• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

Använd “nudging” – skaffa 3 nya vanor för bättre resultat!

BloggVi är alla vanedjur. Vi gör som vi brukar, det blir enklast så. Eller?
Alla som lyckats rejält (oavsett vad vi lägger i begreppet lyckats) har utmanat sina rädslor, jobbat hårt och vågat gå helt nya vägar.
Det här med att gå nya vägar där det saknas både stig och karta, upplevs av många som skrämmande. Det är inte de som startar företag eller blir entreprenörer. Däremot kan de vara våra medarbetare, kollegor eller t o m kunder.
Vi som vill, vågar och satsar allt, gör det utifrån en dröm om att uppnå något som är viktigt för oss. Då är gamla vanor direkt livsfarliga! När du gör som du brukar, blir det som det brukar bli – alltså ingen utveckling.
Med en dåres envishet talar jag ständigt om detta.

Det finns ett begrepp som heter “nudging”, vilket används mycket inom hållbarhetsresonemang och har väckt mycket intresse på senare år. Det innebär helt kort att genom små beteendeförändringar hos många, skapas en förändring som på sikt kan skapa stora resultat.
Nu är frågan – vilka vanor styr dig? Troligen ligger du på samma sida i sängen, tar samma väg till jobbet…
Leder de dig framåt (i säljresultaten och kundtillfredsställelsen)?

Varför inte låna begreppet för ett uthålligt säljarbete. Testa “relationsnudging” både på dig själv och medarbetarna!
3 tips kommer här:

1 Varje person i företaget tar en ny kontakt varje vecka eller månad – (i mingel, på Linkedin, FB, bokade möten, Twitter, via mail etc).

2 En gång i veckan lägger du till de nya namnen i era bearbetningslistor och ev seminarieinbjudningar.

3 På varje kundmöte frågar du/ ni kunden vilka andra behövande kunder denne känner till. Ibland får du napp, ibland inte. Men ställs frågan ständigt kommer det alltid nya namn – annars inte.

Nya vanor – andra resultat! “Nudge on”.

 

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
11 spelregler för gott ledarskap – och säljande!

BloggIbland blir man särskilt glad. Det blev jag idag när jag läste om den nya boken “Neuroledarskap – Effektivt ledarskap byggt på hjärnforskning och beprövade metoder”av Stefan Falk och hjärnforskaren Katarina Gospic (Natur och Kultur). Förutom att jag tycker spelreglerna är utmärkta för ledare så tycker jag att de funkar för alla, antingen man är massör, IT-programmerare, författare, säljare eller entreprenör. Du som driver företag kan läsa boken utifrån alla aspekter på ditt värv!

Jag har valt att kommentera de 11 spelreglerna ur säljaspekten (med stor respekt för författarnas rätt till sitt verk).

1 Håll alla tider och löften. En självklarhet i säljarrollen. Förtroende är din största tillgång.
Leverera kompletta arbetsresultat. Vilken kund skulle aceeptera en halv leverans eller halvdan kvalitet?
Tolerera inte slöseri. Kunder uppskattar när vi vårdar oss om deras värdefulla tid och deras plånbok. Våga även ställa krav på kunden för att att du ska kunna agera professionellt.
Håll dig till fakta. Gå inte vilse i känslor som uppstår under säljprocessen – ett ja är ett ja och ett nej är ett nej. Ditt ego har mycket lite att tillföra i en säljprocess. Har kunden nytta av ditt erbjudande så har den.
Kvittera alltid nyttan för andra. Uppmärksamma även kundens delaktighet i din leverans – du är inte ensam om att skapa nytta och värde i köpet.
Tillämpa meritokrati. Vad är det? Jo det innebär att man inte hyllar mediokra insatser, det är kvalitet och nytta som möjliggör resultat och ska belönas. Sätt rätt pris alltså.
Välj dina ord med omsorg. Var alltid vänlig och lyssnande. Och tala inte nedvärderande om dig själv eller andra (någon kan ju tro dig…).
Härma dem som kan. Gå en genväg och lär dig av andra och ge beröm där det är befogat. Kunder behöver också uppmuntras i sin respektive expertis (och leverantörer så klart).
Ha ett utvecklingsmål om dagen. När vi når mål reagerar hjärnan positivt och sänder ut belöningssignaler som motiverar dig så att du även har lättare att nå långsiktiga mål. Som företagare och allkonstnär vet du hur viktigt detta är.
10 Ta fasta på det som avviker från din uppfattning. Ja-sägare medför ingen utveckling. Att gå ur din komfortzon öppnar för nya idéer, nya kunder, nya erbjudanden. Våga ifrågasätta dina egna gamla “sanningar”.  Och kom ihåg att det gör ont när knoppar brister… Mod.
11 Ta itu med obehagligheter. En missnöjd kund kan kosta dig mycket. Var proaktiv när du känner i magen att något går/ gått galet. Hur mycket kostar dig en tappad kund per dag/ vecka / år? Låt inte surdegarna invadera ditt kontor. Bryt samman, lös det, gå vidare.

Så lyckliga du som nu kan läsa en bok som handlar om hela dig – företagare, kollega, ledare, säljare, medmänniska.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
5 enkla tips att rivstarta säljhösten!

BloggTar det emot att sätta igång inför en ny säsong? Välkommen i klubben! Det är därför som Driva Eget just nu är fyllt av goda råd och idéer inom alla områden – och här kommer alltså några om säljandet som du kan använda för att komma ur startblocken:

1 Vilka önskekunder fick du aldrig tag i i våras? Gör en lista och hör av dig till dem NU – de är troligen på gott humör efter sin semester och vill ta till sig nya tankar (för att komma ur sina startblock!)

2 Nådde du ditt säljmål i våras? Om ja, grattis, sätt nya djärva för hösten, lyft dig i håret.
Om inte, hur stort var glappet? Se siffrorna i ögonen så att säga och skriv ned (så lurar du inte dig själv) vad som missades. Ska du göra det i höst istället? Bestäm dig – börja NU – gör!

3 Ta fram eventuella surdegar bland offerter el likn – åtgärda NU eller släng ut dem. Gammalt mög är inte motiverande, suger bara energi baklänges.

4 Gå igenom dina bästa kunder – hör av dig till dem NU och fråga hur semestern har varit och föreslå ett ni gör en kort avstämning inför hösten. Fråga vad de ser fram mot, vad de oroar sig för, vad de behöver hjälp med och föreslå något som du ser att du kan göra för dem, något som är “osålt”. Även om de inte svarar ja just nu har du planterat frön och de känner att du bryr dig. Och du får värdefull information att jobba vidare med. Och har stärkt er relation.

5 Sätt igång det kreativa tänket – förändra något NU! Ny tjänst eller produkt – ny prislista – ny webbsajt – ny kund – ny anställd – ny PR…? Nya utgångspunkter skärper oss och får igång vår energi och det blir roligare att både starta och köra. Gör du som vanligt, blir det som vanligt.

(Om du känner att du verkligen behöver ta krafttag, rekommenderar jag även dig att köpa min säljkurs här på Driva Eget. För priset av  en coachingtimme får du massor av tips, idéer och peppning – i sex månader har du tillgång till kursen när du vill. Och kan höra av dig till mig med just dina frågor.)

Kör hårt i höst – den kommer inte tillbaka!
ulla-lisa@republic.se

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter