• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Fredrik Steinholtz

    Fredrik Steinholtz

    Säljexpert

    SELLING is an ART and a SCIENCE!

    Jag vill tillföra nytänkande och idéer till mina läsare. Mitt mål är enkelt – att ge kunskap som tillför ett värde som i slutändan hjälper dig att göra fler affärer. Jag tror starkt på det som kallas för Social Selling och jag hjälper till vardags företag att på ett smart sätt utnyttja sociala medier och sociala nätverk för att uppnå bättre säljresultat.

     

     

Social selling-skolan del 3. Följ upp

BloggFölj upp aktiviteter kring Social selling

Det är viktigt att mäta och utvärdera alla säljaktiviteter, inte bara aktiviteter så som kundmöten utan även aktiviteter så som telefonsamtal, lunchmöten, nätverksevenemang, konferenser etc.

Det är således även viktigt att mäta aktiviteter kring Social selling.

Anledningen till att vi mäter är att vi vill utveckla vårt sätt att arbeta.

I vissa av mina kunduppdrag som handlar om att implementera Social selling så ställer ofta kunden Social selling mot det traditionella sättet att arbeta med försäljning. Jag tycker inte att ni skall ställa Social selling mot den typ av försäljning som ni idag bedriver och det av den enkla anledningen att Social selling är ett komplement till ert nuvarande arbetssätt, ett verktyg som ni integrerar i er befintliga säljprocess och tanken är att ni via detta verktyg skall finna nya affärsmöjligheter via sociala medier.

Jag har i tidigare inlägg pratat om tre steg som är viktiga att gå igenom för att lyckas med Social selling, se http://www.driva-eget.se/bloggar/socialselling/social-selling-del-1

En rekommendation är att i den delen som handlar om strategi dokumentera vad ni kommer att utvärdera och följa upp.

Exempel på aktiviteter inom Social selling som kan följas upp.

Att ha en bra nätprofil är en grundförutsättning. I och med era aktiviteter i olika sociala medier så kommer det dra trafik till er nätprofil och hemsida. Kom ihåg att hur er nätprofil är utformad säger något om er. Mitt råd är att ni går igenom er profil för eventuella förändringar en gång i månaden eller minst en gång per kvartal. Det kan handla om att ladda upp nya dokument eller att lägga till en ny referens och kompetenser etc.

Det finns massor av bra tips på nätet hur ni kan förbättra er nätprofil, googla på exempelvis LinkedInprofil så kommer ni ha mycket att läsa.

Nu till aktiviteter att följa upp;

Följ upp Online aktiviteter, (aktiviteter i sociala medier)

  • Antalet och kvalitén på dina LinkedIn kontakter och hur det förändras över tid. Det bör vara en bra mix av personer som kan vara dina referenser, dina ambassadörer eller som är potentiella kunder till ditt företag. OBS! Kom ihåg att antalet kontakter i LinkedIn inte är det viktiga utan det är kvalité som räknas.

 

  • Antalet rekommendationer du fått och från vem och hur det förändras över tid. Här finns det två typer av rekommendationer.
    • Dels rekommendationer på LinkedIn, där tidigare kollegor, kunder etc. skriver in sina rekommendationer.
    • Dels rekommendationer från personer i ditt nätverk. Dessa personer rekommenderar dig till de företag du önskar träffa. Det finns idag undersökningar som visar att om du blir rekommenderad av någon som arbetar på det företaget där du vill träffa en beslutsfattare ökar möjligheten till möte med ca 80 %, om du blir rekommenderad av någon som finns utanför det företag du vill träffa så ökar möjligheten att få möte med ca 40 %. Att arbeta systematiskt med rekommendationer är bra.

 

  • Antalet nya möten som skapades och odlades via sociala medier. Mät per vecka, månad eller kvartal. Det bör vara möten som är med kvalificerade prospekt eller med ambassadörer som kan leda dig till potentiella kunder.

 

Inflytande räknas

Något annat du kan mäta är inflytande.

  • Du kan använda Klout (se www.klout.com) för att se hur stor påverkan du har på ditt nätverk
  • Du kan använda TweetReach (se www.tweetreach.com), för att bedöma effektiviteten i dina tweets.
  • Du kan mäta hur många personer som kommenterar och gillar dina statusuppdateringar på LinkedIn
  • Du kan mäta hur många personer som vill skapa kontakt med dig på grund av dina inlägg i olika grupper.

 

Andra aktiviteter som är intressanta att följa upp

  • Jag tror även att det är viktigt att följa upp aktiviteter som exempelvis föreläsningar, Webinars etc. Det är svårt men det går att följa upp. Exempelvis hur många dokument som laddas ned från din hemsida efter att du haft en föreläsning i något ämne. Hur många möten genereras efter exempelvis en föreläsning eller Webinar etc.

Att komma ihåg

Det viktigaste är att arbeta konsekvent och fokusera på rätt aktiviteter.

Lycka till!

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social selling-skolan del 2. Lär känna din publik

BloggBörja med att fokusera på hur kunder, potentiella kunder och konkurrenter agerar i olika sociala kanaler.

Steg 1. Vad skriver potentiella kunder?

Leta efter vad potentiella kunder skriver i olika sociala kanaler. Exempelvis kanske de frågar efter vilka produkter/tjänster som rekommenderas inom just den nisch du verkar inom. I detta läge handlar det endast om att läsa och följa deras frågor. Det kommer vara frestande att skicka dem information om hur fantastisk just DIN produkt och tjänster är – gör inte det.

Tips! Lyssna, lär och se hur andra interagerar innan du själv tar steget.

Det är enkelt att förstöra en affärsmöjlighet genom att trumma ut allt du gör och varför du skulle vara bra för dem. OBS! Gör det inte.

Steg 2. Att ta kontakt

När du känner att du hittat en potentiell kund (vilket innebär att du tror att du skulle vara bra för dem, och att de skulle kunna vara en bra kund för ditt företag), börja inte att bombardera dem med meddelanden. Skicka ett meddelande, fråga exempelvis om de är intresserade av att lyssna till en idé du har kring deras frågeställning rörande utmaning X som de skriver om på LinkedIn. Om de inte svarar, gå vidare till nästa potentiella affär. Du kan alltid gå tillbaka till detta case senare.

Steg 3. Vad skrivs om och vad skriver konkurrenterna om?

Leta efter vad eventuellt missnöjda kunder skriver till dina konkurrenter. Se även vad just dina konkurrenter har för aktivitet i sociala medier.

Steg 4. Vad skriver befintliga kunder?

Se vad dina befintliga kunder skriver. Genom att göra detta har du relevant och aktuell information som du kan diskutera med dina kontakter nästa gång ni talas vid.

Steg 5. Följ även webbsidor, tidningsartiklar, eller bloggar etc.

Följ även vad som skrivs om dina kunder, potentiella kunder och konkurrenter i andra medier. Ett verktyg som hanterar detta är google alerts.

Till sist, en övning

Försäljning handlar mycket om att se mönster och hitta kreativa sätt att nå ut till potentiella kunder. Du kan lära dig så mycket om dina kunder och potentiella kunder genom att se vilken aktivitet de har i olika sociala medier.

Övning – Gör en lista på 15 företag att följa – skilja ut befintliga kunder och potentiella kunder. Agera förslagsvis enligt det jag skrivit ovan. När en månad gått så ställ dig följande två frågor;

  1. Vad har jag lärt mig om de företag jag följt och vilka steg har tagits?
  2. Är det värt att ta nästa steg i arbetet med att implementera Social Selling?

Hoppas vi ses om en vecka.

Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Social selling-skolan del 1: Så kommer du i gång

BloggSocial selling är inte den senaste trenden, det är en strategisk nödvändighet!

Med rätt strategi har social selling visat sig vara mycket effektiv för leadsgenerering. Men vad är då social selling?

Social selling handlar om att använda sociala kanaler i kombination med traditionella säljmetoder för att bygga ditt varumärke, nätverka, prospektera, generera leads och ambassadörer, påvisa kunskap och expertis, göra research och att hantera dina kundrelationer.

Social selling har förändrat mitt sätt att driva försäljning och mitt mål är enkelt – att genom denna blogg dela med mig av min kunskap och erfarenhet som i slutändan skall hjälpa er att göra fler affärer. Jag tror starkt på social selling och till vardags hjälper jag företag att på ett smart sätt integrera sociala medier och sociala nätverk i sina säljprocesser för att nå bättre säljresultat.

Vi vet idag att en bättre informerad och mer socialt uppkopplad kund kontrollerar köpprocessen. Tack vare sociala nätverk och internet så startar kunden sina köpprocesser utan att kontakta dig eller någon annan leverantör och det i så mycket som 60-80% av fallen.

Eftersom tiden för de flesta beslutsfattare är knapp och att nästan all information finns en Google sökning bort så innebär det att det blir allt svårare att få träffa dem för att föra en diskussion.

Detta innebär att vi behöver utveckla vårt sätt att arbeta med försäljning och det genom att integrera sociala medieplattformar så som LinkedIn, Twitter, Facebook, Blogg, Google+ etc. som en del av vår redan befintliga säljprocess.

MEN kom ihåg, teknologi ersätter INTE bra säljkunskaper.

För att ni skall ha de bästa förutsättningarna att lyckas med social selling så är min erfarenhet att ni bör utgå från följande tre steg;

  1. Strategi – Det är frestande att hoppa över detta viktiga första steg. Du kanske tänker att det inte finns tid att skapa en strategi; du behöver mer försäljning nu. Rådet är att skapa tid för detta! Om du vill ha förändrade försäljningsresultat, måste du göra saker annorlunda. Liten insats nu, stor utdelning senare. Fundera på frågor som: Vilken är vår målgrupp och i vilka sociala medier finns de? Vad är de intresserade av? Vad är vi kända för hur vill vi kommunicera? I vilka sociala medier vill vi finnas? Vad vill vi mäta och följa upp? Och så vidare.
  2. Kunskap – För att ha bra förutsättningar att lyckas med försäljning i dag behövs en kombination av bra säljförmåga och bra kunskap om hur de olika sociala kanalerna kan förenkla arbetet och effektivisera vägen mot målet. Många företag släpar efter, så det finns goda möjligheter att genom ny kunskap skaffa ett försprång och vinna marknadsandelar. Vad behöver ni träna på när det kommer till försäljning? Vad behöver ni träna på när det kommer till de olika sociala medieplattformarna?
  3. Genomförande – Genomförandet är avgörande och helt beroende av strategi och kunskap. För att lyckas krävs fokus på rätt aktiviteter, ett disciplinerat beteende och förmåga att använda sociala kanaler på rätt sätt. Skaffa rutiner för hur du dagligen skall arbeta.

Vi kommer gå djupare in på varje del senare under denna resa.

Nu har vi startat en resa där målet är att ge er helt nya möjligheter att generera leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka ert varumärke, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten och spara tid.

Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter