• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social Selling-skolan del 53.
Få mer tid över till annat

BloggFör ca fem år sedan slets vi mellan hopp och förtvivlan! Jag minns fortfarande den där sommaren som om det var igår när vi gick från lycka till sorg på bara några timmar! Det kändes som allt bara slets ifrån oss. Tiden gick och jag visste inte att längtan efter något som man kanske inte skulle få var så stark och gjorde så ont. Så hände det, vi blev gravida igen och den dag då vår dotter föddes är och kommer med all sannolikhet vara den lyckligaste dagen i mitt liv. Vår dotter förändrade vårt liv för alltid!

En sak bland många som förändrades vid denna tidpunkt var hur jag såg på mitt arbete. Vad är viktigt här i livet, är det viktigt att jobba 12-15 timmar per dag eller är det viktigare att spendera tid med familjen. Vi är alla olika men för mig är familjen det viktigaste så resultatet av en tids funderande blev att jag en fredagseftermiddag hösten 2012 sade upp mig. Kommer ihåg att jag sitter i möte en fredagseftermiddag i oktober och tänker att nu får det vara bra, 30 minuter senare hade jag sagt upp mig från min tjänst som försäljningschef.

Ökad effekt av säljinsatserna

Frågan var vad jag nu skulle hitta på. En sak som var säker var att vad jag än skulle göra i framtiden så ville jag ha mer tid över för familjen. Jag valde att starta ett eget företag och samtidigt spendera mer tid med familjen. Jag ville hitta ett arbetssätt som gjorde detta möjligt. Det var då jag hittade det som kallas Social Selling. Att använda social medier i kombination med traditionella säljtekniker för att nätverka, prospektera, generera leads, påvisa kunskap och expertis etc skulle göra detta möjligt.

Att hitta de potentiella kunderna och att de sedan skulle hitta mig skulle bli lösningen. Att arbeta 9-16 och fortfarande hinna med lika mycket som tidigare skulle ske med hjälp av Social Selling. Jag var helt enkelt tvungen att få en ökad effekt av mina säljinsatser.

Nu drygt tre år senare så har Social Selling skapat bättre förutsättningar för mig att göra affärer men det viktigaste av allt så har Social Selling givit mig tid över till annat. Jag kan på ett helt annat sätt planera min tid vilket innebär att det som var den största anledningen till att jag sade upp mig nämligen att få spendera mer tid med familjen är möjligt.

Förändring

Köpbeteenden förändras, köpare engagerar leverantörer långt senare i säljcykeln än tidigare, köpare har tillgång till mer information än tidigare.

Köparnas samtal, funderingar, frustrationer och problem blir allt mer offentliga och synliga. I sin tur så uttrycker köparnas kunder sina tankar, frustrationer och problem offentligt. Allt detta håller på att förändra hur försäljning idag sker och hur säljmålen uppfylls.

Varför Social Selling?

Vi som arbetar med försäljning måste positionera oss som individer som är experter inom vårt område. Vi måste vara de som påverkar våra potentiella köpares köpbeslut och deltar i deras val innan de ens är medvetna om att de har ett behov. Vi måste göra vår omvärldsbevakning, samla tillräcklig kunskap om företaget, branschen, de villkor som råder på marknaden och hur den kultur som råder är innan vi kontaktar köparen. Vi behöver identifiera vilka beslutsfattarna är, vad som är viktigt för dem och vad de behöver för att välja den rätta lösningen.

Vi måste möta köparen tidigt i deras köpprocess och veta om deras utmaningar, utbilda dem genom att berätta hur andra har löst liknande situationer.

Social Selling handlar om att vara relevant och närvarande i dina kunders digitala värld. Det handlar om att inte bara som företag utan även som medarbetare i företaget vara relevant och närvarande i sina kunders och potentiella kunders digitala miljö. Att använda de digitala kanalerna i kombination med traditionella säljmetoder för att nätverka, prospektera, generera leads, påvisa trovärdighet och att göra förberedelser inför säljsamtal.

Vilken strategi har ditt företag för att bearbeta dina potentiella kunder tidigt i deras köpprocess för att öka sannolikheten att de vänder sig till ditt företag?

Tror du att Sociala Selling är nödvändigt för att du skall lyckas med din försäljning nu och i framtiden men har inte riktigt kommit på hur du skall gå tillväga?

Då finns jag här för att hjälpa dig.

Lycka till med affärerna.

Hälsningar

Fredrik

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social Selling-skolan del 52.
Jag litar på en läkare men inte en säljare

Blogg 

  • Det primära i en läkarens jobb är att stödja och hjälpa sina kunder.
  • Det primära i en säljares jobb är att stödja och hjälpa dina kunder.

Jag litar på de läkare jag möter men jag litar inte på de säljare jag möter.

Varför?

Förtroende

Nyckeln ligger i förtroendet!

När du går för att besöka en läkare så frågar du läkaren om dina symptom. Du litar på att läkaren kan diagnosticera dina problem och att hen därefter ordinerar den rätta behandlingen.

Jag föreställer mig att de allra flesta ifrågasätter inte en läkares ordination. När vi får ett svar på våra frågor så säger vi inte att vi skall fundera lite och att vi skall kolla upp några andra leverantörer eller att vi vill att hen sänker priset på den medicin som vi skall ha.

Nej, vi köper det som sägs och går vidare.

Så gott som alltid har vi litat på läkare, de besitter en kunskap som få gör, vilket gör att vi litar på dem. Ordet förtroende är liksom ingjutet hos denna yrkeskategori från början.

Varför gäller inte det samma för de säljare vi möter? Varför litar vi inte lika mycket på de säljare vi möter som de läkare vi möter?

Jag tänker mig att vi som idag arbetar med försäljning kommer behöva vara mer av en källa till kunskap än tidigare.

Säljarens roll är viktigare än någonsin. Vi som människor vill möta andra människor som hjälper oss att ta oss emot ett köpbeslut, vi vill helt enkelt bli sålda till men vi vill själva bestämma när vi skall bli sålda till.

Att bygga förtroende

Det behöver inte vara svårare än att ställa bra genomtänkta frågor och att på riktigt lyssna på dina potentiella köpare. När du lyckas med detta så kan du sälja baserat på värde och kunskap istället för pris eller funktion.

När jag möts av säljare som vanligtvis ringer till mig så brukar jag inleda med att fråga dem om de vet vad jag gör och vad jag eventuellt skulle kunna ha för utmaningar. Under mina tre år som företagare så har än inte en enda säljare ringt och kunnat svara på detta. Är inte det lite märkligt.

Föreställ er att möta en läkare som inte har en susning om dig och dina krämpor utan redan innan bestämt vad hen skall ordinera. Den läkaren skulle inte jag vilja möta.

Det ideala är att dina potentiella köpare gör sina beställningar på grund av att de litar på dina råd, att de är trygga i vetskapen om att dina lösningar är rätt för just deras behov.

Var relevant och ge kunskap

Försäljning har alltmer blivit en fråga om att vara relevant och att leverera värde.

Du vill nå ut till rätt personer, vid rätt tidpunkt, med rätt information och de digitala kanalerna hjälper sig som säljare att göra detta på ett enklare sätt. När köpare letar efter kunskap i den digitala kanalen så kan du ge dem den information de söker så gott som i realtid för att de skall kunna fatta ett bra beslut.

Den kunskap du tillhandahåller etablerar dig som en värdefull resurs vilket gör att du blir det naturliga valet när dina potentiella kunder är redo att fatta ett beslut.

Hjälp andra

Framgångsrika säljare agerar för att hjälpa andra människor att bli bättre på det de gör. Deras primära jobb som säljare är INTE att sälja, det primära är att stödja och hjälpa sina kunder att växa.

Om du idag arbetar med försäljning inom B2B och inte förstår hur du skall leverera rätt innehåll, till rätt personer, över de rätta kanalerna och vid rätt tidpunkt så kommer du inom en snar framtid få problem.

De som idag lyckas bäst inom B2B-försäljning använder alla tillgängliga kanaler som finns att tillgå för att hjälpa sin köpare och potentiella köpare.

Det är viktigt för säljaren att skaffa sig en djupare förståelse för de potentiella köparna och deras behov och utmaningar. Att aktivt lyssna, lära och addera ett mervärde till sin köpare är centralt.

Att använda digitala kanaler i kombination med traditionella säljtekniker för att göra affärer är ett utmärkt sätt att möte den moderna köparen.

Det moderna säljteamet

Du vet att du har ett modernt säljteam när er försäljning känns mer som förhållandet mellan en läkare och en patient och mindre som en relation mellan en säljare och en potentiell köpare.

Jag tror att i takt med att digitaliseringen fortsätter sin framfart så har vi som arbetar med försäljning enklare att bygga förtroenden och det över tid.

Försäljning handlar mer om människor än om teknologi. Om du idag arbetar med försäljning och vill bli framgångsrik så handlar det om att möta dina potentiella köpare där de är, lära känna dem genom att genuint vara intresserad av deras behov, och ge dem den information som de behöver för att fatta ett köpbeslut.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik Steinholtz

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter