Social selling-skolan del 2. Lär känna din publik

Fredrik Rosén

Publicerades: 19 november, 2014

Börja med att fokusera på hur kunder, potentiella kunder och konkurrenter agerar i olika sociala kanaler.

Steg 1. Vad skriver potentiella kunder?

Leta efter vad potentiella kunder skriver i olika sociala kanaler. Exempelvis kanske de frågar efter vilka produkter/tjänster som rekommenderas inom just den nisch du verkar inom. I detta läge handlar det endast om att läsa och följa deras frågor. Det kommer vara frestande att skicka dem information om hur fantastisk just DIN produkt och tjänster är – gör inte det.

Tips! Lyssna, lär och se hur andra interagerar innan du själv tar steget.

Det är enkelt att förstöra en affärsmöjlighet genom att trumma ut allt du gör och varför du skulle vara bra för dem. OBS! Gör det inte.

Steg 2. Att ta kontakt

När du känner att du hittat en potentiell kund (vilket innebär att du tror att du skulle vara bra för dem, och att de skulle kunna vara en bra kund för ditt företag), börja inte att bombardera dem med meddelanden. Skicka ett meddelande, fråga exempelvis om de är intresserade av att lyssna till en idé du har kring deras frågeställning rörande utmaning X som de skriver om på LinkedIn. Om de inte svarar, gå vidare till nästa potentiella affär. Du kan alltid gå tillbaka till detta case senare.

Steg 3. Vad skrivs om och vad skriver konkurrenterna om?

Leta efter vad eventuellt missnöjda kunder skriver till dina konkurrenter. Se även vad just dina konkurrenter har för aktivitet i sociala medier.

Steg 4. Vad skriver befintliga kunder?

Se vad dina befintliga kunder skriver. Genom att göra detta har du relevant och aktuell information som du kan diskutera med dina kontakter nästa gång ni talas vid.

Steg 5. Följ även webbsidor, tidningsartiklar, eller bloggar etc.

Följ även vad som skrivs om dina kunder, potentiella kunder och konkurrenter i andra medier. Ett verktyg som hanterar detta är google alerts.

Till sist, en övning

Försäljning handlar mycket om att se mönster och hitta kreativa sätt att nå ut till potentiella kunder. Du kan lära dig så mycket om dina kunder och potentiella kunder genom att se vilken aktivitet de har i olika sociala medier.

Övning – Gör en lista på 15 företag att följa – skilja ut befintliga kunder och potentiella kunder. Agera förslagsvis enligt det jag skrivit ovan. När en månad gått så ställ dig följande två frågor;

  1. Vad har jag lärt mig om de företag jag följt och vilka steg har tagits?
  2. Är det värt att ta nästa steg i arbetet med att implementera Social Selling?

Hoppas vi ses om en vecka.

Lycka till!