Tänk om du säljer för mycket? Grattis!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 23 februari, 2015

En orolig fråga från nyblivna entreprenörer är ibland ”Tänk om jag säljer för mycket? Vad händer då?”
Ja du, brukar jag svara, grattis i så fall! Då löser du nog det också, ska du se.
Dock har jag inte stött på någon som ”sålt för mycket” – hur skulle det gå till? Däremot har jag mött alldeles för många som förköpt sig i sin glädje över sin strålande idé, och nu sitter på lager av grejer som är helt ute. En vanlig felplanering är t ex att låta trycka för många ex av en bok eller låta tillverka för många grunkor eftersom det ju är billigare per styck då att köpa in etc. Lagerhållning är dyrt och så är det väldigt tungt att flytta runt lådor. Och deprimerande att titta på och känna ”säljpanik”, ett avskyvärt tillstånd som är förlamande.

Om du säljer produkter är det en fråga om planering, framförhållning och en bra distribution. Antingen rent fysiskt i butik, studio eller via nätet. Förutom alla andra säljande aktiviteter i sociala medier, din PR strategi etc och din dialog med kunder vill säga. Får du för mycket att göra anställer du någon som kan hjälpa dig att packa grejer eller sköta administrationen – men behåll gärna den värdefulla kundkontakten själv.

Om du säljer tjänster måste det vara omöjligt att sälja för mycket! Gäller det din egen expertis är det ju du som är själva regulatorn i produktionen – ”det finns bara en av dig och det är du” och sju dygn i veckan. Här kan du visserligen anställa någon att hjälpa dig, men troligen inte att leverera den expertis som är du. Därför bör du skaffa medarbetare som servar dig i din leverans där det är du som så att säga står på scenen. Felet vi gör när vi börjar bli fullbokade är att ta tid från kunden för att sköta all administration själva istället för att skaffa hjälp. Tro mig, du vinner så mycket på att vårda din expertis och inte föröda den. Regulatorn när folk rycker i dig och köper för mycket är helt enkelt att höja priset – då får du plötsligt rätt kunder också. Förfina och utveckla din expertis och ge ett jobb till någon som tar hand om dig. Väx. Magiskt. Låt folk köpa.