• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social Selling-skolan del 38.
Du behöver inte någon LinkedIn-utbildning!

BloggInte lika mycket som du behöver kunskap i hur du:

  1. Skapar intresse och väcker dina potentiella köpares nyfikenhet.
  2. Skapar engagemang hos dina potentiella köpare.
  3. Kopplar olika diskussioner till din leverans.

Dessa tre punkter har med din säljförmåga att göra. Det räcker inte att ha kunskap kring rådande teknologi vad den nu än må vara. Om det nu är LinkedIn, Facebook, Appar etc som är på tapeten så kommer du ingenstans utan en förmåga att sälja. En så enkel sak som att boka det där mötet kan bli ett problem om din förmåga att sälja är bristfällig.

Lärde mig för länge sedan av Barbara Giamanco (rekommenderar att ni följer henne på LinkedIn och Twitter), att Strategy, Skills and Execution är tre viktiga delar inom Social Selling för att nå framgång.  Tänk på Social Selling som ett vinnande fotbollslag. Du behöver en strategisk plan, spelare med rätt kompetens och som utför ett bra arbete i alla faser av spelet. Skulle du skicka ut ditt fotbollslag i en premiär med spelare som inte hade någon uppgift, ge dem en boll och förvänta dig att de skall vinna serien? Utan Strategy, Skills and Execution, kommer ni ta hem några nya leads men ni kommer inte vinna den högsta ligan.

Tänk att mer än 90 % av alla säljare frågar efter ett möte vid första kontakten med en potentiell kund. Problemet med detta är att deras möjligheter att få detta möte ökar om de inte frågar efter mötet.

De personer som idag har B2B-försäljning i sin funktion har en hel del att hålla reda på i sin vardag, speciellt när de numera behöver multipla kanaler för att nå sina potentiella kunder både online och offline.

När ni säkrat ett första möte så är det er säljförmåga som blir avgörande om de skall ta affärsmöjligheten till en vunnen affär och då spelar din förmåga att agera i olika typer av verktyg så som LinkedIn mindre roll.

Nedan följer några kommentarer som jag fått från köpare av tjänster och produkter inom B2B.

  • Jag blir riktigt irriterad när leverantörer kommer till mötet utan att vara ordentligt förbereda. Det märks direkt när deras research är bristfällig.
  • Säljarna som kommer hit borde fokusera mer på vår specifika utmaning, inte enbart köra standardpresentationer som inte har någon koppling till vår affär och bransch.
  • Jag är så trött på att utbilda säljare om vår verksamhet.

Idag lever vi i en digital tidsålder där det i min mening är nödvändigt med Social Selling. Den enklaste anledningen till att Social Selling är nödvändig är att köpare filtrerar bort leverantörer mycket tidigare i sin köpprocess än vad de gjorde tidigare. Vi måste helt enkelt vara där och möta kunderna i deras digitala miljö.

Köparens tid är knapp så de har redan lite tid som det är för säljare som inte gjort sin hemläxa. Om du inte känner till dina potentiella kunders affär och bransch och om du dessutom kör en generisk säljpitch när du väl får träffa dem, ja då har du en hel del att tänka på.

Så mitt tips är att fokusera på punkterna 1-3 som jag nämner i början av inlägget.

Hälsningar

Fredrik

 

 

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social Selling-skolan del 37.
Vi behöver inte diskutera detta, jag har rätt och ni har fel!

BloggEfter att under 1 ½ timme en fredagseftermiddag tagit emot drygt 10 st kalla samtal från säljare som önskar sälja eller boka möten med mig så tänkte jag att det var dags att ytterligare en gång ge tips på ett utmärkt komplement till kalla samtal en fredagseftermiddag.

Här kommer grejerna så notera och skapa bättre förutsättningar att göra affärer.

Social Selling är en strategi, en process för att bygga relationer med potentiella kunder genom sociala medier. För att göra detta krävs det av säljare att de engagerar sig i utvalda och specifika one-to-one diskussioner. Det handlar inte om att endast prospektera och att använda företagets marknadsinnehåll i sin kommunikation.

Säljare behöver engagera sig i riktiga konversationer, inte säljpitchar av företagets produkter eller tjänster. Social Selling skall handla om att vara intresserad av andra och deras verksamhet och vardag, inte sälja. Hitta ett gemensamt intresse, svara på en fråga, eller ställ en fråga. Gilla, kommentera och sprid dina potentiella kunders innehåll. Målet här är inte att sälja utan det handlar om att socialisera med potentiella kunder.

Social Selling är alltså en strategi vilket innebär att du som säljare bör ha en innehållsstrategi och därefter skapa innehåll i förväg. Vet att andra konsulter inom området inte håller med men jag säger som den svenska professorn sa till den danska tv-reportern, vi behöver inte diskutera detta, jag har rätt och ni har fel. :-)

Potentiella kunder köper av personer de känner och har förtroende för, så använd olika sociala kanaler för att bli en sådan person. Var relevant och intresserad och var inte rädd för att vara dig själv. Genom att agera på det viset så kan du påvisa kunskap och expertis och den vägen bygga förtroende och bli en person som dina potentiella kunder vänder sig till för att få information.

Allt eftersom relationen med dina kunder utvecklas fokusera på att generera värde och skapa insikter som hjälper dina potentiella kunder i deras vardag. När rätt tillfälle ges, erbjud dina produkter/tjänster och kunskap för att lösa deras utmaningar.

I det läget är sannolikheten att dina potentiella kunder lyssnar på dig större än om du kontaktat dem via ett kallt samtal en fredagseftermiddag.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Fredrik Steinholtz är personlig tränare och rådgivare inom Social Selling och B2B-försäljning. Fredrik föreläser och ger säljträning som skapar fler leads, kundmöten och affärer genom att kommunicera smartare.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter