat i ett avtal att du inte får ta med dig kunder om du skulle starta eget bör du inte göra det, såvida du inte vill riskera rättsliga påföljder.

    Om inte är det inget juridiskt som hindrar dig – men däremot kanske en moralisk aspekt. Å andra sidan kan du ju knappast hindra kunderna om de nu vill följa med dig i stället.

    En variant skulle kunna vara att agera underkonsult till din nuvarande arbetsgivare för just dessa kunder, så blir det en win-win för alla.

    Väg för- och nackdelar, rita upp olika scenarier – och basera sedan ditt beslut på det.

  • Ska jag sälja på marknadsplatser på nätet?

    Fråga:

    Det har börjat dyka upp allt fler marknadsplatser på nätet, som cdon, tradera och fyndiq. Rekommenderar ni att sälja via dem?

    Elisabeth


    Expertsvar:

    Både ja och nej. Att sälja via marknadsplatser kan på många sätt vara en fördel, inte minst eftersom det kostar allt mer pengar att driva trafik till sin egen webbshop.

    Men tänk på att en marknadsplats kan ställa speciella krav på dig, din leverans och kundservice som det är viktigt att du kan leva upp till. På en del krävs också att du sänker priserna, exempelvis fyndiq.

    På plussidan kostar det oftast bara att vara med på en marknadsplats när du faktiskt säljer en vara. Därför kan de vara ett bra sätt att testa nya marknader.

    Jag tycker att du kan se marknadsplatsen som ett komplement till en egen webbshop. I dag handlar det inte om att välja mellan handel i butik, i webbshop eller i mobil – det är bara handel.

  • Hur ska vi börja föreläsa?

    Fråga:

    Jag och en före detta kollega vill föreläsa om psykisk ohälsa. Hur undersöker vi om det finns något intresse? Är det en bra idé att försöka samarbeta med någon organisation på området?

    Emily


    Expertsvar:

    Börja med att kartlägga de kunder ni helst vill ha. Företag har antagligen en större budget men skolor kan vara bra träning för er i början. Gör en enkel och säljande webbplats så att ni har något att hänvisa till när ni ringer. Lägg ut videoklipp så att man får en känsla av er föreläsning.

    Tänk också igenom vad ni ska ta betalt (använd vår guide på driva-eget.se/prissattning) och gör gärna olika föreläsningspaket.

    Att skicka ut via mejl eller med hjälp av nyhetsbrev är kostnadseffektivt men sedan gäller det att ringa och följa upp. Vänner och bekanta är bra men försök snabbt komma fram till den som tar beslut. På stora företag är det antagligen HR-cheferna. Att samarbeta med en organisation på området låter toppen.

  • Hur bokar jag in fler möten?

    Fråga:

    Jag ringer nya kunder för att försöka få till säljmöten men tycker att det är svårt, många har inte tid att prata och ber mig återkomma, igen och igen. Vad ska jag göra?

    Andreas


    Expertsvar:

    När du har ringt någon som inte vill prata exakt nu och i stället vill att du ska återkomma säg inte det gamla vanliga: ”Bra, då ringer jag dig i nästa vecka.” Säg i stället: ”Bra, då bokar vi ett kort telefonmöte på 10 minuter på onsdag i nästa vecka. Vilken tid passar bäst, klockan 14 eller 15?”

    Genom att boka telefonmöten på en exakt dag och en exakt tid ökar din chans att slippa jaga kunden och lägga onödig tid och kraft på det. Dessutom tycker kunden att din återkomst blir mer viktig.

    Lycka till!

  • Hur kan min kompis köpa in sig?

    Fråga:

    Jag är på gång och ska starta ett företag med en vän, men han är inte lika aktiv och framåt när det gäller allt pappersarbete.

    Jag funderar därför på att själv starta ett aktiebolag och sedan låta honom köpa in sig. Hur gör jag?

    Anders


    Expertsvar:

    Om du är tveksam på din eventuella delägare kan det vara bra att starta på egen hand. Men tänk på att det ju även blir pappersarbete när han ska köpa in sig.

    Du behöver 50 000 kronor i aktiekapital för att starta ett aktiebolag. Antingen köper du ett så kallat lagerbolag (snabbast) eller så bildar du ett själv, läs mer om det på driva-eget.se/aktiebolag.

    Om du räknar med att vara mer aktiv och drivande i bolaget kanske din kompis får nöja sig med att köpa mindre än hälften av aktierna, kanske 40 procent.

    Om du har skaffat kunder och gjort investeringar (vilket jag tycker är hela poängen med att du ska starta själv) kan ni behöva ta hjälp av en expert för att värdera bolaget.

    Å andra sidan är det lätt att ha en övertro på vad företaget är värt, särskilt om du varken har kunder eller andra värden. Läs mer på driva-eget.se/delagare.

  • Vad ska vi ha för företagsform för vår webbshop?

    Fråga:

    Jag och min bror vill starta en webbshop. Vad är bäst att ha i början, enskild firma eller handelsbolag – för att sedan byta till aktiebolag? Var kan vi läsa mer om att driva webbshop?

    Christian


    Expertsvar:

    Om ni är två som vill starta ihop blir det antingen handelsbolag eller aktiebolag. Enskild firma kan du bara starta själv, så då får ni i så fall starta var sin enskild firma vilket blir ganska osmidigt.
    Fördelen med att starta handelsbolag är att det inte finns något krav på startkapital. Det går också relativt snabbt att starta upp.

    Nackdelen är att ni själva blir personligt ansvariga för företagets avtal och skulder. Tar ni stora risker (till exempel köper in stora volymer produkter) är det alltså mindre bra.
    Fördelen med aktiebolag är att ni inte är personligt ansvariga för skulder. Skulle företaget gå i konkurs förlorar ni normalt bara ert satsade aktiekapital. Risken är alltså mindre.
    Nackdelen är att ni behöver 50 000 kronor i kapital för att få starta ett aktiebolag. Det är också lite krångligare att dra i gång och sköta rent administrativt.

    Tar ni inga stora risker kan det finnas en poäng i att börja med handelsbolag och sedan ombilda till aktiebolag.

    Läs mer om att driva webbshop på driva-eget.se/ehandel.

  • Vilka är de 5 viktigaste tipsen när jag startar eget?

    Fråga:

    Jag vill gärna bli min egen chef. Nu har jag hela vintern på mig, men frågan är nog vad man verkligen bör tänka på innan jag startar. Vilka är de fem viktigaste och bästa tipsen? Jag har massor av idéer i huvudet men är nog lite feg av mig för att ta steget.

    Peter


    Expertsvar:

    Här kommer mina fem generella tips:

    1. Hitta din målgrupp – smalna av den och tänk inte att du ska sälja till allt och alla.
    2. Sälj en produkt eller tjänst som det finns ett behov av. Det låter självklart men många utvecklar tjänster eller produkter som de själva tycker är toppen men som det sedan visar sig inte finnas en efterfrågan av.
    3. Ta hjälp av experter, det finns mycket gratishjälp att få. Nyföretagarcentrum och Start-Up Stockholm har kostnadsfri rådgivning, boka ett möte med dem.
    4. Lägg ordentlig med krut på försäljningen. Din affärsidé är inte mycket värd om du inte har kunder!
    5. Ta ett litet steg varje dag så kommer det att kännas lättare att komma i gång.

    Lycka till!

  • Vad tjänar jag på att ge ut en bok?

    Fråga:

    Jag har en världsunik erfarenhet som jag skulle kunna fylla såväl en bok som en blogg med. Funderar dock på vilket som är bäst ekonomiskt och också enklast när det gäller att praktiskt genomföra det. Vad tjänar man på att driva en blogg respektive ge ut en bok?

    Stella


    Expertsvar:

    För att tjäna mycket pengar på en blogg måste den bli stor, alternativt mycket nischad. Men bara ett fåtal personer kommer upp i några högre summor, de flesta tjänar knappt något.

    Även böcker är svårt att tjäna pengar på om du inte får till en bästsäljare. Ger du ut en via ett förlag tar förlaget den största delen av intäkterna. En okänd författare kan till exempel få en royalty på 16–20 procent av förlagets försäljningspris till butik. Du kan då garanteras royalty för halva upplagan – resten får du om den säljer slut.

    Exempel: 18 procents roalty, ett försäljningspris till butik på 200 kronor och en förstaupplaga på 1 500 exemplar ger dig en garanterad inkomst på 27 000 kronor.

    Däremot kan du tjäna bra på utbildningar och föreläsningar, som du kan få via boken. Priset för en heldagskurs kan vara allt från
    15 000 kronor till betydligt mer.

  • Är det för sent att starta e-handel?

    Fråga:

    Är det för sent att starta en nätbutik nu när de flesta framgångsrika nätbutikerna har funnits så pass länge? Och om jag ändå ska starta, vilka nätaffärer tror du mest på för att lyckas nu när jag är sen i starten?

    Sanna


    Expertsvar:

    Det är aldrig för sent att starta näthandel även om konkurrensen är mycket större i dag. Precis som med alla verksamheter handlar det om att göra det bättre än sina konkurrenter.

    Så länge du har en stark produkt, ser till att vara riktigt bra på det du gör och hänger med tekniskt i de olika försäljningskanalerna så har du mycket goda chanser att lyckas.

    Lär av de bästa och var kreativ i lösningarna till kunden genom att våga vara personlig, erbjuda bra service och bra villkor.

    Det är svårt att rekommendera en bransch men ett tips är att göra en konkurrensanalys.
    Plocka med dig det du tycker är bra, skruva till det och försök sedan göra det bättre själv.

  • Hyra eller köpa kafélokal?

    Fråga:

    Jag bor i en liten stad och funderar på att starta ett kafé. Hur fungerar det med lokal, köper jag en eller hyr jag? Och vad ska jag tänka på här?

    Mohammed


    Expertsvar:

    Att köpa en lokal är det få som gör. Det vanligaste är att ta över eller köpa ett hyreskontrakt, helst ett där det redan finns ett kafé då du kan dra nytta av redan inköpta maskiner och möbler. Om du bor i en liten stad är chansen större att du kan ta över ett hyreskontrakt gratis.

    Tips på sajter att leta kontrakt på är hrtorget.se, objektvision.se och blocket.se, liksom i din lokaltidning. Kom ihåg att förhandla om månadshyran, som kan ligga på några tusenlappar till flera tiotusen.

    Glöm heller inte att läget är A och O. Läs mer om att starta kafé på vår sajt.

  • Hur fungerar F-skatt?

    Fråga:

    Jag är 20 år och funderar på att bli en F-skattare för att kunna jobba för bönder och åkerier på ett enklare sätt. Vill även kunna styra över min egen dag och göra olika saker.

    Men jag är lite osäker på hur det fungerar med F-skatt – jag vet ju att man betalar in egen skatt men skulle gärna vilja ha lite mer information så att jag kan förstå för- och nackdelar.

    Martin Svantesson


    Expertsvar:

    Att vara godkänd för F-skatt betyder helt enkelt att du har fått okej från Skatteverket att driva näringsverksamhet, alltså ett företag.

    Den som betalar ut pengar till dig ska då inte dra skatt eller betala sociala avgifter. Dessa betalar du i stället in själv.

    När du ansöker om F-skatt får du fylla i hur mycket du tror att du ska tjäna under det kommande året. Ta hjälp att göra detta i vår startguide. Du får sedan besked från Skatteverket hur mycket du ska betala in varje månad i preliminär skatt.

    När året har gått ska du i deklarationen ta upp de inkomster som det till slut blev.

    Eftersom det är svårt att uppskatta vad du ska tjäna i början är ett tips att göra en pessimistisk bedömning. Men om det till slut blir mer i skatt gäller det att ha pengar till att betala in extra skatt.

    Du ska också redovisa och betala in moms till Skatteverket, oftast en gång per kvartal.
    Även här går det utmärkt att ringa direkt till Skatteverket och få hjälp.

    Verkar det krångligt? Ta hjälp av en ekonomikunnig person som hjälper dig – så att du kan fokusera på att driva ditt företag.

  • Hur kommer jag igång med webbplats?

    Fråga:

    Jag undrar hur jag kan få igång en webbplats som till exempel Blocket eller Tradera? Jag har själv ingen erfarenhet av hur man går till väga för att göra en webbplats.

    Cuneyt


    Expertsvar:

    Tittar man på Blocket och Tradera, eller andra liknande budgivningssajter så ser de kanske inte så mycket ut för världen.
    Men på baksidan är det oftast väldigt komplexa lösningar som kräver stor teknisk utveckling och investering.

    Allt från att bygga verktyg för att användarna ska kunna lägga upp sina egna produkter till att kunna hantera budgivning och ta emot betalningar. Det är därför viktigt att du hittar en affärspartner som kan hjälpa dig med rätt tekniska förutsättningar och guida dig längs vägen.

    Du får också vara beredd på att behöva göra stora investeringar i projektet om du vill erbjuda samma typ av komplexitet som du hittar på Blocket och andra sajter.
    Lycka till!

  • Varför nappar ingen?

    Fråga:

    Jag är serietecknare och har skickat ut mejl med länk till min sajt och en presentation av mig själv, men ingen tidning nappar. Varför?

    Olle K


    Expertsvar:

    Riktar du dig till rätt kunder? Gör en marknadsundersökning och ta reda på vilka kunder som kan vara intresserade av dina serier. Kanske ska du nischa in dig på företag eller organisationer i stället? Ta reda på var behovet finns.

    Skippa sedan mejlen och ring upp dina potentiella kunder i stället. Fråga om du får komma förbi 20 minuter och visa dina alster. Kör hårt!

  • Ska jag anlita hjälp direkt?

    Fråga:

    Jag har jobbat i kafébranschen vid sidan av mina studier i nästan tio år och är nu sugen på att starta eget. Jag känner till branschen väl och det arbete som det medför. Däremot har jag aldrig tidigare drivit företag och den ekonomiska delen känner jag mig osäker på.

    Har jag råd att anlita ekonomihjälp redan från start?

    Jag vill också se till att min verksamhet direkt håller hög kvalitet och behöver därför anställa både bagare och serveringspersonal. Är jag helt ute och cyklar om jag tror att jag ska klara det?

    Ida Wilner


    Expertsvar:

    Det är bra att du har branschkunskap – och siffrorna kan du som du skriver få hjälp med. Nyföretagarcentrum och Start-Up Stockholm (om du bor i Stockholm) erbjuder gratis rådgivning och kan hjälpa dig att göra en startbudget för att räkna på vad investeringar, hyra och personal kommer att kosta.

    Ta då höjd för en duktig revisor eller en redovisningskonsult – det låter som att det kommer att löna sig. Läs fler råd om att starta kafé här på sajten.

    Lycka till!

  • Vilka regler gäller för ett sommarcafé?

    Fråga:

    Jag funderar på att starta ett litet sommarcafé. Vi bor på en hälsingegård och min man är musiker. Så i sommar skulle det kunna bli ett till fyra tillfällen för caféet med liveunderhållning. Tänker baka i mitt eget kök. Räknas det som hobbyverksamhet? Vilka regler finns det? Måste jag anmäla det till kommunen?

    Jenny


    Expertsvar:

    Det låter som att ditt café snarare är hobby än näringsverksamhet. Kriterierna för hobbyverksamhet är:
    • Något du själv utövar på din fritid.
    • Inte din huvudsakliga försörjning.
    • Inte på uppdrag av någon annan.

    Sådan inkomst beskattas som tjänsteinkomst, som deklareras på blankett T2. Läs mer om skillnaderna på näringsverksamhet och hobby på driva-eget.se/hobby.

    Du kan använda ditt eget kök om tillverkningen kan ordnas på ett ”hygieniskt bra sätt”, enligt Livsmedelsverket. Kontakta miljökontoret i din kommun och registrera din verksamhet, vilket du kan göra om de anser att du uppfyller kriterierna för livsmedelsföretag.

    Reglerna för livsmedelslokaler som används i privata bostäder finns i förordning (EG) nr 852/2004 om livsmedelshygien i bilaga II, kapitel II (sök efter den på slv.se). Du kan läsa mer på slv.se om du klickar på ”Starta livsmedelsföretag”.

    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Hur ska vi driva vår apputveckling?

    Fråga:

    Jag och en kompis håller på att utveckla en app som vi hade tänkt tjäna pengar på och hade då tänkt starta ett företag för att inte behöva skatta för mycket av vinsten. Fungerar ett sådant företag på samma sätt som när exempelvis en ensam snickare startar eget?

    Robin


    Expertsvar:

    Det är i princip ingen skillnad om en ny företagare sysslar med apputveckling eller snickeri – intäkterna tas upp och kostnaderna dras av. Men när ni är två som ska jobba ungefär lika mycket i ett företag är det oftast bäst att starta ett handelsbolag. Här och på sajten verksamt.se får ni hjälp med det: driva-eget.se/nyttforetag.

    Om verksamheten så småningom går så bra att ni får en årlig vinst som närmar sig miljonen kan det vara bäst att ombilda handelsbolaget till ett aktiebolag. Låt oss hålla tummarna för att ni når dit.

  • Ska jag starta eget?

    Fråga:

    Jag har funderat mycket på att starta eget och bli inhyrd. Jag jobbar som murare och plattsättare och jag vet ett företag som är i behov av personal.

    Har redan mycket jobb vid sidan av mitt vanliga jobb där jag är just nu men har alltid velat bli egen på något sätt.

    Vad har jag att vänta på?

    Jimmy S


    Expertsvar:

    Du vill veta om du ska starta eget eller inte. I mina öron låter det som om du redan har bestämt dig. Du har dessutom redan det som de flesta, nya företag kämpar med: kunder.

    Mitt tips till dig är att smygstarta företaget vid sidan om ditt vanliga jobb. Då lär du dig hur du ska sätta pris, betala in skatt till Skatteverket (detta måste du göra själv när du blir egen) och sköta bokföringen.
    Det sista kan du ta hjälp med av en expert.

    driva-eget.se/startguide kan du ladda ner min guide till hur du registrerar dig för F-skattsedel. På driva-eget.se/rattpris får du tips om hur du sätter ett pris på dina tjänster.

    Lycka till!
    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Hur ska jag tänka när jag köper en webbshop?

    Fråga:

    Jag har funderingar på att sälja min produkt också via nätet. Men hur ska jag tänka om jag ska köpa en befintlig webbshop? Jag har hittat en som ännu inte varit aktiv, som jag funderar på att köpa.

    Informationen som finns är en ”färdig sida”, klar att använda med bilder, lagerhantering och betalsystem med både faktura och kort.

    Vad ska jag ställa för frågor? Är det något jag bör kolla upp någonstans med någon?

    Isabelle


    Expertsvar:

    Det är viktigt att du försöker ta reda på hur mycket ”varumärket” är värt. Men butiken har ju inte kommit i gång ännu, så varumärket verkar inte ha något större värde?

    Det är också viktigt att du tittar på systemet, hur det är uppbyggt och om det är något som du kommer att kunna administrera på ett bra sätt själv.

    Försök också få en kostnadsbild för varje del av det du köper. Hur mycket är varulagret värt, hur mycket vill säljaren ha betalt?

    Var också extra noga med att kolla så att det inte finns några obetalda fakturor till leverantörer eller andra ouppklarade affärer.

    Kolla gärna med olika leverantörer av system och produkter för att försöka bedöma kostnader och annat. Kanske skulle du i stället kunna bygga upp webbshopen själv?
    Hör gärna med kolleger i liknande branscher. Försök helt enkelt att utvärdera om köpet av den befintliga verksamheten är en bra affär för dig eller om du i stället ska försöka bygga upp detta från scratch på egen hand.

    Anders Gränsmark, affärsutvecklare

  • Kan jag sälja mitt företagsnamn?

    Fråga:

    Nu som pensionär avvecklar jag mitt hantverksföretag, en enskild firma. I samband med det undrar jag om mitt företagsnamn, ett rätt bra med ortens namn, är säljbart?

    Och i så fall: Hur går jag tillväga? Det gäller alltså enbart företagsnamnet, resten avslutas bara.

    Krister


    Expertsvar:

    Allt som hjälper kunder att få det bättre går att sälja. Jag tror att det bästa sättet är att du verkligen tänker igenom vem som skulle ha nytta av namnet och som skulle kunna öka sin vinst genom att använda det. Eftersom du är den som känner din bransch och region bäst så har du säkert idéer.

    När du sedan hittat ett antal möjliga kunder är det bara att ta kontakt med var och en och presentera din idé. Kom ihåg att du måste kunna förklara varför kunden skulle sälja mer med ditt namn. Det är din idé och det är du som måste sälja in den.

    Lycka till!

  • Hur startar jag bäst en redovisningsbyrå?

    Fråga:

    Vad behöver man tänka på om man ska starta en redovisningsbyrå? Jag har helheten klar för mig, men finns det något som allt för ofta glöms bort i dessa sammanhang?

    Jag blir färdigutbildad redovisningsekonom i år och kommer därefter starta eget.

    Jag undrar också vilket program som är bäst att använda? Visma SPCS är det som lärs ut, men finns det andra som passar en redovisningsbyrå?

    Jasmin


    Expertsvar:

    Det är ingen skillnad på att starta en redovisningsbyrå som att starta något annat företag. Det kan vara bra att ta kontakt med någon av de två branschorganisationer som organiserar redovisningskonsulter: FAR och SRF, Sveriges Redovisningskonsulters Förbund. För att bli medlem där måste man vara auktoriserad, alltså utbildad.

    När du väljer program, fundera på om du ska ha ett som bara används i datorn eller också går att använda på nätet – i ”molnet”. Du har ett ansvar för att arkivera och lagra vissa saker, om du har hand om kundmaterial. Du måste kunna garantera att materialet arkiveras och till exempel ha ett brandsäkert skåp. Lagrar du däremot i ”molnet”, minskar det behovet.
    Vilket program du väljer beror på de behov du har. Visma SPCS är det största programmet i branschen, Fortnox är ett webbaserat program som många använder.

  • Bra öppningsfras när jag säljer på telefon?

    Fråga:

    Jag har precis startat eget som konsult och har ett stort säljarbete framför mig. Jag tycker att det svåraste är att veta vad jag ska säga när personen svarar.

    Hittills har jag presenterat mig och mitt företag och frågat om de har några minuter över. Resultatet har blivit att personen bett mig mejla. Det har inte gett något. Vad ska jag säga i stället?

    Konsulten


    Expertsvar:

    Med all respekt, jag förstår att du inte kommer igenom. Tänk på det här när du bokar möten:
    1. Ställ en engagerande fråga eller spännande påstående. Till exempel:
    Hej! Jag heter Max och ringer från Soderpalm Publishing. Vet du vad mer än 50 procent av Sveriges säljkår har gemensamt?

    Syftet är enbart att få kunden att glömma att han eller hon inte har tid, så att du får starta din presentation. Det gäller att skilja sig från mängden – så fundera ut vilken överraskning du ska komma med. Helst ska du vara så egen att ingen annan i Sverige öppnar sina samtal som du.

    2. Fråga aldrig om kunden har tid eller om du stör. Du vet redan svaret. Du stör. Det ingår i säljjobbet. Vi stör folk for a living. Det är bara att förlika sig med det.
    Det är kunden som ska tala om för dig att du är upptagen. Du ska inte börja med att påminna om det.

    Lycka till!

  • Kan jag ta patent på mina smycken?

    Fråga:

    Jag har en idé om att designa smycken och undrar hur man ska gå tillväga. Ska jag ta patent på ritningen innan jag ber en silversmed göra smycket åt mig? Hur ser jag till att den inte blir kopierad?

    Jordanos


    Expertsvar:

    Det finns olika sätt att skydda sin produkt, varav patent framför allt gäller för uppfinningar. Om du designar ett smycke ska du i stället registrera ett så kallat designskydd. Det gör du hos Patent- och registreringsverket. Då har du bevis på att du har ensamrätt till din design och hindrar andra från att dra nytta av den. Det kostar från 1 900 kronor för en femårsperiod. Läs mer och ansök på prv.se/design.

    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Vilken betallösning ska jag välja?

    Fråga:

    Jag ska starta upp en webbshop som säljer mina egendesignade mössor och funderar nu på betalsätt. Vad är bäst: att själv sköta hela den biten genom att bara fakturera de som skickat in en beställning, eller att välja någon av de färdiga betallösningar som finns, till exempel Klarna?

    Läsare


    Expertsvar:

    Min rekommendation är att välja betallösning utefter genomsnittligt ordervärde och antal beställningar per vecka. Om ordervärdet är relativt lågt kan det vara en bra idé att erbjuda betalning med kort. Då får du betalt för dina varor i samband med leverans och du behöver inte heller vara orolig att kunden inte ska betala. Fakturalösning för ett lägre ordervärde är jobbigt att driva in och tar mycket tid. Vill du ändå ha det kan det vara en bra idé att sälja fakturan till ett företag som Klarna eller liknande.
    Om det genomsnittliga ordervärdet är något högre, uppemot 1 000 kronor eller mer, så är faktura ett bättre alternativ för kunden. Även här rekommenderar jag att du tar hjälp av en leverantör som kan hjälpa dig med hanteringen i form av påminnelse och inkasso i fall kunden inte betalar. Det blir annars lätt kostsamt att hantera själv.

    Anders Gränsmark, e-handelsexpert

  • Kan jag få starta eget-bidrag som 22-åring?

    Fråga:

    Jag undrar hur jag som endast är 22 år kan starta eget när jag inte har pengarna att göra det. Vet att man kan få stöd via Arbetsförmedlingen men då måste man vara 25 år. Min andra fråga är hur jag får tag i någon som tar reda på om min företagsidé är en hållbar idé? Vad heter denna person? Företagskonsulent?

    Alexandra


    Expertsvar:

    Du kan få så kallat stöd till start av näringsverksamhet från Försäkringskassan (via Arbetsförmedlingen) om du är minst 20 år, men då måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen och delta i programmet jobbgarantin för ungdomar. Det finns även vissa andra kriterier som kan ge dig stöd, till exempel om du har en funktionsnedsättning eller lite erfarenhet av svenskt arbetsliv. Dessutom ska din affärsidé bedömas bli lönsam och fungera långsiktigt. Du kan få ersättning i högst sex månader och stödets storlek varierar beroende på om du uppfyller kriterierna för A-
    kassa eller inte. Ring Arbetsförmedlingen på 0771-416 416 för mer information. De ordnar även nyföretagarkurser. Du kan också vända dig till Nyföretagarcentrum för att få hjälp att utvärdera din idé, läs mer på nyforetagarcentrum.com.

    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Vad krävs för att sälja juice?

    Fråga:

    Jag vill tillverka juicer och smoothies hemma i köket och direkt hälla upp i sterila glasflaskor för att sälja dem. Vad krävs för att få sälja dessa som catering, på marknader och genom att annonsera om det? Räcker det att köket är rent och snyggt och att man följer Livsmedelsverkets hygienkrav?

    Anna-Karin


    Expertsvar:

    Information från Livsmedelsverket säger att du kan använda ditt eget kök om tillverkningen kan ordnas på ett hygieniskt bra sätt. Kontakta först miljökontoret i din kommun och registrera din verksamhet, vilket du kan göra om de anser att du uppfyller kriterierna för livsmedelsföretag. Reglerna för livsmedelslokaler som används i privata bostäder finns i förordning (EG) nr 852/2004 om livsmedelshygien i bilaga II, kapitel II (sök efter den på www.slv.se).

    Förutom hygieniska lokaler ska du:
    • Ha tillräckliga kunskaper i livsmedelshygien
    • Ha rutiner som förebygger risker i verksamheten
    • Göra egna kontroller.

    Du kan läsa mer på slv.se om du klickar på ”Starta livsmedelsföretag”. För juice finns det också en särskild lagstiftning som du måste följa. Du hittar den om du söker på ”juice och nektar” på Livsmedelsverkets sajt.

    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Vad tänka på med nytt säljbolag?

    Fråga:

    Jag ska ta in ett externt säljbolag för att sälja tjänster jag tillhandahåller. Jag har hört flera skräckhistorier där företag bundit upp sig på långa avtal med dåliga säljare, eller omvänt att säljbolaget dragit sig ur när det varit tufft att sälja. Jag kommer självklart att skriva ett avtal, men hur kan jag bädda för att inte hamna i en jobbig sits med säljbolaget? Vad ska jag tänka på nu i början?

    Nisse


    Expertsvar:

    Den första frågan du ska ställa dig är: Är det en win-win? Den som anlitar säljbolaget vill ofta pruta för att hon eller han tycker att det är för dyrt, vilket gör att man hamnar fel redan från början. Men din leverantör av säljtjänster måste vara nöjd med er deal – annars kommer det inte att fungera.
    Det andra du ska tänka på är att den person som ska sälja åt dig på säljbolaget får så mycket träning i ditt koncept att hon eller han kan sälja det som en bra lösning till kunderna. Och dessutom vara övertygande. Det räcker inte att du pratar med chefen på säljbolaget – du måste personligen engagera dig i att den som säljer gör det på rätt sätt. Annars kommer du att bli besviken.
    De bästa uppläggen kommer av sig själva när du och din leverantör av säljtjänster båda brinner för uppgiften och tillsammans jobbar mot samma mål. Den känslan är mycket viktigare än kronor och ören i en stenhård förhandling.
    Självklart ska ni ha ett avtal. Men det är inte det som kommer att vara avgörande. Lita på magkänslan, träna säljarna precis som om de vore anställda hos dig. Då finns det goda chanser att du får det att fungera. Lycka till!

  • Får en 16-åring starta företag?

    Fråga:

    Jag är 16 år och vill starta ett klädmärke med en 21-årig kompis. Vi ser inga problem med att marknadsföra märket då min vän precis har gått ut högskolan och blivit säljare. Jag har däremot lite frågor, som jag inte vill ställa till honom då han ofta är väldigt upptagen. Har jag rätt att starta företag som 16-åring? Är det något minimumpris vi måste betala? Hur mycket kostar det att ta patent på varumärket?

    Fatmir


    Expertsvar:

    Det första jag funderar på är om en person som inte ens har tid att svara på dina frågor är rätt person att starta företag med. Jag är tveksam. Men prata igenom saken ordentligt och fråga om han verkligen vill detta och kan lägga tid på det. Då kan det fungera.
    Ja, du kan starta företag från det att du fyllt 16 år. Men du måste ha dina föräldrars eller din förmyndares tillstånd, liksom tillstånd från en ”överförmyndare” (det finns en i varje kommun – ring till växeln på ditt kommunkontor).
    Om ni väljer att starta ett handelsbolag, vilket är en bra bolagsform om ni är två, kostar det 900 kronor att registrera det hos Bolagsverket.
    För att skydda ert varumärke i Sverige kan ni registrera det hos Patent- och registreringsverket. Det kostar från 1 800 kronor. Men fundera på om ni verkligen behöver göra det så här tidigt. Testa marknaden först innan ni lägger ner för mycket tid och pengar på det administrativa.

    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Hur ska jag tänka med e-handel i mobilen?

    Fråga:

    Jag driver en webbutik men har fram till nu inte haft någon speciell mobilsajt. Nu vill jag bygga en helt ny webbshop med responsiv design så att den anpassar sig till mobilen. Är det något speciellt jag ska tänka på här?

    Richard


    Expertsvar:

    Att bygga sin e-butik för mobila enheter är i dag en självklarhet, inte minst med tanke på hur stor del av mängden trafik på internet som kommer från just dessa. Det genomförs inte så många köp av fysiska produkter via mobila enheter i dag, utan
    man använder dem framförallt till att hämta information och göra research inför kommande köp.

    Viktigt att tänka på är att e-handelsidor ofta innehåller mycket mer information än vad en vanlig webbsida gör. Anpassa därför innehållet när du gör en responsiv design så att den är så användarvänlig som möjligt. Tänk också på att laddningstider är mycket avgörande i mobilen. Det innebär att du kan behöver skala bort information för att göra en så lättnavigerad sida som möjligt.

    Anders Gränsmark, internetexpert

  • Behöver jag F-skattsedeln?

    Fråga:

    Jag vill starta eget som copywriter men är osäker på om jag ska få in några uppdrag. Jag har hört andra som drivit eget företag och fått utbetalt i vanlig lön, vilket verkar lättare i början. Är det ett alternativ eller borde jag registrera mig för F-skatt direkt?

    Mikael


    Expertsvar:

    Det är alltid bra att undersöka marknaden och göra en affärsplan innan du drar igång ett företag. Men när du väl bestämmer dig för att starta bör definitivt ansöka om F-skattsedel och inte försöka få dina kunder att betala ut vanlig lön. Dels kan du dra av de kostnader du har i din verksamhet på företaget. Dels gör du det mycket lättare för dina kunder – och du framstår som betydligt mer professionell – om du har ett eget företag och kan fakturera dem i stället för att få lön utbetald. Slutligen finns det ett stort värde i att visa för dig själv att du nu driver eget företag, med allt vad det innebär.

    Camilla Björkman, Driva Eget

  • Hur hanteras missnöjda kunder?

    Fråga:

    De flesta av mina kunder är nöjda, men ibland kommer det in en kund i butiken som är missnöjd och visar det högljutt. Det kan vara en mardröm att ha en sådan rasande kund i kassan där det står andra kunder. Hur hanterara man bästa sådana kunder?

    Stina

    Oavsett vilken typ av klagomål det är så ska du inte säga emot, för då kanske kunden ännu argare. När kunden klagar är det också viktigt att inte ta någonting personligt.

    Om du får riktigt mycket klagomål och du lyckats få kunden nöjd, så kommer kundens lojalitet vara otroligt mycket starkare än om ni inte hade haft en konflikt. Alltså är det viktigt att man verkligen tar på sig ansvaret och kommer med fungerande lösningar.

    Ju mer personkännedom man har, desto bättre kan man lyckas med försäljning.

    Anders Andersson, chefredaktör Driva Eget (www.driva-eget.se)

    Ger råd och svarar på frågor varje tisdag. Maila till anders@driva-eget

    Stina


    Expertsvar:

    – Även om du vill bli arg eftersom kunden kanske är osympatisk ska du fokusera på att fånga in budskapet, säger säljcoachen och författaren Annika R Malmberg, som hjälper till att svara på frågan och menar att man ska tänka så här:

    Vad är kundens problem? Har fler samma bekymmer? Finns det någonting jag kan lära mig av det här?

    Försök se klagomål som något positivt som kan utveckla företaget.  Om flera klagar på samma saker finns det troligen något som du kan förbättra.
    Men skilj på konstruktiv kritik och omotiverade klagomål som mer är ett uttryckt för att kunden har problem med sig själv.

    När det omotiverat kommer en kaskad med ovett kommer det i regel från en person som på annat sätt har det jobbigt. Det enda du då kan göra som säljare är att ändå hjälpa till så mycket som möjligt och försöka behålla lugnet.

  • Kan jag ha bara en uppdragsgivare?

    Fråga:

    Jag har en fast anställning, men funderar av olika skäl på att säga upp mig och starta eget. Till en början kommer min före detta arbetsgivare då att vara min enda uppdragsgivare, som jag kommer att fakturera för en ”heltidstjänst”. Hur ställer sig Skatteverket till det?

    Nystartssugen


    Expertsvar:

    När det gäller gränsdragningen mellan uppdrag och anställning är det avgörande om verksamheten ”bedrivs självständigt”. Det beror bland annat på i vilken omfattning du är beroende av uppdragsgivaren och hur du är inordnad i uppdragsgivarens verksamhet.

    Utför du samma arbete och på samma sätt som uppdragstagare, som du tidigare gjorde som anställd, är risken stor att du anses vara fortsatt inordnad i den tidigare arbetsgivarens verksamhet. Och då betraktas din inkomst som inkomst av tjänst.

    Men om du har flera andra uppdragsgivare minskar beroendet av den tidigare arbetsgivaren, vilket gör att verksamheten anses självständig. Du ska då redovisa dina uppdragsinkomster som näringsidkare.

  • Vad gör jag när banken säger nej?

    Fråga:

    Jag är anställd i en butik och skulle gärna vilja köpa den ? säljarna är komna till åren och vill sälja. Jag behöver låna till hela summan som ligger på ungefär 3 miljoner, och är fullständig övertygad om att jag skulle få denna affär att fungera.

    Men vart vänder jag mig för att få lån, förutom till banken som förmodligen inte lånar ut hela beloppet?

    Blivande företagare


    Expertsvar:

    Almi Företagspartner finns till just för att låna ut med litet högre risk än bankerna. Så försök at få låna av både Almi och en bank. Spela ut bankerna mot varandra och låna av den som ger bäst villkor.
    Problemet kan ibland vara att banken lånar ut endast under förutsättning att Almi ger lån. Och när du kommer till Almi vill de där först ha med banken. Försök därför träffa representanter för Almi och banken samtidigt.
    Se till så att du då är ordentligt förberedd med en affärsplan och en plan för hur du ska kunna amortera av på lånen.
    För att lita på dig vill de att du också tar risker med dina privata pengar. Så du måste själv eller med hjälp av någon i familjen också satsa en del av köpeskillingen för köpet av butiken.

  • Hur expanderar jag utomlands med min nya produkt?

    Fråga:

    Jag har tagit fram en spännande ny produkt som jag säljer i flera butiker i Sverige. Nu vill jag expandera utomlands, och hitta butiker i andra länder. Hur kan jag hitta en agent eller mellanhand som kan hjälpa mig att få in min produkt i butiker utanför Sverige? Eller finns det andra sätt att expandera till utlandet?

    Johan


    Expertsvar:

    Börja med att fungera över varför försäljningen fungerar så bra i Sverige. Beror det på att du hade en genväg in på din hemmamarknad? Att du kände någon för att snabbt komma igång och sälja? För många är det så, och då kanske du ska satsa hårdare på Sverige i stället för att expandera utomlands.
    Vad händer om du lägger din tid och dina pengar på en utlandssatsning och så dippar försäljningen i Sverige? Det kan leda till allvarliga konsekvenser för företaget. Så första rådet är att se till att du har gjort allt du kan där försäljningen är enkel innan du tar steget utomlands.
    Kontakt med agenter kan du få på mässor eller via Handelskammaren. Där ordnas det ibland även utbildningar för nya exportföretag. Men för att attrahera en agent eller samarbetspartner utomlands gäller att du hittar någon som verkligen kommer att satsa på dina produkter och inte bara pratar om det.
    Att komma in som ett komplement i en agents sortiment leder sällan till stora affärer. Det är viktigt att agenten har allt att vinna på att sälja dina grejer och att han eller hon känner att du vill att samarbetet ska lyckas – att du vill att agenten ska tjäna bra.
    Tänk också på att börja i liten skala. Hur mycket av din tid kan du lägga på att få igång en ny marknad? Vem känner du i dag som du kan fråga om tips?
    Bäst brukar det gå om man gör saker själv. Åk dit själv och försök sälja in dig. Det kommer aldrig finnas någon som är bättre på att sälja dina produkter än du själv.

  • Hur bygger lilla jag ett starkt varumärke?

    Fråga:

    Jag vet att det är mycket viktigt att bygga ett eget starkt varumärke. Men hur ska vi enmansföretagare klara det? Jag har ett litet IT-företag, och skulle bättre vilja profilera mig med ett starkt varumärke.

    Johan


    Expertsvar:

    Att ditt företag är litet behöver inte vara en nackdel. Du kanske tvärtom kan vända det till en fördel när du ska marknadsföra det och bygga ett varumärke.

    Tryck på fördelar som de stora inte har. Du kan vara mer flexibel och mer anpassa dig efter kundens behov. Du kan också vara mer personlig.

    Framhäv i din presentation av företaget att det är du personligen som sköter allt, försäljning, installation, service. Du kan du förmodligen leverera och sköta servicen snabbare än de stora. Tryck då på det när du ska profilera företaget.
    Berätta historien om hur och varför du startade. Sådan storytelling stärker varumärket. Om du inte har en intressant företagshistoria så skriv en.

    Den kanske handlar om att du ville förändra något och att du därför startade ditt företag. Då får du med dig människor som tänker ”det här ställer jag upp på”.

    Det gäller ofta att försöka skapa en image om att det finns något unikt och tilltalande med just ditt företag.

    Företagsnamnet är också viktigt, och ska helst snabbt berätta vad det är för ett företag. Det gäller då att se till så att logotype, hemsida, annonser och skrivna presentationer hänger ihop på ett konsekvent sätt som blir tydligt för kunderna.

  • Kan en läkare och en frisör bilda gemensamt bolag?

    Fråga:

    Jag är läkare och min fru frisör, och vi vill båda starta eget. Kan vi starta aktiebolag tillsammans med så olika inriktningar som läkare och frisör?

    Parföretagare


    Expertsvar:

    Det finns inga hinder för det. Volvo har ju exempelvis tillverkat både livsmedel och bilar under samma bolag. Att ha ett gemensamt företag kan till och med vara en bra lösning för många familjeföretagare, eftersom ni sparar in på en hel del administrativa kostnader som det skulle innebära att ha två bolag.

    Dessutom kan det vara bra om den ena verksamheten går med förlust och den andra med vinst ? för då kan ni kvitta dem mot varandra. Men det är viktigt att ni ser till att dela upp bokföringen så att ni kan hålla koll på hur de olika verksamheterna går.

    I det här fallet är ni gifta, men i många fall är det också viktigt att ni gör upp lönevillkoren inom företaget. Risken är ju annars att den ena verksamheten drar in mer pengar än den andra, och då måste det regleras på något rättvist sätt.




     

  • Varför saknar vi konsumentskydd?

    Fråga:

    När en privatperson köper en vara finns det en konsumentköplag som skydd. Det finns då ångervecka för den som blir erbjuden något och ångrar sig.

    Men varför har vi småföretagare sämre skydd? Om vi vilseleds av en säljare i telefon och säger ja till ett luddigt erbjudande har vi mycket sämre möjligheter att dra oss ur. Varför är det på det sättet , och vad är det för lagar som skyddar oss från att blir lurade?

    Lurad enmansföretagare


    Expertsvar:

    Som du skriver gäller inte konsumentköplagen när en näringsidkare gör en affär med en annan näringsidkare. Vid köp av lös egendom gäller då i stället köplagen.

    Konsumentköplagen är tvingande och innehåller paragrafer om exempelvis ångervecka.  Köplagen är inte alls lika stark och utgår ifrån att det är två ungefär jämnstarka parter i en affärsuppgörelse. Den kan dessutom förhandlas bort när parterna gör upp om en affär.

    Den är därmed inte avpassad till situationen när ett skojarföretag ringer och försöker lura en enmansföretagare, som ju kan anses vara i samma situation som en privatperson. Det utnyttjar de företag som med fräcka metoder försöker få småföretagarna till att säga ja i telefon till erbjudanden om att exempelvis vara med i någon katalogtjänst som ibland inte ens existerar .

    Om företagaren säger ja till något märkligt erbjudande spelas detta in på band och används som bevis emot de företagare som inte betalar den faktura som sedan kommer.  Det är två svårt att komma undan, även om man bör försöka.

    Det gäller alltså att se upp för att bli lurad.  Se upp särskilt för företagen på Svensk Handels varningslista, och ta hjälp här: www.svenskhandel.se och www.driva-eget.se/varningslista.

  • Var är småföretagens konsumentskydd?

    Fråga:

    När en privatkund köper en vara skyddas han av konsumentköplagen, men vi småföretag har ju inte samma skydd. Om företaget köper en vara som är felaktig, men säljaren vägrar att godkänna retur, var ska vi vända oss? När det handlar om 2 000 kronor känns det för stort för att glömma, men för litet för att anlita en advokat. Finns det någon lösning för oss småföretagare?

    Missnöjd


    Expertsvar:

    Som du skriver gäller inte konsumentköplagen när en näringsidkare handlar av en annan näringsidkare. Vid köp av lös egendom där både köpare och säljare är näringsidkare, gäller däremot i stället köplagen.

    Är din vara felaktig kan du enligt köplagen ha rätt att kräva att felet avhjälps, kräva leverans av en ny vara, få prisavdrag eller till och med häva köpet. Köplagen är dock, till skillnad från stora delar av Konsumentköplagen, inte tvingande. Det innebär att den i vissa fall har förhandlats bort i köpavtalen.

    Oavsett vilken situation du befinner dig i finns det hjälp att få innan du anlitar en egen advokat. Till exempel erbjuder många branschföreningar och intresseorganisationer kostnadsfri affärsjuridisk rådgivning över telefon till sina medlemmar. Du kan också vända dig till advokatjouren och få hjälp med en första genomgång av ditt problem utan kostnad ? förhoppningsvis kan du då få råd om hur du tar dig vidare med just ditt ärende.

  • Hur säljer vi bäst till butikskedjorna?

    Fråga:

    Jag funderar på att starta en importfirma där jag köper varor från USA och säljer till butiker i Sverige. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga. Ska jag vända mig till de stora kedjorna först eller börja med mindre lokalbutiker? Och har ni något tips på strategi för att få till möten med de större kedjorna?

    Amerikanen


    Expertsvar:

    Börja med de butiker där varorna kan börja sälja med en gång, utan att det blir svårt för butiken att ta in sortimentet. Det spelar inte så stor roll om de är stora eller små. Det är viktigare att du snabbt skaffar återförsäljare som faktiskt säljer. Det är viktigare än att lägga krut på att skaffa så många återförsäljare som möjligt.

    Så välj ut ett litet antal återförsäljare till att börja med. Lägg kraft på att hjälpa dem att komma igång att sälja. När det fungerar och du får bra referenser kan du växla upp och skaffa fler återförsäljare. Att du då har ett antal successtories med dig gör att det blir lättare.

    Det är viktigt att komma ihåg att det inte handlar om att du ska sälja in dig till återförsäljaren. Det handlar mycket mer om att återförsäljaren faktiskt tjänar pengar på att jobba med dig och snabbt får dina varor sålda. Se till att det går bra för dina kunder ? då kommer det också gå bra för dig.

  • Sälja på telefon eller på plats?

    Fråga:

    Jag pratar med många potentiella kunder i telefon, och allt känns då i stort sett klart inför det möte då vi ska skriva på papper. Men när vi träffas verkar det helt plötsligt inte alls lika klart längre, och flera gånger har jag förlorat affärer som jag trodde var klara. Hur kan jag hålla kvar en affären även efter jag lagt på telefonluren?

    Jan-Erik


    Expertsvar:

    Ett vanligt misstag som många gör är att ge för mycket information i telefon, i samband med mötesbokningen. En grundläggande regel inom försäljning är att när du ringer för att boka ett säljmöte ska du bara sälja in själva mötet.

    Spara presentationen av dina produkter eller tjänster tills du sitter i kundmötet. Då presenterar du bättre och det är det lättare att avgöra hur “het” kunden är. Sedan kan du be om ordern när du märker att det är läge.

    Det som annars händer är att du får kunden “het” i telefon. Och sedan har han eller hon svalnat när du kommer till mötet. En kund som har svalnat är ofta svår att få igång igen.

    Alternativet är att genomföra hela säljprocessen via telefon. Då gäller det verkligen att smida när järnet är varmt och försäkra dig om ett ja när du hör att kunden är intresserad av att köpa.

  • Se upp för katalogskojarna!

    Fråga:

    Jag fick häromdagen ett brev med något som kallades “bekräftelseorder” från ett katalogföretag som jag aldrig hört talas om. Företaget krävde mig på ett par hundra kronor. Företagets namn tydde på att det gällde annonstext i den vanliga telefonkatalogen. Men är detta verkligen ett seriöst företag?

    Stellan


    Expertsvar:

    Nej, verkligen inte. Så här i början på sommaren är det högsäsong för oseriösa företag, som försöker ta betalt av oss småföretagare för annonser som aldrig beställts. Ofta finns inte ens den katalog som de hänvisar till.

    En del gör som detta företag, låtsar att en katalogtext har beställts och hoppas på att någon ska betala av bara farten.

    I andra fall ringer någon först upp och säger att de vill ha en bekräftelse som någon annan på företaget skulle ha beställt. De spelar då in samtalet  på band och använder det som stöd om det blir protester mot den faktura som sedan skickas ut.

    Det gäller då att inte säga ja i telefon. Den som ändå gjort det bör skicka tillbaka fakturan och skriva att kravet bestrids.

    Du som endast fått faktura och inget telefonsamtal kan bara strunta i att betala, men gärna varna andra företagare för dessa företag.

    Svensk Handel har en varningslista på www.svenskhandel.se där namnen på alla dessa skojarföretag finns. Kolla den listan. Se också till att ingen på ditt företag betalar fakturor utan att först undersöka om den verkligen gäller något som beställts.

  • Hur ska jag lyckas boka mer?

    Fråga:

    Jag är en småföretagare som säljer genom kundbesök. Men i och med lågkonjunkturen har det blivit mycket svårare att boka möten. Vad ska jag göra för att lyckas boka fler möten?

    Jimmy


    Expertsvar:

    Det viktigaste att tänka på när du ska boka möten är att bara sälja in själva mötet och att alltid hålla bokningssamtalet kort. Många gör felet att prata för mycket om sina produkter och sitt erbjudande direkt i telefon. Det är ju det du ska visa på mötet.

    En del kunder börjar direkt fråga om vad du ska erbjuda eller vad det kostar. Svara då till exempel:

    - Det är precis det jag vill visa dig på mötet.

    Det svaret kan du använda så fort kunden ställer en fråga som inte har med bokningen av mötet att göra. Innan du har tagit reda på exakt vilket behov hos kunden du kan lösa, kan du inte veta vad du ska erbjuda eller vad det kostar. Därför är det ett bra svar att använda.

    Försök direkt få kunden att förstå att du vill ge honom eller henne chansen att spara tid eller att tjäna pengar. Det ökar kundens intresse för ditt erbjudande.

    Använd sedan en tvåvägsfråga för att få mötet på en dag och tid som passar dig. Fråga till exempel:

    - Vilken dag passar bäst att träffas i nästa vecka, måndag eller tisdag?

    Det får kunden att tänka på de tider du föreslår och välja en av dem. Så kan du fylla din almanacka på ett effektivt sätt.

  • Hur får jag hjälp med att starta?

    Fråga:

    Jag är arbetslös och funderar på att starta eget. Nu undrar jag var jag kan få hjälp och på vilket sätt?

    Blivande företagare


    Expertsvar:

    Myndigheter, organisationer, politiker och tidningar som min Driva Eget tycker det är viktigt att fler startar eget, och alla vill vi uppmuntra och hjälpa dig och andra som vill starta. För många arbetslösa kan också en egen firma vara lösningen och ge något ännu bättre än jobbet som anställd.

     

    På arbetsförmedlingarna har man äntligen börjat tala om att starta eget som en möjlighet till nytt arbete. På många större platser i Sverige kan du få gratis hjälp av Nyföretagarcentrum, som kan ge dig en mentor som hjälper till med både praktiska råd och kontakter. Connect är en annan liknande organisation.

     

    Tillväxtverket (f d Nutek) har tillsammans med Arbetsförmedlingen, Almi, Skatteverket och kommunerna startat så kallade nystartskontor på vissa platser där man också ska få hjälp.

     

    Det finns ett särskilt Starta eget-bidrag som motsvarar sex månaders a-kassa och som kan ges till den som är över 25 år. Du måste då presentera en affärsidé och en handlingsplan som prövas av en extern som ska kolla om idén är bärkraftig och hållbar i den lokala konkurrensen.

  • Hur ska jag hävda mig mot de stora?

    Fråga:

    Jag är enmansföretagare i konsultbranschen, och de flesta av mina konkurrenter är stora företag. Hur ska jag tänka för att i dessa tuffa tider kunna hävda mig mot dem?

    IT-konsult


    Expertsvar:

    Jag tror att du och andra småföretagare har goda chanser att nu ta marknadsandelar från de stora företagen. De stora har ju fullt upp med att tänka på neddragningar, men vi små kan koncentrera oss på vår verksamhet och på att göra affärer.

    Tänk efter vilka konkurrensfördelar du har jämfört med de stora. Tryck sedan på fördelarna med att vara liten när du talar med kunderna:

    •  Du kan vara mer personlig än de stora och ha direktkontakt med kunderna.
    • Eftersom du inte ha så stora overheadkostnader kan du förmodligen också vara billigare.
    •  Du kan också lättare anpassa dig till kunden och snabbare visa resultat.
    • Förmodligen har du också möjlighet att ge bättre service och helhjärtat  lägga hela din energi på kunden.

Fråga våra experter

Vill du ha proffssvar på dina frågor om dig och ditt företag? Då kan du få hjälp av Driva Egets experter. Vi väljer ut några av de frågor som kommer in och besvarar dem i vår tidning och på sajten.


Tack för din fråga. Om den väljs ut kommer den att besvaras i tidningen och här på sajten.
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Starta eget utomlands
Försäkringarna för dig och ditt företag
Betalar du för mycket för bokföringen?
Maxa utdelningen