• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social Selling-skolan del 33.
Så är du relevant hos dina kunder

BloggÄr din nätprofil uppdaterad och relevant? Använder du konsekvent sociala medier i din försäljning? Har du lyckats få trogna följare? Delar du inlägg och artiklar från andra som är relevanta för dina potentiella kunder? Skriver du inlägg som uppskattas och i sin tur delas i dina följares nätverk? Deltar du aktivt i grupper på LinkedIn? Deltar du aktivt i olika konversationer på Twitter?

Om det nu är så att du gör dessa saker och på ett konsekvent sätt så skulle jag säga att du kommit igång med Social Selling.

Du vet säkert redan att dina kunder har förändrat sitt köpbeteende och om du använder sociala medier på rätt sätt så vet du att det kan hjälpa dig i din försäljning.

MEN Social Selling är endast en pusselbit. Jag blir lite orolig när jag möter företag (stora som små) som tror att sociala medier är lösningen på allt. Det spelar som sagt inte någon roll om du lyckas med allt det jag skriver om i början av detta inlägg om du inte kan förvalta de möjligheter du fått att träffa exempelvis en beslutsfattare.

Min erfarenhet säger att de personer som idag har försäljning i sin funktion och som lyckas bäst med att använda exempelvis LinkedIn, Twitter eller Facebook i sin försäljning är de som har förmågan att integrera och använda dessa sociala nätverk och samtidigt har förmågan att hålla ett samtal med kunden som fokuseras på kundens behov och utmaningar och inte på vad de själva säljer. De som lyckas ha denna diskussion med sina kunder är de som använder sociala medier för att exempelvis förbereda sig för mötet och i mötet validera vad de kommit fram till.

Det går att läsa inlägg i sociala medier från personer som säger att om du lär dig exempelvis LinkedIn och använder det dagligen i din försäljning så kommer du göra mer affärer. Jag tycker att det är att fara med osanning. När det kommer till B2B så lovar jag att det krävs mer än så. 

Tänk om lika många som satsade på att lära sig LinkedIn satsade på att utveckla sin säljförmåga, då hade kanske klimatet för många köpare förändrats och de hade kanske haft ett annat förhållningssätt till säljare.

Om du idag har försäljning i din funktion och vill börja använda verktyget Social Selling, här följer 3 steg som jag tycker är viktigare än att lära sig exempelvis LinkedIn. LinkedIn är bra att lära sig och LinkedIn är ett mycket bra verktyg att använda i din försäljning men det finns en del saker som du behöver göra innan du agerar på LinkedIn.

GLÖM nu inte bort att ständigt utveckla er förmåga att sälja och som så mycket annat här i livet så kommer det inte ske av sig själv utan det krävs träning, kontinuerlig träning.

Här kommer stegen:

1. Definiera din målgrupp.

  • Ju bättre du definierar din målgrupp desto enklare är det att lära känna dem och kommunicera med dem.
  • Kom ihåg att alla är ingen målgrupp.

2. Skapa en innehållsstrategi.

  • Vad behöver vår potentiella kunder/målgrupp veta när de befinner sig i en viss del av kundresan/köpprocessen?
  • Vilket innehåll kan vi kommunicera som är användbart för vår målgrupp?
  • Vilket innehåll kan vi kommunicera som synliggör vår kunskap och ökar förtroendet hos våra potentiella kunder?

3. Skapa ditt innehåll – 80/20

20 % av din kommunikation ska handla om ditt företag.

  • Beskriv vad ni gör för era kunder och vilket värde ni tillför.
  • Kommunicera konsekvent.
  • Utbilda era kunder och potentiella kunder.
  • Ge bort kunskap.

80 % handlar om att bygga relation.

  • Visa intresse för era kunder och kommunicera MED dem.
  • Kommunicera innehåll som handlar om kunden, INTE er verksamhet.
  • Visa att ni har branschkunskap, påvisa kunskap och expertis.

Att använda sociala kanaler offline och online i kombination med traditionella säljtekniker för att göra affärer är ett utmärkt sätt att möte den moderna köparen.

Lycka till med affärerna!

/Fredrik

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social Selling-skolan del 32.
Så skapar du fler affärsmöjligheter

BloggEn bra genomarbetad säljprocess som är utformad och anpassad utefter den definierade målgruppens köpprocess skapar fler möjligheter till att göra affärer.

Med hjälp av digitaliseringen kan tekniken leverera potentiella kunder allt snabbare MEN om vi som arbetar med försäljning inte responderar på de köpsignaler som ges tillräckligt snabbt så spelar det inte någon roll. En utvecklad säljprocess säkerställer att vi responderar snabbt och korrekt.

En av anledningarna till att jag förordar en KOMBINATION av de digitala verktygen i form av exempelvis LinkedIn, Twitter och Facebook med det traditionella sättet att arbeta med försäljning är att vi kan arbeta smartare och snabbare. Vi kan då möta kunden snabbare där de befinner sig i sin köpresa och i och med det så ökar våra möjligheter till att göra affärer.

När våra potentiella kunder idag är ute på en köpresa så är det viktigt att vi leverera ett värde i varje steg av denna resa. Om vi vill vara med och konkurrera om potentiella affärer så är det viktigt att vi kan leverera ett RELEVANT värde för just denna kund och inte nog med det vi skall kunna leverera det snabbt och precis när just denna kund behöver sin information som bäst. Om vi lyckas med detta så kommer vi ha möjlighet att snabbare flytta kunden framåt i sin köpresa och samtidigt ha större möjlighet att vinna affären.

Några frågor att fundera kring:

  • Har ni säkerställt att er säljprocess speglar era kunders sätt att köpa varor och tjänster?
  • Skapar er säljprocess ett värde och ökar er effektivitet?
  • Tillåter er säljprocess alla säljare att lyckas?
  • Är er säljprocess flexibel/skalbar?
  • Är er säljprocess så utformad att ni kan mäta och följa upp era aktiviteter och på så vis prognostisera er försäljning?
  • Sätter er säljprocess fokus på hela kedjan från införsäljning till efterarbete och kundvård?

Du kan likna effektiv försäljning vid en pall där alla ben behövs för att den skall hålla, ta bort ett ben och pallen blir genast ostadig, säljprocessen är ett av dessa ben.

Oavsett om du är ensam i ditt företag eller om ni är flera tusen personer så är säljprocessen central och den gynnar dina och dina kunders affär.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik Steinholtz Personlig Tränare i Försäljning

Dela post
Kommentarer (1)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter