• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

Hur fick du dina bästa kunder? 6 frågor för ökad insikt

BloggHäromdagen startade jag ännu ett uppdrag där jag ska handleda en person som vill få bättre styrfart i säljarbetet. Vi gick igenom den nuvarande arbetssituationen och vad som lett fram till anledningen att vi satt och jobbade ihop. Det som slog mig var att personen i fråga agerade mer än han reflekterade!
Han jagar åt olika håll samtidigt utan en klar plan. Du och jag kan ju tycka att det är basic att ha klara mål, en plan och sedan jobba på och noga kolla att man är på rätt väg. Men denne kille var alltså helt inriktad på att “jobba hårt” – men inte så smart.

Därför började vi med en kartläggning (som kan vara rätt bra för dig med. Troligen gör du den redan med jämna mellanrum. Om inte kan det vara lönsamt att göra den…)

1. Hur har du fått dina bästa kunder?
2. Varför är de “bäst” – lönsammast eller roligast att jobba med? Du bestämmer vad en bra kund innebär.
3. Kan du upprepa succén?
4. Hur då och när då och var då?
5. Fixade du det själv eller fick du kontakt via någon annan?
6. Tackade du för hjälpen om du fick kontakten av någon annan?

Jag frågade en gång en kund (delägare i en av de största revisionsbyråerna) hur han fått sina bästa kunder. Han blev stum ett ögonblick och funderade. Sedan skrattade han och sade att han fått 80% via sitt golfspelande och övriga 20% via de 80% som han fått via golfen… Detta innebär ju inte att alla måste spel golf. Det innebär dock att du måste veta HUR just du fått dina bästa kunder. Gör mer av det som leder framåt, lägg ned det andra. Det suger bara tid, energi och får dig frustrerad att jaga runt.
Visst ska man pröva nya idéer, men utvärdera dem noga!

Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Inga svar på dina mail? 5 tips för snabbare svar!

BloggKänner du dig också som en mental loppcirkus ibland?
När alla tankar trängs och ploppar åt alla håll samtidigt? När  du inte vet i vilken ände du ska börja? När allt står på plats 1 i prioriteringslistan? (Om du ens har någon).

Då hjälper det inte att du inte är ensam om känslan. Jag tycker att många ständigt befinner sig i ett slags febertillstånd. Då är det lätt att bli irriterad, rent av aggressiv när saker inte faller på plats.
Dit hör bl a utebliven kommunikation från kunder som man väntar svar från.

I min bok “Sälj dig själv och ta betalt”, ägnade jag ett helt kapitel åt vilka känslor som väcks hos en när man inte får svar på sina mail. En del av oss blir ilskna, andra lastar sig själva och tappar självförtroendet därför att man känner sig aktivt bortvald. Detta är vanligast faktiskt.
Här gäller det att du tänker efter: kanske kunden också befinner sig i sin egen loppcirkus som du inte vet något om? Och därför prioriterar bort just dig? Eller inte har ett svar att ge? Eller drabbats av kräksjuka i hela familjen? Eller…?
Jag är överraskad över att vi inte kan sätta oss in i kundens (eller andras) situation och VÅGA återkomma tills vi får ett svar som gör att vi kommer vidare.

Gör så här:
1 Skriv i ämnesraden det du vill ska ske, t ex “Tackar i förväg för snabbt svar!” eller “Svara före 1 mars för bästa pris!” eller dylikt.
2 Gör en cc på mailet till chefen (det brukar hända saker då, såvida det inte är chefen själv).
3 Skriv i mailet att du hör av dig per telefon om svar inte kommit före xx. Då har ju kunden gett dig lov att ringa genom att inte svara på mailet (kallas tyst accept på jurist-iska).
4 Ge två alternativ till handling och be om ett svar med vändande mail – gör det lätt att svara!
5 Hör av dig till kunden snabbare – våga! Ring!

Det finns flera skäl till utebliven kommunikation, det är inte fel på dig eller ditt erbjudande. Ett nej i rätt tid är bättre än att gå och vänta på något som inte kommer att inträffa. Och det kan ju bli ja – bara du vågar höra av dig. Låt inte ett obesvarat mail ingå i din loppcirkus.
Världen är som sagt full av kunder som undrade vart den trevlige säljaren/ företagaren tog vägen.

Dela post
Kommentarer (2)
  • negativ avtalsbindning är nog det du menar…

    inte jurist men...

    2016-02-18 12:07

    Svara

  • Om du så vill! :)

    Ulla-Lisa Thordén

    2016-02-29 17:08

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Sälj inte allt på en gång – låt kunden köpa DIG först!

BloggIbland är vi så begeistrade över allt vi har att erbjuda och allt vi kan göra för våra kunder att vi vill berätta allt på en gång. Fälla!

Ett bra samtal med en kund väcker vår entusiasm för allt vi kan bidra med för att göra dem mer effektiva, glada, lönsamma, vackra, hälsosamma etc. Det är då lätt att att glömma bort att kunderna behöver känna förtroende och trygghet innan de vågar släppa sin köptrötthet och säga ja. De vill troligen testa först för att se om de är tillräckligt nöjda för att fördjupa ert samarbete.
Av det skälet vill jag ge ett råd som jag märkt många behöver fundera över ordentligt inför sina säljmöten.

Sälj en sak i taget.
Om du “bereder ett smörgåsbord” så att säga, gäller det att först kolla om kunden är a) hungrig och b) vad de är sugna på. Fokusera på det och tänk på att det är där du ska inrikta ditt samtal.
När du fått ett första ja, är det för kunden ett stort steg att släppa in dig bland sina leverantörer, medan det för dig kanske inte känns som ett lika stort steg, du vill väl helst ha en större affär, eller hur?
Betänk att det är just nu du har chansen att bevisa att du kan levererera på topp. Först därefter har du möjligheten att gå vidare och utveckla eller utvidga ditt erbjudande så att ni får ett mer långsiktigt förhållande (om det är det du söker vill säga. Vill du kränga iväg en container med grejer så är det väl bara att köra på tills du får ja eller nej).
Det här är särskilt viktigt om kunden redan har en leverantör – du kan bli ett viktigt komplement eller alternativ om kunden känner att det du vill är att den ska köpa DIG och därefter själv får bestämma om fortsatta affärer.  Och då gäller det för dig att finnas där med all din visdom och ditt engagemang. Du måste alltså bli insläppt.

Alltför mycket information på en gång bäddar endast för att kunden känner sig överväldigad och “vill tänka på saken”. Varje gång du får ett sådant svar av en kund bör du fundera över om du har gett:
1 för mycket information
2 eller helt enkelt inte varit tillräckligt tydlig i ditt budskap
3 eller vågat fråga vad det är den vill tänka över.

Det är inte den stackars kunden som ska behöva vaska fram något på ditt stora smörgåsbord. Lyssna, smalna av, erbjud, be om ordern.
Gör det enkelt för kunden att säga sitt första ja! Nu!

Lycka till.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter