• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

Tänk om du säljer för mycket? Grattis!

BloggEn orolig fråga från nyblivna entreprenörer är ibland “Tänk om jag säljer för mycket? Vad händer då?”
Ja du, brukar jag svara, grattis i så fall! Då löser du nog det också, ska du se.
Dock har jag inte stött på någon som “sålt för mycket” – hur skulle det gå till? Däremot har jag mött alldeles för många som förköpt sig i sin glädje över sin strålande idé, och nu sitter på lager av grejer som är helt ute. En vanlig felplanering är t ex att låta trycka för många ex av en bok eller låta tillverka för många grunkor eftersom det ju är billigare per styck då att köpa in etc. Lagerhållning är dyrt och så är det väldigt tungt att flytta runt lådor. Och deprimerande att titta på och känna “säljpanik”, ett avskyvärt tillstånd som är förlamande.

Om du säljer produkter är det en fråga om planering, framförhållning och en bra distribution. Antingen rent fysiskt i butik, studio eller via nätet. Förutom alla andra säljande aktiviteter i sociala medier, din PR strategi etc och din dialog med kunder vill säga. Får du för mycket att göra anställer du någon som kan hjälpa dig att packa grejer eller sköta administrationen – men behåll gärna den värdefulla kundkontakten själv.

Om du säljer tjänster måste det vara omöjligt att sälja för mycket! Gäller det din egen expertis är det ju du som är själva regulatorn i produktionen – “det finns bara en av dig och det är du” och sju dygn i veckan. Här kan du visserligen anställa någon att hjälpa dig, men troligen inte att leverera den expertis som är du. Därför bör du skaffa medarbetare som servar dig i din leverans där det är du som så att säga står på scenen. Felet vi gör när vi börjar bli fullbokade är att ta tid från kunden för att sköta all administration själva istället för att skaffa hjälp. Tro mig, du vinner så mycket på att vårda din expertis och inte föröda den. Regulatorn när folk rycker i dig och köper för mycket är helt enkelt att höja priset – då får du plötsligt rätt kunder också. Förfina och utveckla din expertis och ge ett jobb till någon som tar hand om dig. Väx. Magiskt. Låt folk köpa.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Gör det skriftligt – slipp en massa problem. 3 tips för kloka.

BloggEn entreprenör jag känner råkade ut för bland det värsta man kan tänka sig. Samma dag terminen startade, timmar före hen skulle sätta igång med första träningstillfället, kom ett mail där kunden avbokade hela säsongen och skyllde på platsbrist. De hade haft ett bra samarbete i flera år. Ett löpande muntligt avtal som hade fungerat klockrent. Kunden menade nu att det inte gjorde något med avbokningen för det handlade ju ”bara om en tid”.
Så hur ser dina kunder på det du levererar? Är det ”bara tid” om du säljer en tjänst? Svar nej. En tjänst är som en produkt – du producerar och levererar i samma stund. En avbokad tid är som att slänga ut en produkt genom fönstret – du får den aldrig tillbaka.

Muntliga avtal gäller. Punkt. Däremot är de svåra att bevisa och har man att göra med en kund som vill slingra sig ur en överenskommelse så innebär det ofta en bevisfråga vem som sade vad. Jobbigt. Alltså:

1 Gör ett enkelt avtal om vad ni kommit överens om, på en servett om det kniper. Se till att kunden skriver under. Det gäller såväl tjänst som produkt.

2 Om du gör ett avtal per telefon – sänd bums ett mail med den överenskommelsen som ni gjort. Om inte kunden opponerar sig, så har ni ett avtal (kallas tyst accept).

3 Om du säljer din tid/ tjänst, se till att ha en uppsägningstid i avtalet så att du inte blir ställd åt sidan när det passar kunden och du inte kan boka in någon annan.

(Hur det gick för entreprenören? Ja, det håller hen just på att förhandla om! Och hen har ett bra case – vilken kund vill bli uthängd för att den inte agerar affärsmässigt…? )

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter