• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

7 förslag – sätt rätt mål för möten med mening!

BloggMin säljskola handlar främst om det analoga mötet, “face to face without the book” och andra digitala kanaler. Dessa kan ju i och för sig ha medverkat till att det analoga mötet faktiskt kommer till stånd, men det är sällan affären görs upp där. Särskilt när det gäller mer avancerade tjänster, produkter eller idéer som behöver utvecklas under samtalets gång.

Det där mötet har en starkt begränsad tidsram som kunden har skänkt av sin dyrbara tid. Därför är det viktigt att du håller järnkoll på hur du hanterar detta tidsfönster.

Ibland blir jag därför häpen över hur många som slarvar med denna värdefulla stund som ska utgöra grunden för tummen upp eller tummen ned för en fortsatt dialog. Det saknas ett mål, det saknas en agenda, det saknas förberedelser och det saknas ofta ett batteri med relevanta och intressanta frågor att ställa till kunden för att utröna behov eller intresse.
Många frågar mig dock hur det är möjligt att sätta ett mål för ett möte där man inte känner den man ska träffa.
Just därför! Genom att sätta upp ett mål – som du mycket gärna kan säga till kunden – så har ni ju målat upp en spelplan där ni ska söka möjligheter tillsammans. Ett möte utan mål eller mening kan snabbt slira ner i närmsta dike och aldrig komma upp på vägen igen.

Därför kommer nu några förslag på mål att sätta upp, därefter gäller det att planera bakåt och se hur du ska starta upp mötet och styra mot ditt mål. Troligen är du bra på detta – du driver ju företag med framgång. Men hur gör dina medarbetare…?

Alltså – 6 förslag på mål:

1 Säg: “Jag vill att du ska bli min kund – låt mig förklara varför!”
2 Att göra ett konkret förslag, en offert, en analys eller en demonstration
3 Att göra en (prov)leverans
4 Att starta/ genomföra ett samarbete
5 Att boka in nästa möte i syfte att att fördjupa behovsanalysen och relationen
6 Att träffa ledningsgruppen för att få chansen att berätta om nyttan av erbjudandet
7 Att få exponera ditt erbjudande i kundens kanaler – analogt eller digitalt

Det finns många andra mål så klart, men viktigt är att du själv vet varför du är öga mot öga med den potentiella kunden! Hur ska denne kunna gissa sig till det annars?

Läs mer om detta bl a i min “22 sätt att sälja bättre” . Den är skriven just för dig som vill ha en snabbguide inför säljarbetet – 116 sidor säljgodis helt enkelt!

PS Du kan numera också boka in mig för rådgivning online IRL via den otroligt bra sajten www.competencer.se som Driva Eget skrev om för ett tag sedan. Bokpremie om du bokar före den 30 dec 2105. Vi ses kanske där?
Eller också kan du sända frågor direkt till mig ulla-lisa@republic.se .
Lycka till!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
De 6 absolut bästa råden om pris!

BloggEtt av de områden inom säljandet där jag tycker att många fastnar är priset. Ja inte själva problemet att sätta priset, det går att räkna ut rätt enkelt. (Kommer jag att skriva mer om längre fram). Det handlar om inställningen till att överhuvudtaget ta betalt!

Detta kan låta konstigt. Men faktum är att i vissa branscher finns det så många som “utför sitt arbete i jobbet” så att säga, och redan är betalda via sin lön. Denna lön kommer via en arbetsgivare som dessutom ofta är skattefinansierad.  Exempel på detta är personer inom vård, myndighetsutövning och kultur m fl (t ex hälsoinspektörer, dietister, dramaturger, stadsplanerare…) När dessa olika grupper av någon anledning vill jobba i eget företag har de svårt att faktiskt ta betalt – de blir till och med mobbade av sina tidigare kollegor som tycker att de är kommersiella hyenor. Är du skattefinansierad har du ingen aning om vad det innebär att ta hand om ALLA kostnader själv för att driva verksamheten – och få över till en eller flera löner. Men det vet du.

Om du därför befinner dig i en sådan bransch får du stålsätta dig ordentligt för att lyckas tänka och agera affärsmässigt. Jag har jobbat med dessa branscher i många år (där bla min bok “Luspank och idérik” tillsammans med Tomas Östberg peppar kulturskapare att förstå pris och förhandling m m). Därför kommer här några livlinor för tankar som tränger på när kunder är okunniga eller du tvivlar på dig själv (ur min senaste bok “22 sätt att sälja bättre“):

1 Kunden kommer sällan ihåg priset, däremot hur nöjd hon var med köpet.

2 Ordet “dyrt” är inte en sanning, det är en åsikt. Lär dig förhandla.

3 Var stolt över att över att ta ut rätt pris för ditt värde – synd om den som inte har råd just nu.

4 Blanda inte ihop värdet med prislappen – du kan förhandla om prislappen men aldrig om det du är värd.

5 “Kan du göra något år priset?” – “Javisst, jag höjer gärna!”

6 Ge inte rabatter till vänner. Som vän kan man väl betala lite mer? Varför ska du alltid betala för vänskapen?

“Kan man ta för mycket betalt?” får jag ibland som orolig fråga. Nej det tycker jag inte. Kunder är rätt bra på att veta var gränsen går nämligen. Men du kan gå under i företaget om du själv sätter gränsen för lågt, för tidigt!  Har du råd med det?
Morska upp dina tankar nu.

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter