• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social Selling-skolan del 57.
Detta är dina största konkurrenter

BloggJag tycker att företag av idag lägger för stor vikt vid en typ av konkurrenter. Om vi exempelvis tar en bank så tittar de på vad andra banker gör, när det gäller ett redovisningsföretag så tittar de på vad andra redovisningsföretag gör och tittar vi på ett företag som säljer bilar så tittar de allt för mycket på just de andra företagen som säljer ett annat bilmärke rakt över gatan. Jag tror att de största konkurrenterna finns någon annanstans.

Jag tror att många företag glömmer bort att två stora konkurrenter är sociala nätverk och olika sökmotorer.  I takt med en ökad digitalisering så har tillgången på information ökat. Det har gjort att dagens kunder inom B2B är mer pålästa om de alternativ som finns tillgängliga än vad de var tidigare.

Inte nog med att det finns en massa information tillgänglig den är dessutom tillgänglig omedelbart.

Kunderna spenderar idag mer tid på att göra research på egen hand samt att få information från kollegor och andra i sina nätverk än tidigare. Det handlar inte om hur företagen vill sälja utan det handlar om hur företagens kunder vill bli sålda till.

Med hjälp av de digitala plattformar som finns är kunderna både konsumenter och specialister. De pratar ständigt med varandra om ditt varumärke, din produkt/tjänst etc. och det oavsett om du befinner dig där eller inte. Om du som säljare inte är där riskerar du att tappa kunder.

Kunderna vill inte längre ha samarbete med säljare för att få den mest grundläggande information om ett företag och dess produkter/tjänster. Kunderna kan söka på nätet och snabbt hitta information såsom recensioner, feedback, prissättning, teknisk information och konkurrenternas syn på saken.

 Alla de samtal som sker mellan kunder på olika digitala plattformar skapar förtroende och driver försäljning.

Hjälp kunden

Det kunderna även fortsättningsvis vill få hjälp med är att orientera sig genom själva köpresan. Vi som arbetar med försäljning skall utbilda och hjälpa våra kunder så att de själva fattar rätt beslut på sin resa. Vi skall vara en källa till kunskap som tillhandahåller vårt nätverk till våra kunder så att de gör fler och bättre affärer. Vi som säljer måste förstå våra kunder och deras utmaningar, vi måste även förstå deras respektive branscher och den utveckling den branschen står inför. Vi som säljer skall vara en källa till kunskap inom vårt specialistområde och dessutom behöver vi på ett tydligt sätt kunna förmedla denna kunskap till våra kunder.

Jag möter ofta företag som är medveten om sina utmaningar men har inte riktigt förmågan att ta sig förbi de hinder som finns. Som säljare är det din uppgift att tydliggöra och påvisa möjligheter för dina kunder så att de sedan på sitt sätt kan tillämpa den nya kunskapen som du tillför.

 

Här är till sist sex råd

  • Lär känna kunderna. Vad är de intresserade av? Visa att du har kunskap och erfarenhet inom ditt expertområde. Sälj inte, utan bjud på relevant och intressant information.

 

  • Sköt om din webbplats och dina sociala kanaler. Se till att kommunikationen hänger ihop överallt.

 

  • Använd dina digitala kanaler för att skapa kontakt och bygga relationer med din målgrupp. Lär dig också mer om potentiella kunder för att öka möjligheterna att göra affärer.

 

  • Gör din webbplats lätt för kunderna att hitta – se till att dina hemsidetexter är sökordsoptimerade, och hamnar högt i Google.

 

  • Jobba automatiserat med att få in potentiella kunder, i stället för att ringa kalla samtal. En växande trend är program för ”marketing automation” som hjälper till att identifiera besökare på din webbplats, hitta de viktigaste potentiella kunderna och se till att vårda och utveckla dem.

 

  • Använda relationen du byggt upp för att stänga affären.

 

Lycka till med affärerna!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social Selling-skolan del 56.
Ett nytt sätt att tänka och arbeta

BloggSocial Selling works!

Försäljning kan koordineras med kommunikation för att bli mer träffsäker och få större effekt.

Medarbetarna spelar en nyckelroll:

  • De bearbetar kunder, kollegor och branschkontakter med sina nätprofiler i social media.
  • Deras professionella rykte stärks av tydliga personliga varumärken.
  • Deras kontaktnät värdeladdas och växer. Det ökar medarbetarkanalens räckvidd och effekt.

Var häromdagen inne på en lunchrestaurang i Stockholm och de säljer cyklar. Det som slår mig är om den första tanken var ett matställe eller om ursprungstanken var just en cykelaffär men ingen kom in och handlade utan istället startade de en lunchrestaurang för att locka in kunder. Under den tiden kunderna äter så får de löpande och så gott som varje vecka information om varor så som tröjor, byxor, utrustning till cykeln därhemma eller att man kanske rent av skulle börja cykla men det är ju inte en cykelaffär utan en lunchrestaurang som säljer mat och det andra kommer på köpet. Gästerna utbildas och engageras hela tiden i vad det innebär att ha cykel och till sist köper de en cykel eller tillbehör.

Varför tar jag då upp detta? Jo, jag tror att detta är er och er bransch utmaning när det gäller att få företag och individer att bli intresserade av er produkt/tjänst och jag tror att det handlar om att sälja något annat än just det ni säljer.

“Vart är er lunchrestaurang?” Hur kan ni få fler att bli intresserade av er produkt/tjänst.

Jag hävdar att om ni framgent ägnade er åt Social Selling så skulle ni likt cykelaffären som egentligen är en lunchrestaurang få kunder som köper en cykel fast att de inte hade tänkt att göra det från början.

Social Selling ger er en möjlighet att bearbeta fler kunder med högre servicenivå med samma resurser.

För att lyckas behövs bland annat en bra nätprofil och en genomtänkt innehållsstrategi. Skall kunderna engageras krävs värdefulla tips och snabb omvärldsbevakning som gör nytta.

När vi hjälper försäljningsavdelningar, specialister och drivna entreprenörer att öka sin försäljning är social selling ett nyckelverktyg.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar
Fredrik Steinholtz

Affärsrådgivare inom området försäljning I Social Selling I Kompetenskälla I Bollplank

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter