BloggAllt har gått fint med sälj- och köpsamtalet (tycker du). Ändå får du ibland ett nej eller ett hm i slutändan. Bra att grubbla över varför, ack varför… men fastna inte där.
14 skäl råder du inte över och kan lägga åt sidan, men 5 skäl får du verkligen ta ett grabbatag i! Här kommer de 19  anledningarna till varför kunden sagt nej. Hör gärna av dig om du har fler.

Detta beror på kunden:

  1. Gillar dig inte tillräckligt mycket, ingen speciell relation upprättad.
  2. Har inte behov av erbjudandet.
  3. Tycker inte erbjudandet är användbart/ kul/ prisvärt/…
  4. Inget mandat, får inte bestämma detta.
  5. Har faktiskt inte råd, men vill inte säga det.
  6. Tycker det är för ”dyrt”, inte förstått värdet och nyttan.
  7. Har för mycket annat att tänka på.
  8. Köper aldrig av kvinnor/ män/ gamla/ unga/ kostymnissar…välj själv.
  9. Är en velepelle och fattar aldrig beslut om någonting.
  10. Behöver fråga en chef och vågar inte.
  11. Är på dåligt humör/ stressad/ sjuk/ orolig/…
  12. Gillar inte att ändra gamla vanor.
  13. Vill inte säga nej till en annan eventuell leverantör (kompis, kusin….)
  14. Känner faktiskt inte för det just nu…

Och detta beror på dig:

  1. Missat i kommunikationen och att skapa förtroende.
  2. Inte lyssnat på kunden och ”sett” dennes behov och önskemål.
  3. Varit otydlig – kunden förstår inte vad du säger.
  4. Inte förklarat nyttan och därmed inte väckt köpmotivation att betala prislappen.
  5. Inte vågat knyta ihop affären!

Säljarbetet innebär att det saknas ett facit, allting händer i realtid. Du kan vara hur förberedd som helst, men kunden är faktiskt en okänd faktor i ekvationen. Lasta inte dig själv när du får nej, men skyll inte heller på kunden när du missat på just ditt ansvar i sälj- och köpekvationen! Våga analysera och justera.  Bryt samman och kom igen! Kunder finns det gott om.
Lycka till.