Sida vid sida

Fredrik Rosén

Publicerades: 23 december, 2014

Social selling är inte fristående från försäljning, det är en del av säljprocessen. Fler och fler säljare kommer underfund med att de bör integrera sociala nätverkskanaler i sin försäljning.

Att använda sociala nätverk skapar bättre möjligheter att boka möten med viktiga beslutsfattare. När vi väl sitter i mötet så spelar det ingen roll hur vi lyckades boka mötet utan här träder din förmåga till att sälja in. Du kanske bara får en chans och du vill väl inte missa den chansen pga. att du inte visste hur du skulle gå tillväga.

Det är viktigt att du hela tiden arbetar med att utveckla ditt sätt att föra relevanta affärssamtal i sociala medier men även i det verkliga livet.

Låt oss en gång för alla vara överens om att sociala medier ensamt aldrig kommer göra affären åt oss. För att lyckas med försäljning inom B2B så behöver de som säljer kunna hantera både själva hantverket försäljning men även den nya digitaliserade säljmiljön.

Jag tycker mig märka att det blir allt vanligare att företag hanterar någon av dessa delar, försäljning eller digitaliseringen. Låt mig ge ett exempel där det är brist på förmåga att hantera försäljning men där den tekniska förmågan finns,

  • Har den senaste tiden träffat fler och fler företag som är irriterade över att mängden inkommande säljmail ökar. De beskriver det som att det kalla samtalet har bytts ut mot det kalla mailet. Mängden mail från olika typer av leverantörer som använder sig av ex inbound marketing, marketing automation etc. ökar stadigt och därav ökar även antalet kalla mail. Dessa mail kommer alltid vara kalla så länge jag inte har en relation med personen som mailar till mig. 

Social selling handlar om försäljning INTE marknadsföring

Bra försäljning kräver utmärkt affärs- och kommunikationsförmåga – lyssna, skriva och tala.

Att sälja är en process inte en händelse eller event. Att arbeta med sociala medier är en – bara en – del av säljcykeln. Om vi tror att dela innehåll, alltid skapa nya kontakter och att vara på twitter hela dagarna i sig kommer generera mer affärer så måste vi tänka om.

  • Är social selling användbart inom försäljning när det görs bra? Ja
  • Kan social selling hjälpa dig att säkra nya möten och öka mängden leads? Om du gör det på rätt sätt, ja.
  • Behöver alla dina andra utvecklingsprojekt inom försäljning nedprioriteras till förmån för social selling? Nej.
  • Fungerar samma tillvägagångssätt för alla säljare i alla tänkbara branscher? Nej
  • Kommer alla potentiella kunder som du behöver nå respondera via sociala kanaler? Nej

Se helheten

Mitt råd är när du står inför utmaningar så som att du måste öka antalet potentiella kunder eller öka dina intäkter etc., undersök då hela säljprocessen samt dina kompetenser kring sociala medier och säljteknik. För skulle det vara så att du har en säljprocess som inte är optimal eller att du saknar kompetens för att sälja, ja då kommer ingen teknik i världen lösa dina problem.

Sociala medier är en ny teknisk våg, men som alla tekniker tidigare kommer tekniken aldrig att sälja för dig!

Har ni nu några funderingar och frågor kring detta så får ni gärna kontakta mig.

Till sist vill jag önska er alla en riktigt God Jul!