BloggJu mindre vi talar om oss själva och lyssna till andra, ju mer intressanta tycker människor att vi är.

I försäljning är samtalet centrala och en naturlig del i samtalet är att lyssna och vara intresserade av den du talar med.

Min känsla är att vi från ganska ung ålder får lära oss hur man berättar historier, ge råd, fatta beslut, gör presentationer etc. Det börjar i skolan och fortsätter genom hela livet, både privat och i våra yrkesroller. Men hur mycket tid går åt att lära oss att på riktigt lyssna?

I veckan lyssnade jag på ett sommarprogram med Alexander Bard som jag kan rekommendera att ni lyssnar till.

Det programmet fick mig att fundera på yrket försäljning och vikten av samtalet och att ha en dialog och att lyssna. 

För mig handlar försäljning om att vara intresserad av andra, att hjälpa andra att lyckas. Om jag på riktigt är intresserad av andra så kommer de bli intresserade av mig.

Riktiga säljsamtal är som ni med all säkerhet håller med om en dialog. Det allra bästa sättet att engagera andra i konversationen är att verkligen vara intresserad vilket innebär att lyssna på vad som sägs och sedan ställa frågor.

Här kommer några tankar som kan förbättra ditt sätt att lyssna. För många en självklarhet men ack så svårt.

  • För att verkligen lyssna måste vi lägga undan alla distraktioner, stäng av telefonen, var närvarande i mötet och försök att inte tänka på andra saker som skall ske, lyssna på vad personen du träffar har att säga. Det låter som en självklarhet men det är så lätt att låta tankarna sväva iväg.
  • Jag minns från min tid på universitetet i Linköping att ett sätt för mig att fokusera och hålla koncentrationen var att anteckna, det kanske även hjälper dig att lyssna mer uppmärksamt.
  • Fokusera på att verkligen förstå vad som sägs. Om vi gör detta, kommer de bästa frågorna komma naturligt.
  • Ett bra sätt att visa den du möter att du på riktigt lyssnar och ett sätt för dig själv att visa att du förstått är att upprepa det som den personen du möter säger.

Hoppas att dessa enkla tips kan hjälpa dig att lyssna bättre och kom ihåg, försäljning handlar om dialog och det centrala är samtalet.

Lycka till med affärerna.

Hälsningar

Fredrik