• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social selling-skolan del 8.
Så här delar du kunskap och skapar värde!

BloggSocial selling handlar om att agera både online (via internet) och offline (via möten i verkliga livet). Att skapa bästa möjliga förutsättningarna för att få göra affärer.

Det är viktigt att du håller kontakt med dina potentiella kunder och befintliga kunder regelbundet. Du vill att de känner till ditt varumärke så pass mycket att när de söker information inom områden som du verkar i så vill du vara den leverantören som de ser som ett naturligt val.

Frågan är hur ofta skall du höra av dig till dina kunder? Du vill inte höra av dig för ofta för då kan du uppfattas som jobbig och du vill inte höra av dig för sällan för då finns det en risk att du glöms bort.

Men hur ofta skall du då höra av dig? Ställ följande fråga till dig själv,

  • Hur ofta vill du att de som försöker sälja något till dig skall höra av sig och vad vill du att de skall prata om?

Mitt personliga svar på den frågan är att jag nästan alltid själv vill ta första kontakten och jag vill då gärna lära mig något nytt, något annat än det jag redan tagit reda på genom min research.

Gör dig synlig för kunden, dela kunskap och skapa värde så att kunden hör av sig till dig.

Att dela kunskap skapar värde

De bästa säljsamtalen är oftast de som inte fokuserar på produkter eller tjänster. Det bästa säljsamtalen sker istället oftast när vi tillsammans med våra kunder kopplar ihop viktiga affärsmässiga utmaningar med olika förslag på lösningar som tar kunden framåt i sin utveckling.

Här kommer tre tips på hur du kan komma igång med att dela kunskap som skapar värde. Dessa tips fungerar bra både online som offline.

Ditt mål: Integrera dessa tips i ditt dagliga sätt att driva försäljning.

Tips 1 – Läs en hel del  

Se till att hela tiden ta till dig ny kunskap inom ditt specialistområde men även inom andra områden som kan gynna din affär. Läs hur dina konkurrenter framställer sin affär och jämför det med ditt egna sätt att synas i olika kanaler. Läs affärstidningar såväl dagstidningar som tidskrifter. Läs böcker i ämnen som kan gynna dig när du gör affärer och läs då inte bara en bok per år utan läs flera och jämför gärna deras olika perspektiv.

Se relevansen och värdet i det du läser och fundera på hur detta skulle gynna dina kunder och deras affär.

På vilket sätt kan deras affär bli bättre?

Tips 2 – Anteckna flitigt   

Oavsett om du har ett fysiskt möte, ett telefonmöte eller deltar i en gruppdiskussion på LinkedIn där dina potentiella kunder eller befintliga kunder deltar så notera vad som sägs. Se till att du på riktigt förstår dina kunder och deras verksamhet. Se även till att förstå vilka dina kunders kunder är och på vilket sätt dina kunder och deras affär hjälper deras kunder.

Tips 3 – Kombinera vad du lärt dig genom att läsa mer enligt tips 1 med vad du diskuterat med dina kunder och potentiella kunder i tips 2.

I tips 1 och 2 har du samlat kunskap som rör dina potentiella kunders och befintliga kunders branscher men du har även tagit till dig kunskaper om sådant som ligger utanför deras respektive branscher men som kan påverka deras affär. Nästa steg är att dela med dig av denna kunskap. Det är här du kan få dina kunder att se saker som de tidigare inte tänkt på och detta kan ge dig en helt ny plattform för en annan typ av affärssamtal, samtal som kan ge dig en helt ny position hos kunden.

Det är lätt att bli hemmablind och enbart se sin egen affär och det är då lätt att missa omvärlden och saker som kan påverka affären på ett positivt eller negativt sätt. Att tillföra den dimensionen till kunden kan vara en ögonöppnare som skapar nya möjligheter för dig.

Med dina befintliga kunder är det lätt att via mail eller fysiska möten dela denna kunskap men till potentiella kunder kan det likväl fungera att via LinkedIn, Twitter eller någon annan social kanal dela denna kunskap.

Till sist:

Ha gärna den här typen av samtal med dina potentiella kunder och kunder, online eller offline. Denna typ av samtal förväntar de sig inte av den typiske säljaren eller konsulten. Etablera ditt värde genom att skapa en solid grund av kunskapsdelning och skapa ny insikt hos dina kunder så kommer kunderna komma till dig.

Lycka till och som alltid, är det något ni funderar kring så är ni välkomna att kontakta mig.

Önskar er ett riktigt Gott Nytt År!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social selling-skolan del 7.
Sida vid sida

BloggSocial selling är inte fristående från försäljning, det är en del av säljprocessen. Fler och fler säljare kommer underfund med att de bör integrera sociala nätverkskanaler i sin försäljning.

Att använda sociala nätverk skapar bättre möjligheter att boka möten med viktiga beslutsfattare. När vi väl sitter i mötet så spelar det ingen roll hur vi lyckades boka mötet utan här träder din förmåga till att sälja in. Du kanske bara får en chans och du vill väl inte missa den chansen pga. att du inte visste hur du skulle gå tillväga.

Det är viktigt att du hela tiden arbetar med att utveckla ditt sätt att föra relevanta affärssamtal i sociala medier men även i det verkliga livet.

Låt oss en gång för alla vara överens om att sociala medier ensamt aldrig kommer göra affären åt oss. För att lyckas med försäljning inom B2B så behöver de som säljer kunna hantera både själva hantverket försäljning men även den nya digitaliserade säljmiljön.

Jag tycker mig märka att det blir allt vanligare att företag hanterar någon av dessa delar, försäljning eller digitaliseringen. Låt mig ge ett exempel där det är brist på förmåga att hantera försäljning men där den tekniska förmågan finns,

  • Har den senaste tiden träffat fler och fler företag som är irriterade över att mängden inkommande säljmail ökar. De beskriver det som att det kalla samtalet har bytts ut mot det kalla mailet. Mängden mail från olika typer av leverantörer som använder sig av ex inbound marketing, marketing automation etc. ökar stadigt och därav ökar även antalet kalla mail. Dessa mail kommer alltid vara kalla så länge jag inte har en relation med personen som mailar till mig. 

Social selling handlar om försäljning INTE marknadsföring

Bra försäljning kräver utmärkt affärs- och kommunikationsförmåga – lyssna, skriva och tala.

Att sälja är en process inte en händelse eller event. Att arbeta med sociala medier är en – bara en – del av säljcykeln. Om vi tror att dela innehåll, alltid skapa nya kontakter och att vara på twitter hela dagarna i sig kommer generera mer affärer så måste vi tänka om.

  • Är social selling användbart inom försäljning när det görs bra? Ja
  • Kan social selling hjälpa dig att säkra nya möten och öka mängden leads? Om du gör det på rätt sätt, ja.
  • Behöver alla dina andra utvecklingsprojekt inom försäljning nedprioriteras till förmån för social selling? Nej.
  • Fungerar samma tillvägagångssätt för alla säljare i alla tänkbara branscher? Nej
  • Kommer alla potentiella kunder som du behöver nå respondera via sociala kanaler? Nej

Se helheten

Mitt råd är när du står inför utmaningar så som att du måste öka antalet potentiella kunder eller öka dina intäkter etc., undersök då hela säljprocessen samt dina kompetenser kring sociala medier och säljteknik. För skulle det vara så att du har en säljprocess som inte är optimal eller att du saknar kompetens för att sälja, ja då kommer ingen teknik i världen lösa dina problem.

Sociala medier är en ny teknisk våg, men som alla tekniker tidigare kommer tekniken aldrig att sälja för dig!

Har ni nu några funderingar och frågor kring detta så får ni gärna kontakta mig.

Till sist vill jag önska er alla en riktigt God Jul!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social selling-skolan del 6:
6 steg till framgång

BloggLyckas med social selling. Här är listan som kommer att generera resultat.

1. Sätt mål
Att sätta mål håller dig fokuserad. Vad vill du åstadkomma? Sätt tydliga mål.

  • Hur många nya kontakter per månad?
  • Hur många leads skall genereras per månad?
  • etc…

2. Engagera dig
Tänk att du är på ett frukostevent, fast på nätet. Kommunicera, bygg relationer, var aktiv.

3. Var dig själv
Personer som agerar i sociala medier märker direkt om du är där endast för att sälja eller marknadsföra dig själv och ditt företag. Var dig själv, visa din personlighet. Det blir enklare att bygga förtroende med potentiella kunder om du är dig själv. Det lönar sig i längden.

4. Addera värde
Försök att alltid addera värde till de diskussion som du deltar i. Att erbjuda material som löser en persons utmaningar bygger förtroende.

5. Följ vad andra skriver
Sociala medier är en utmärkt källa för information. Du kan lära dig saker om olika branscher, kunder, potentiella kunder, konkurrenter, ditt specialistområde etcetera. Allt du behöver göra är att följa och läsa vad andra skriver och delar.

6. Bygg förtroende
Det bästa sättet att vinna affärer är att positionera sig som en resurs, en källa till kunskap. När du väl byggt upp ditt förtroende blir allt lite enklare.

Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social selling-skolan del 5.
Så hanterar du aktiviteter i sociala medier – verktygen som hjälper dig

BloggFörsäljning har på ett tydligt sätt förändrats i den digitala tidsåldern. Numera önskar kunderna idéer på hur de kan utveckla sin verksamhet och då inte bara en lösning för de utmaningar som de står inför idag utan även i ett längre perspektiv. Dagens säljare måste omvandla sitt beroende av att köparen initierar en köpprocess, till att säljaren själv initierar köpprocessen. För att klara detta behöver säljaren hantera en mängd olika moment.

Säljaren skall alltså löpande sälja, administrera, fakturera, leverera etc. och dessutom omvärldbevaka befintliga kunder, potentiella kunder, konkurrenter etc. Till detta kommer att säljaren löpande skall kompetensutveckla sig för att möta den moderna köparen krav. På toppen av detta skall det göras lite inlägg på Twitter, LinkedIn, Facebook etc.

Hur är det möjligt att hinna med allt detta?

Jo det är möjligt, visst det är en mängd olika uppgifter som skall hanteras men det som här krävs är att ha ett systematiserat sätt att arbeta och bra verktyg som underlättar arbetet.

Det finns idag en mängd olika verktyg som hjälper oss att hantera och bevaka aktiviteter i sociala kanaler. De olika verktygens funktionalitet kan variera så det handlar om att hitta det verktyg som passar just dig. Gå gärna in på denna länk för att läsa om några verktyg, http://www.ghosttweeting.com/social-media-tools/#.VIWvqzXqORg.twitter finns även ett svenskt alternativ www.feedkit.com som jag tycker är intressant. Alla de verktyg som ni hittar på dessa två länkar har en fri testperiod, så det är bara att prova er fram.

Det går idag att förenkla kommunikationen i digitala kanaler genom att exempelvis ha en samlad publicering till flera kanaler. Ett budskap kan på en gång spridas till både sociala kanaler så som Facebook, LinkedIn, Twitter etc. samt till hemsidan och i nyhetsbrev. Vid varje publicering kan man idag välja till vilka kanaler informationen ska skickas. Varje publicering kan även schemaläggas för att publiceras vid en specifik tidpunkt. Om så önskas kan du vid ett och samma tillfälle göra alla veckans inlägg.

De inlägg och kommentarer som skrivs direkt till ert företag via t.ex. er Twitter-sida eller Facebook-sida kan hanteras och ordnas av dessa verktyg.

Fördelen med att använda ett verktyg likt de som finns i länkarna ovan är att du får en tydlig och organiserad överblick av all kommunikation till företaget via sociala medier.

Funktionaliteten mellan verktygen kan variera med de flesta har förmågan att söka av alla publika delar av sociala medier och leta efter nyckelord som ni vill bevaka. Exempel på nyckelord kan vara företagets namn, produkter och varumärken, men kan även vara generella fraser.

En viktig del i arbetet med social selling är att studera statistiken och anpassa strategin efter den. Den statistik man kan få ut varierar och beroende på din verksamhet så anpassar man det. T.ex. kan man mäta hur många personer som totalt läst eller kommenterat ett visst inlägg oavsett vilken social kanal det spreds i. I vissa av dessa verktyg kan man med hjälp av statistik få ut värdefull information som t.ex. vilken tid på dygnet är det bäst att publicera olika typer av budskap, eller vilka nyckelord i inlägg som genererar mest respons.

Till sist. Vilket verktyg skall jag välja?

Jag har själv använt några av dessa verktyg och de flesta verktyg är bra. Det finns små skillnader och mitt råd är att prova dig fram och välj det som känns bra att använda.

Om ni har några funderingar kring dessa verktyg så skicka ett mail eller slå en signal så löser vi det.

Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social selling-skolan del 4.
Det här ska du dela i sociala medier

BloggVi vet att köpbeteendet hos våra kunder har förändrats. Det innebär bla. att köpare numera startar sina köpprocesser innan de kontaktar någon leverantör. Köparen söker information i olika typer av sociala kanaler, för att inte missa några affärer behöver vi som företagare möta våra potentiella köpare i ett tidigt skede och just där de letar information. Ett sätt är att möta dem är i sociala medier och via den kanalen skapa intresse och inflytande i ett tidigt skede.

Är det viktigt att synas i sociala medier? Ja, om vi vill säljer något måste vi vara synlig och lätta att hitta samt skapa intresse och inte bara skapa intresse utan vi måste skapa ett förtroende genom att visa att vi har kunskap och expertis inom vårt specialistområde.

En nyckel i din strategi kring social selling är att ha ett bra innehåll att dela. Det är genom att bla. dela ditt innehåll som du bygger förtroende. Genom att förmedla värde via dina inlägg på bloggar, linkedIn, twitter, webinars, etc så bygger du förtroende.

  • Det material som du delar skall inte alltid vara ditt egna och det ska absolut inte vara säljargument.

Om allt du gör är att berätta om vad du säljer och hur bra du är, då har du missat hela poängen med vad sociala selling handlar om.

På vilka sätt kan jag skapa innehåll för att dela?

Genom att;

  1. Starta en blogg eller hitta någonstans att gästblogga.
  2. Skapa en podcast och intervjua kunder, prospekt etc.
  3. Skapa en presentation på Slideshare (www.slideshare.com) och dela den i ditt nätverk.
  4. Skapa en tidning med hjälp av Paper.li. Lägg 10-20 av de personer som ger dig kunskap och inkludera deras blogginlägg, tweets, etc. Det kommer att läggas upp automatiskt via ditt Twitter-konto, och du kan även dela det med andra via e-post eller linkedin.
  5. Tala på ett event och få det inspelat och dela exempelvis det på din linkedIn-profil
  6. Skapa en video där du förmedlar veckans tips på exempelvis linkedIn.
  7. Etc.

 

Hur kan jag hitta innehåll att dela som skapats av någon annan?

Genom att;

  1. Kommentera och dela andras bloggar.
  2. Dela innehåll som dina kunder och prospekt lägger ut.
  3. Dela innehåll från webbsiter som har intressanta saker att förmedla.
  4. Följ personer på twitter och linkedIn och i andra sociala kanaler och dela deras inlägg.
  5. Etc.

Det finns säkert fler intressanta tillvägagångssätt, använd din fantasi.

OBS! Kom nu ihåg att det är viktigt att hitta en bra mix av att dela andras och ditt egna innehåll och vad du än gör så sälj inte.

Ses om en vecka och lycka till!

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter