Social Media Marketing är INTE samma sak som Social Selling

Fredrik Steinholtz

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 26 april, 2015

Social Selling handlar om försäljning INTE om marknadsföring.

Av den enkla anledningen är det då viktigt att skapa content som är skräddarsytt och riktar sig mot din potentielle kund.

Nedan följer tips på hur du kan tänka när du skapar säljcontent.

Skapa content som dina köpare värdesätter

  • Av den säljtid som du tillbringar online i sociala medier är det endast 10% som skall ägnas åt att sprida och promota ditt egna content.
  • De övriga 90% handlar om att lyssna, sprida och promota andras content samt att bygga relationer.

Det är viktigt att veta vilket innehåll som dina blivande köpare finner intressant och värdefullt. Det innebär att du behöver veta något om dem. Din kundinsikt måste vara på topp. Du måste veta vilka utmaningar de har och hur det påverkar deras verksamhet och bransch eller deras konkurrenter.

Ju mer du vet om dina potentiella köpare, desto lättare är det att anpassa din kommunikation till att engagera och skapa kontakt med dem i sociala medier.

Bra research av content leder till en större förståelse för den bransch du arbetar med.

Under din research för att hitta bra och relevant content kommer du behöva att förlita dig på externa källor av information. Det handlar inte bara om att samla information genom att agera i sociala medier utan det gäller även att nätverka i det verkliga livet. Beroende på vilket ämne du väljer så kommer du behöva läsa in dig på branschtrender och involvera dig i forum i den aktuella branschen. Det är även bra att läsa dina konkurrenters bloggar för att fördjupa dig i olika ämnen.

Checklist:

  • Ta reda på vart dina potentiella kunder och befintliga kunder befinner sig i sin livscykel och skräddarsy content till varje steg.
  • Gör research och ta reda på vart dina potentiella kunder befinner sig i köpcykeln och nyttja ditt sociala nätverk.
  • Följ dina prospekt och interagera med dem på Twitter, LinkedIn, Facebook etc.
  • Sök efter nyckelord och content som är relevant för din produkt eller tjänst och stämmer överens med dina potentiella kunders utmaningar.
  • Förstå och de olika beslutsfattarnas roller och skräddarsy content för de olika utmaningar som respektive beslutsfattare har.
  • Förstå din affär, din kunds affär och skärningspunkten mellan de två och hur det kommer att gynna kunderna.

Har du koll på denna lista så bör du kunna skräddarsy innehållet och få större effekt och relevans.

Till sist några ord om att Hantera, bevaka och analysera din digitala närvaro

För att konsekvent dela content och samtidigt hålla koll på människor, företag och branschtrender rekommenderar jag att du skaffar dig ett system som gör detta åt dig. Jag använder t.ex. FeedKit till detta.

FeedKit bevakar, hanterar och analyserar sociala medier. FeedKit är en molnbaserad tjänst som låter dig bevaka, hantera och publicera både inlägg, meddelanden, kommentarer och mentions i ett samlat flöde.

Du bestämmer själva över vilka i företaget som ska kunna sköta er digitala kommunikation samtidigt som ni får en god överblick över vem som gör vad i de olika kanalerna.

FeedKit låter dig även schemalägga era inlägg, mäta utfall av de inlägg och kampanjer som har publicerats, samt samla statistik med reaktionspoäng beroende på hur mycket aktivitet ett specifikt inlägg har skapat.

FeedKit analyserar till och med känslan på alla texter, inlägg och meddelanden som skrivs och ger en snabb indikation på om era kunder har en positiv eller negativ dialog.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik Steinholtz