• "Gör 2017 till ditt bästa år någonsin! 7 säkra tips för framgång"

    Ulla-Lisa Thordén

  • "Att sprida olika typer av innehåll är en central del inom Social Selling."

    Fredrik Steinholtz

  • "Fem råd för att få kunderna mer nöjda."

    Anders Andersson

  • Ulla-Lisa Thordén
  • Fredrik Steinholtz
  • Anders Andersson

8 nummer

545 kr

Prenumerera
  • Ulla-Lisa Thordén

    Ulla-Lisa Thordén

    Säljexpert

    Ulla-Lisa Thordén är säljtränaren som hjälper till att avdramatisera säljarbetet – det ska vara enkelt, kul och lönsamt. Hennes bästsäljare är bl a “Sälj dig själv och ta betalt”, “Luspank och idérik” och den senaste “22 sätt att sälja bättre”.

Träna säljarskallen med något av 8 knep – det funkar.

BloggLider du också av deadline-itis, uppskjutarsjukan? Den brukar bryta ut när du väl ska sätta igång med utåtriktade aktiviteter mot kund. Rädslan för ett “nej” är också effektivt när man ska starta. I värsta fall sätter du igång med att måla om eller arkivera istället (kanske inte du då, men det finns en och annan som känner igen sig, det vet jag.) Ofta handlar det om att man inte vet “vad man ska säga” i ett givet läge, och därför skjuter upp alla säljande aktiviteter. Kanske därför något av följande enkla knep passar just dig.

1 Skriv ned det du skulle vilja säga och lär dig utantill.
2 Be en kompis att läsa och lyssna till dig och peppa dig att “skryta mer” – fakta är inte skryt.
3 Säg det du vill säga som om det vore en annan person än du själv som skulle beskriva sin verksamhet.
4 Säg “hon” eller “han” om dig själv – och berätta vad “hon” eller “han” är bra på.
5 Träna, träna, träna i alla sammanhang. Sätt dig i kundens situation och rollspela mot en kompis.
6 Tänk – “jag behöver inte sälja, jag bara berättar om det roligaste jag vet att göra och så får lyssnaren själv fråga vidare om den blir mer nyfiken”.
7 Säg – “mina kunder brukar säga att jag är bra på xxx och yyy tycker att jag gjort en stor nytta för dem! Det gör mig så glad! Jag kan göra nytta för dig också om du vill :)!”
8 Varför skulle någon skratta åt dig eller tro att du skryter?! När någon annan berättar vad de gör så tror du väl på dem?

Jag vet att det är svårt för många att berätta om hur bra de faktiskt är, men om du berättar om vad du vill göra för dina kunder så kanske det blir lättare! Detta ska vi träna mer på i fortsättningen. I min nya bok “22 sätt att sälja bättre” finns massor av tips för dig som söker praktiska tips. Hjälpen är nära!

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Fokus för f-n! Fyra steg mot mål.

BloggSå här i början på (säljskole)året kan vi behöva konkretisera våra mål – eller riktningar om du föredrar det.

En del personer klarar inte av att sätta mål – för tänk om de inte uppnås? (Definitionen på mål är att det bl a ska vara mätbart, uppnåeligt men utmanande, förknippat med en deadline och att du själv “köpt” det med hjärtat.)

Om du därför upplever målpanik med risk för misslyckande, så tänk istället på riktning – vill jag hit eller dit? Detta sätt att beskriva vart man vill har hjälpt ett antal säljskygga entreprenörer till oanade resultat, de slapp känna att de missade ett slags målsnöre på viss tid.

Men – nu kommer det viktiga: om du inte vet vart du är på väg så kommer inte något du gör att leda dig rätt. (Berömda uttjatade citatet om kaninen i Alice i Underlandet). Du är ju så att säga ute och irrar likt en orienterare i fel skog med oläslig karta utan kompass. Och då lär man aldrig komma dit man möjligen ville.

Detta är basic menar du, javisst. Men efter drygt trettio år i säljandets centrum är jag fortfarande häpen över hur många som saknar både mål och riktning, de bara jobbar på, ungefär som en tennisboll där någon annan servar.

Om du istället vill driva på, gör klart för dig fyra saker:

1 Hur ser din önskvärda framtid ut? Beskriv den målande i ord, bild, doft, ljud, ljus… våga drömma.

2 Kan du identifiera något konkret att rikta in dig mot i den bilden? Beskriv det som ett mål.

3 Ta första steget idag. Ring det där samtalet, sänd det där mailet, boka in det där mötet…

4 Jobba på och behåll målet i fokus. Även den längsta resa börjar med första steget (gammalt kinesiskt ordspråk som är mycket sant).

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Kunden äger ditt rykte – inte du! 3 funderingar

BloggLåt oss fundera ett ögonblick på hur mycket vi anstränger oss för att bygga vår profil som förhoppningsvis ska ligga till grund för ett bra varumärke.

Vi jobbar så hårt på att kommunicera ut i alla kanaler hur vi vill att omgivningen ska uppfatta oss att vi ibland glömmer av att det inte är vi själva som styr bilden, det är faktiskt kunden. Allt vi gör för våra kunder är ju det som bygger bilden i kundens ögon, inte hur vi väljer att beskriva den.

När du startar ditt företag har du möjlighet att berätta vad du vill stå för. När du har kört på ett tag betyder din egen beskrivning mindre och mindre, kunden har tagit över verklighetsuppfattningen. Skrämmande eller hur?Tänk hur mycket som spenderas på glödande beskrivningar om vad ett företag står för – men ingen har förankrat det hos medarbetarna. Eller att företag förändras över tiden.

Några tips för dig som jobbat på ett bra tag:

1 Vad säger kunderna egentligen om dig och ditt företag?

2 Stämmer kundernas och din bild av ditt företag?

3 Vilka bra citat kan du använda dig av i säljarbetet? (Mer sant vad kunder säger än vad du själv väljer att säga!)

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Säljskolan del 2
3 tips: En bra leverantör är guld värd!

BloggHanden på hjärtat. Hur många gånger har du hört att du ska visa kundomsorg – miljoner gånger? Men hur ofta hör du om leverantörsomsorg? Just det, sällan. Jag predikar däremot så ofta jag kan om vikten av att tacka den som fixar saker för dig. Det kan gälla varor och tjänster men också goda råd, ett handtag i vardagen eller peppning när det blåser snålt.

En serviceorienterad leverantör gör ditt liv enklare, roligare och faktiskt lönsammare. Ett tack till denne hedersknyffel i rättan tid gör kanske att den offerten du får är trivsamt mager (precis som du ibland rabatterar dig själv när du ska skriva en offert till en särskilt trevlig kund, medge det!). Du kan också få nya kunder via en glad leverantör. En bra leverantör sparar tid för dig så du kan ägna dig åt att göra affärer istället.

Fundera en stund över följande 3 säljtips:

1 Vilka är mina bästa leverantörer?

2 Hur kan jag tacka dem på ett bra sätt?

3 Kan vi fixa kunder till varandra?

Detta är ett särskilt bra tips för säljskygga – lättare att säga tack än att boka in nya kunder…

Dela post
Kommentarer (0)

Vill du att en profilbild syns till din kommentar? Registrera din e-postadress på www.gravatar.com så hämtas bilden därifrån automatiskt.

Kommentera
Följ Driva Eget
Följ oss på facebook
Följ oss på Twitter
Följ oss på Instagram
Följ @drivaeget
Följ oss på LinkedIn
Följ oss på Google+
Sök allabolag.se
Dagens aktieindex
Läs mer i tidningen
8 nr 545 kr

TEMA: Väx utan att anställa
Smarta samarbeten ger bättre affärer
Franchise: Låt andra kopiera din idé

Dessutom:

  • Planera skatten efter 60
  • Våga vara personlig – få fler kunder
  • Redo för GDPR? Undvik böter