• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social Selling-skolan del 36.
Alla utmaningar är inte en spik.

BloggJag har inte spelat golf på några år men för några helger sedan åkte jag och min bror ut till en golfbana för att slå några slag. På något vis är det en härlig känsla att se bollen flyga iväg och ju längre bollen flyger desto roligare är det och roligast är det att slå med drivern. För er som inte redan vet så är drivern den klubba som de flesta golfspelare slår längst med. Ni som eventuellt spelat med mig vet att ett slag med drivern brukar för mig innebära ett långt och okontrollerat slag där bollen kan hamna precis vart som helst men det spelar ingen roll för det är långt. :-)

Nu vet jag inte hur jag i lördags på golfbanan kom att tänka på försäljning men det gjorde jag. Tänk om vi endast hade ett verktyg inom försäljning och tänk om vi endast hade en golfklubba i golfbagen att slå med, skulle kanske inte valt drivern men man vet ju aldrig.

Idag möts jag ofta av frågan sociala medier versus traditionell säljteknik. Vissa hävdar att du måste vara all in med sociala medier och andra att det är de traditionella säljteknikerna som råder och då med bla kalla samtal.

”Om en hammare är ditt enda verktyg så kommer alla problem alltmer att börja likna en spik” tror att ordspråket är så, alltså, bara vi har en fin hammare så löser sig allt.

I verkligheten så berikar både sociala medier och traditionella säljtekniker vår verktygslåda i försäljning och ger oss flera sätt att nå och engagera våra kunder så det handlar inte om det ena eller andra. Senast idag var det en person som frågade mig vad jag tyckte om sälj versus sociala selling och mitt svar på det var att det finns inte något sälj versus social selling.

Det absolut viktigaste när det kommer till försäljning är att vi som på något vis arbetar med försäljning inte får begränsa oss till några få verktyg. Jag är övertygad om att vi i perioder och det oavsett verktyg kommer att använda det ena mer än det andra. Just nu är det sociala medier som är på agendan MEN om vi lägger allt för stort fokus på enbart sociala medier så kan det komma att begränsa oss.

Kom ihåg att det handlar om kunden och kunderna har olika preferenser och om vi vill nå och engagera dem, måste vi använda alla tillgängliga kanaler.

Alla problem är inte bäst att lösa via sociala medier utan tro det eller ej ibland kan den gamla hederliga telefonen vara ett bra alternativ att kommunicera med varandra.

Så, diskussionen om det nya versus gamla, sälj versus social selling är i min mening inte meningsfull. För mig handlar det om att vi har en bra uppsättning verktyg och olika vägar som hjälper oss att interagera och engagera våra kunder.

För att vi skall vara så effektiva som möjligt måste vi utnyttja många av dessa verktyg samtidigt, och dessa val måste drivas av hur våra kunder vill bli engagerad, INTE hur vi vill engagera dem.

Lycka till med affärerna!

/Fredrik

 

Dela post
Kommentarer (2)
  • Bravo! Mer av sådana här villfarelser, det gagnar de av oss marknadsförare som läser statistiken och de etablerade undersökningarna. Gör man det så är nämligen prioriteringen solklar (det finns några produkttyper som är undantag dock och det är sådant som har med ego, image eller status att göra). Sociala medier ska prioriteras lägst.

    Det handlar alltså inte om att man ska slå med alla klubbor alltid (den där bagen är ju rätt otymplig och tung också), för även om putten sänker bollen på green, så är den hemsk att slå ut från ruffen med, för att inte snacka om ett utslag från tee. Att man dessutom vet att järnfyran inte är så användbar alls och klarars ig bra med järnfemman för det mesta, så har man sin prioritering klar.

    Precis som att det finns halvset med golfklubbor att köpa, där köparen med en begränsad budget köper de klubbor som denne tror sig behöva mest och klarar sig bra på det, så är det likadant inom digital marknadsföring. De allra flesta bolag har inga obegränsade budgetutrymmen, utan måste prioritera. Välj alltså de metoder som funkar bäst, ja varför inte ta reda på vilka källor som just din kund tycker är viktiga för att komma till ett köp!? Då lär du se att det i de allra flesta fallen inte är sociala medier som du ska prioritera upp. Ja, såvida du inte sitter på en obegränsad budget och inte bryr dig om volymer. Då ska du absolut ge dig på sociala medier.

    Stefan

    2015-09-29 21:04

    Svara

  • Tycker om det här inlägget. Det är lätt att bara fokusera på sociala medier i dagens samhälle. Du har helt rätt, marknadsföringen bör spridas i många olika kanaler. :-D

    Kim M Kimselius

    2015-09-29 18:02

    Svara

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social Selling-skolan del 35.
Läs denna länk, det handlar om din framtid inom B2B

BloggDenna vecka kommer det ett extra blogginlägg i Social Selling-skolan och syftet med inlägget är att jag verkligen vill att ni läser länken som jag skickar med och som är skriven av Tony J. Hughes. Detta händer just nu och det handlar inte om vad ni eller jag vill utan det handlar om hur bra vi lyckas att hantera detta.

Det sägs att våra kunders köpbeteenden förändras och att den typiska B2B-kunden är 60 – 70 % genom sin köpprocess innan kontakt med en leverantör tas. Kunden använder sökmotorer och sociala nätverk för att skaffa sig info om sin marknad, konkurrenter, lösningarna på sina utmaningar och inte minst – de jämför leverantörer.

Vilken strategi har du för att bearbeta dina potentiella kunder tidigt i den här processen? Är det kalla samtal samtal som är strategin så är det nog dags att tänka om el. kan det vara så att det inte finns någon strategi?

Läs detta blogginlägg av Tony J. Hughes för det är din framtid inom B2B-försäljning.  https://www.linkedin.com/pulse/business-case-social-selling-why-you-need-get-board-tony-j-hughes

Lycka till med affärerna!

/Fredrik

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social Selling-skolan del 34.
Vi arbetar gärna med er men inte med Fredrik!

BloggKänn på den ett tag, kan väl säga att den inte smakar lika gott som en bakelse på Wienercafeét i Stockholm. Första veckan på jobbet och att då ha ett samtal med sin chef i just detta ämne var väl något som jag inte hade räknat med. Minns fortfarande det där mötet med det stora logistikföretaget 2005. Personligen tyckte jag att mötet gick mycket bra och min känsla var att affären var vår.

På den punkten hade jag rätt, att affären var vår alltså MEN jag hade inte rätt på alla punkter och en sak var säker att på den tiden så var min förmåga att värdera min egna insats på möten inte på topp. Dagen efter mötet ringer kunden till min chef och säger att de gärna använder oss som leverantör men vi vill inte arbeta tillsammans med Fredrik.

Det positiva med denna händelse är att jag lärde mig ofantligt mycket och då bland annat hur viktigt det är att vara relevant i sin kommunikation med kunden.

Tänk att kvaliteten på det där första mötet är så viktigt och det oavsett om det är via mail, telefon, sociala medier eller ett fysiskt möte.

Jag tror att en av de stora utmaningarna för de personer som idag har försäljning i sin funktion är just att vara relevanta i sina samtal med potentiella kunder. Jag möter allt oftare personer som säger att det är så svårt att nå beslutsfattare och det stämmer, det har blivit svårare och det kommer inte bli lättare.

När jag idag samtalar med företag så delar många av dem en upplevelse. Den upplevelsen är att de möts allt oftare av irrelevant information från den ena eller andra leverantören. Många av företagen beskriver att de möts allt oftare av mail eller meddelande i sociala medier som inte alls är relevanta för dem men de möter även konsulter, säljare etc i fysiska möten som fokuserar mer på sin egen produkt eller tjänst än på den verklighet som den potentiella kunden lever i.

Detta inifrån och ut perspektiv som många leverantörer har är en anledningen till att köpare i allt högre grad använder sökmotorer och egna sociala nätverk för att samla så mycket information som möjligt och för att då kontrollera sin egen köpresa och endast kontakta leverantörer i slutet av sin köpprocess.

Oavsett vilket kanal du väljer för att kontakta dina potentiella kunder så kommer du behöva sticka ut. Du kommer att behöva vara relevant i din kommunikation gentemot dina kunder och potentiella kunder och det beroende på vart de befinner sig på sin köpresa.

En sak är 110 % säker och det är att din kommunikation INTE skall handla om dig. Fokusera på din potentiella köpares agenda INTE din egna agenda. Om du inte kommunicerar ditt budskap utifrån dina potentiella kunders verklighet så kommer du ha svårare att nå framgång.

Köpare vill ha svar på sina affärsmässiga utmaningar. Om du kan visa att du kan lösa dessa utmaningar så ökar dina möjligheter att göra affär. När du och jag liksom våra kunder köper något så är vi intresserade av RESULTAT och EFFEKT av ett samarbete.

Så att om målet med er kommunikation på exempelvis LinkedIn är att öka era möjligheter att göra affärer så är mitt tips att inte berätta vilka affärer ni gjort, eller vilka möten och föreläsningar ni hållit i. Berätta istället på vilket sätt era potentiella kunder kan förbättra sin verksamhet och bli mer framgångsrika och ge konkreta tips. Att tala om VAD de skall göra det är lätt men att tala om HUR de skall göra är en annan femma.

Den potentiella köparen är intresserade av sin egen verksamhet och dess framgång inte av din framgång.

Lycka till med affärerna!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter